Overvejer ægteskab

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
s.københavn

Overvejer ægteskab

Indlæg af s.københavn » 07.03.2014 19:26:53

Hej,

Min kæreste og jeg har snakket om ægteskab.

Jeg bliver 24 d. 2 juli 2015. Dvs om et lille 1,5 år. Jeg har dog læst at man allerede kan søge et halvt år før, så jeg ville høre hvordan man sådan rent praktisk planlagde det bedst. Vi havde overvejet en 2-3 mdr. Visum omkring jul også frem til man kunne søge. Jeg ved dog ikke hvor lang tid sådan noget tager. Både at gifte sig, få søgt og godkendt processuelt ophold eller hvad der hedder. Og hvad det kræver og hvordan man gør. Ved han skal bringe nogle papirer hjemmefra. Pas, papirer på han ikke er gift i forvejen osv. Er der nogle der kan give lidt vejledning og evt. Ved om det koster noget at søge samt blive gift??

Håber på svar. Tak :)

fundiver199

Re: Overvejer ægteskab

Indlæg af fundiver199 » 08.03.2014 09:34:14

Din kommune kan vejlede vedr. regler for indgåelse af ægteskab. Omkostningerne knytter sig først og fremmest til den fest, man vælger at holde :D

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 08.03.2014 11:43:58

Hej igen,

Nu var det mere angående selve ægteskabet + ansøgningen om familiesammenføring jeg tænkte på :)

Festen tror jeg vi udskyder til senere :)

Og når man afleverer ansøgningen om FS, får han så processueltophold lige fra når vi har afleveret eller er der også ventetid på det således, at vi skal aflevere i god til i mens han er på visum?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.03.2014 10:43:51

Det er bedst at søge i god tid, før visum udløber, så man kan nå at få at vide, om man kan få et processuelt ophold eller ej. Ellers er det "på egen risiko", hvis man bliver her, og man kan i værste fald risikere, at det medfører 3-5 års visumkarantæne.

Det betyder så, at hvis man ikke opfylder kravene til FS, så kan man heller ikke få et nyt visum til Danmark, så man kan være sammen på den måde.

Det kan f.eks. ske, hvis man tæller forkert, så ens visum allerede var udløbet den dag, hvor man søgte om FS. Eller hvis der er grundlæggende mangler ved ansøgningen f.eks. at man slet ikke har vedlagt en vielsesattest.

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 09.03.2014 14:27:00

Tak for svar.

Hvis vi nu tager er praktisk eksempel, så er det jeg er interesseret i, at finde ud af om det kan lade sig gør på et visum på 2 eller 3 mdr. Rent faktisk både at blive gift, få vielsesattest, få søgt om FS og meddelt processuelt ophold. Vi er nemlig ikke interesseret i, at han skal hjem til Tyrkiet i den tid vi venter svar. Dette skyldes også det er lidt er problem derhjemme Mht til skole og militæret. Når han er her på visum i 2-3 mdr for at blive gift og få familiesammenføring, kommer han til at misse en eksamen derhjemme. Lige nu er studiet derhjemme det der gør han ikke skal i militæret. Planen var så, at vi ville søge om udsættelse af militæret fra Danmark som jeg ved man kan gøre efter vi var blevet gift.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.03.2014 15:28:45

Hvis han har sørget for at få de nødvendige papirer med, med apostille og oversættelse, så er ventetiden fra man søger om prøvelsesattest og til man kan blive viet i reglen ca. 3 uger. Det afhænger jo dog af om man søger på et 'populært' tidspunkt. Der er længere ventetid i maj-juni-juli end der er i december.

Så snart I har vielsesattesten i hænde, og har de øvrige papirer som I naturligvis har sørget for (bevis fra kommunen på at du ikke har modtaget kontanthjælp, lejekontrakt mv.), kan I indsende ansøgningen om fs. Svaret kan I næppe få inden visum udløber, men svar på processuelt ophold kan I nok få.
mh
Rådgiver for ÆUG

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 11.03.2014 12:51:08

Hejsa

JA, man kan godt når at blive gift, søge FS og få processuelt ophold inden for 90 dage, men alt afhænger af hvor lang tid US er om at give processuelt ophold.

Sørg for at have alt klart når din mand lander i Danmark.

Jeg havde via en fælles bekendt fået min kones originale civilstandsattest til Danmark, som var oversat og godkendt på ambassaden. Hun skulle ligeledes skriver under på et ansøgningen for at blive gift, dette blev klaret over mail, så jeg kunne bestille en tid til vielse inden hun kom til Danmark.

Det koster ikke noget at blive gift, jeg husker ikke noget gebyr.

Straks efter i er blevet gift, kan i tage til Udlændingestyrelsens Borgerservice i Ryesgade og aflevere ansøgningen for familiesammenføring.

Og så kan i bare vente og normalt tager det ikke 90 dage.

Jeg kan kun anbefalede at søge hurtigst muligt, for at undgå tvivl om processuelt ophold.

Man kan kun få processuelt ophold, hvis man har ret til at ansøge om FS.

Men har man RET til ansøge, få man automatisk processuelt ophold

med venlig hilsen
H_Larsen

med venlig hilsen

Besvar