Civilstandsattest for amerikaner til ægteskab i Danmark?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ulv

Civilstandsattest for amerikaner til ægteskab i Danmark?

Indlæg af ulv » 15.12.2014 11:01:03

Hej allesammen

Jeg har søgt lidt rundt omkring på forummet, og synes ikke rigtig jeg kunne finde svar på mit spørgsmål - så nu håber jeg at nogen kan hjælpe mig :)

Jeg er dansk statsborger (født og opvokset her), og vil gerne giftes med en amerikansk mand her i Danmark, hvorefter vi vil søge om familiesammenføring så han kan bo her hos mig.

Han skal dog have en civilstandsattest for at vi kan giftes. Dette er ret svært at finde ud af, da USA ikke rigtig udsteder sådan et dokument. Så vidt jeg kan se skal vi på en eller anden måde finde på dokumentet, og så skal han gå ind på den amerikanske ambassade i Danmark og underskrive den/sværge at den er rigtig foran dem. På deres hjemmeside skriver de dog også at man selv skal have styr på alle dokumenterne, og at de bare vil overvåge at man sværger, og så stemple den gyldig - eller sådan noget.

Hvordan gør man?

Jeg bor i Københavns kommune. Kræver de over hovedet at man har civilstandsattesten, eller er de måske totalt ligeglade så vi ikke behøver at bøvle med det?

closed1

Re: Civilstandsattest for amerikaner til ægteskab i Danmark?

Indlæg af closed1 » 15.12.2014 11:42:16

Gå ned og tal med det lokale borgerservice , de ved hvilke dokumenter de kræver for at i kan gifte jer.

ulv

Indlæg af ulv » 15.12.2014 13:02:28

Jeg har talt med dem nu, og de kræver rigtigt nok en civilstands-attest, uden undtagelser.

Så spørgsmålet er stadig, hvordan i alverden får vi fat i sådan en? :(

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.12.2014 13:09:02

Har du ikke allerede fået svar på dit spørgsmål hos ambassaden?

ulv

Indlæg af ulv » 15.12.2014 13:14:10

Den eneste information jeg fik fra ambassaden var at man kunne bestille en tid, og så dukke op. Men ud fra hvad jeg kan se på deres oversigt over hvad de tilbyder i deres US Citizens Service (http://denmark.usembassy.gov/notary_services.html), så skal man selv finde ud af hvad det er for et dokument der skal underskrives/udfyldes.

Det er muligt at man bare selv kan skrive en side med "Jeg, Navn Navnesen, født mm-dd-yy, er ikke gift", og så kalde det en "Affidavit", men jeg ved ikke om det kan bruges?

Hvad har andre i samme situation gjort?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.12.2014 09:03:47

http://denmark.usembassy.gov/getting--maried.html

"Certificate of Marital Status is no longer required from United States citizens. If questioned about proof of your marital status refer to the Danish National Board of Appeals (Ankestyrelsen) website "
http://ast.dk/born-familie/aegteskab-og ... lser-i-usa
"Civilstandsattester

Det er ikke muligt at få civilstandsattester fra USA.

American Citizen Service på den amerikanske ambassade i Danmark har oplyst, at en amerikansk selvangivelse ikke nødvendigvis dokumenterer en persons civilstand, f.eks. betyder "Head of household" ikke nødvendigvis, at man er gift. (Opdateret 2. juli 2014)."

Altså: da 'man' i DK godt ved, at amerikanske statsborgere ikke KAN få en civilstandsattest, så kræves den ikke. Jeg har læst mindst én sag herinde, hvor vielsesmyndigheden var tilfreds med en tro-og-love-erklæring.

Henvis din kommune til at læse Ankestyrelsens oplysninger, hvis de fastholder krav om civilstandsattest. Du kan printe siden ud.
mh
Rådgiver for ÆUG

ulv

Indlæg af ulv » 17.12.2014 01:06:40

Rigtig mange tak mh, det var præcis sådan noget jeg havde brug for! :D

Besvar