Hey allesammen
Jeg har læst rundt omkring på siden og på us hjemmeside, men der er nogle få ting som jeg ikke helt har kunnet finde.
først lidt om vores situation.
Jeg er dansker og min kæreste er Argentinsk statsborger. Hun har det sidste halvandet år boet i henholdsvist Peru og Fillipinerne og haft et rigtigt godt job. Nu har hun så mistet det pr. 1 juni.
Hun kommer hertil dog hertil ottende april og holder ferie i to uger før hun skal tilbage i seks uger.
Vi er begge 27.
Alle de forskellige økonomiske aspekter af familiesammenføring kan vi godt opfylde.
Det eneste jeg er bange for er tilknytningskravet. Jeg har godt nok aldrig været i Argentina og hun har været på besøg her i sammenlagt fem uger, men jeg har også været på besøg i sammenlagt fem uger i Peru da hun arbejdede der.
1. Vil det være fornuftigt for vores ansøgning at gifte os i de fjorten dage hun er her i april? Eller er det underordnet? For hendes søster kommer på besøg i juni og vi vil selvfølgelig gerne have hende med, såfremt det ikke skader vores sag.
2. Hvis det værste skulle ske og vi dumper på tilknytingskravet, er det så muligt at ansøge igen til marts når vi nu begge bliver 28 og derved ikke skal opfylde tilknytningskravet? For på den måde kunne vi være sammen hele tiden ved at jeg tog en forlænget ferie til Argentina og hun tog hertil igen på turistvisum.
3. Jeg har hørt et rygte om at man ikke må tage på ferie i mere end fire uge så længe man ikke har fået den tidsubegrænset opholdstilladelse. Er det rigtigt? Jeg har prøvet at læse reglerne og såvidt jeg kan se er det kun hvis man er væk i mere end seks måneder om året.
4. Er der tilfældigvis nogen som har kendskab til andre danskkurser som er til at betale end dem som udbydes af indre mission og frelsens hær? Hun vil nemlig rigtig gerne lære sproget så hurtigt som muligt, men det er jo ikke til at betale for officielle kurser hvis man ikke få støtte(Studieskolen tilbød os fx. 45min eneundervisning for 430kr!). Og frelsens hær tlbyder kun seks timer om ugen. Det skal ses sammen med det faktum at der ikke er nogen af os som er så gode til religion og missionerende mennesker.
Undskyld den lange mail og på forhånd tak for hjælpen
Tre spørgsmål
Hej Jimmikim,
Jeg er også ret ny indenfor familiesammenføring, så det er ikke den store mængde erfaring og råd jeg ligger inde med.
Jeg er selv så heldig at have et job på positivlisten (hvilket jeg går ud fra, at du så ikke har), så vi er undtaget fra tilknytningskravet. Men før jeg regnede ud, at dette var tilfældet undersøgte jeg lidt med tilknytningskravet.
Det der er vigtigt med tilknytningskravet er hvornår du bliver 28 år, og ikke hvornår din kæreste bliver det (hvis du nu er en anelse ældre ville det jo hjælpe en lille smule - men måske i begge har fødselsdag i marts).
I kan så vidt jeg har forstået godt indgive en ansøgning når du er 27½ - er man uheldig kan man jo godt være ude for en lang sagsbehandlingstid på ½ år eller lignede, selvom det vist normalt ikke tager mere end 3 måneders tid. Din kærestes/kones opholdstilladelse vil så bare først gælde fra du bliver 28.
Håber det hjælper en smule - indtil nogle mere garvede svarer på dine spørgsmål
Mvh. Twinflame
Jeg er også ret ny indenfor familiesammenføring, så det er ikke den store mængde erfaring og råd jeg ligger inde med.
Jeg er selv så heldig at have et job på positivlisten (hvilket jeg går ud fra, at du så ikke har), så vi er undtaget fra tilknytningskravet. Men før jeg regnede ud, at dette var tilfældet undersøgte jeg lidt med tilknytningskravet.
Det der er vigtigt med tilknytningskravet er hvornår du bliver 28 år, og ikke hvornår din kæreste bliver det (hvis du nu er en anelse ældre ville det jo hjælpe en lille smule - men måske i begge har fødselsdag i marts).
I kan så vidt jeg har forstået godt indgive en ansøgning når du er 27½ - er man uheldig kan man jo godt være ude for en lang sagsbehandlingstid på ½ år eller lignede, selvom det vist normalt ikke tager mere end 3 måneders tid. Din kærestes/kones opholdstilladelse vil så bare først gælde fra du bliver 28.
Håber det hjælper en smule - indtil nogle mere garvede svarer på dine spørgsmål
Mvh. Twinflame
Tak for svaret.
Nej, der er desværre ikke nogen af os der har et job på positivlisten. Vi bliver begge to 28 i marts. Det er derfor jeg gerne vil sikre mig at man kan ansøge igen, for vi ville gerne ansøge allerede nu, men det ville jo være risikabelt hvis vi derved risikerede at afskære os fra at få opholdstilladelse.
Nej, der er desværre ikke nogen af os der har et job på positivlisten. Vi bliver begge to 28 i marts. Det er derfor jeg gerne vil sikre mig at man kan ansøge igen, for vi ville gerne ansøge allerede nu, men det ville jo være risikabelt hvis vi derved risikerede at afskære os fra at få opholdstilladelse.
-
Vedr. dansk undervisning... Så har vi fået en rigtig god deal. hos sprogcenter vest. i vejen .. 55 kr i time ( 45 min)
Hvis du ikke lige bor i sønder jylland, så prøv at kontakte din lokal VUC, de er til at snakke med ..
Og behøver du ingen, visa/studie tilladelse og andet bøvl---
Money talks..
Mvh Claus & Camila
Hvis du ikke lige bor i sønder jylland, så prøv at kontakte din lokal VUC, de er til at snakke med ..
Og behøver du ingen, visa/studie tilladelse og andet bøvl---
Money talks..
Mvh Claus & Camila