Der er så meget bureaukrati og han kan slet ikke overskue det. Tilmed har han ikke internet og ved ikke særligt meget om alt det digitale.
Han har henvendt sig til borgerservice og lader ikke til de kan give meget andet end ekstra forvirring, derfor henvender han sig til mig.
Men selv jeg, som ellers plejer at være god til at bruge nettet og finde de rette oplysninger, har svært ved at overskue det.
Derfor forsøger jeg her igennem at finde nogen der enten har erfaring fra lignende eller kender reglerne.
Jeg forestiller mig at jeg via dette opslag kan finde hjælp undervejs efterhånden som spørgsmålene dukker op. Håber det kan lade sig gøre.
I første omgang har jeg et spørgsmål omkring navn.
Hans kæreste vil gerne have hans efternavn, men jeg kan forstå at det kræver at en eller anden formular udfyldes. Men de formularer jeg kan finde kræver at man oplyser begge parters cpr-numre. Hun har ikke dansk cpr-nummer.
Er der eventuelt nogen der har prøvet noget tilsvarende og ved hvad man skal gøre og hvad der er af krav?
I det hele taget synes jeg der mangler en nem måde at se hvad der er af krav og betingelser for at indgå ægteskab med en amerikaner i Danmark. Jeg vil jo meget gerne hjælpe dem, når de nu vil forsegle deres kærlighed i den sene alder. Men hun kan ikke dansk, min far er ikke skrap til engelsk og det lader ikke til borgerservice formår at give god personlig hjælp.
Jeg vil blive meget glad hvis der er nogen der har erfaring/viden og på en nogenlunde overskuelig måde kan enten henvise mig til rette info eller måske ved hvad der skal til.
Det er jo lige før han opgiver på forhånd når han støder ind i den mur af regler og information
mvh
Jess