må man gifte sig i Danmark på et turistvisum

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
cina

må man gifte sig i Danmark på et turistvisum

Indlæg af cina » 12.06.2013 14:19:34

Hej,

Lidt info om mig: dansk kvinde, 26 år og været sammen med min kæreste i snart 3 år.

Min kæreste: fra Ecuador, 25 år. Har været i Dk for 2 år siden på turistvisum. Og vi søger nu endnu engang turistvisum til ham, med forventet ankomst til Dk d.1 august.

Mine spørgsmål er som følger:

1. Er det tilladt for os at gifte os her i Dk, mens han er her på turistvisum?

2.hvilke papirer kræver det at han medbringer? Og på hvilket sprog?

3.hvilke papirer kræver det her i Dk, og hvor finder man dem?

4. Dengang han fik fornyet sit pas for to år siden, inden sit førstebesøg, skrev de ved en fejl en forkert fødselsdato. Denne er stadig ikke ændret i passet og bliver det heller ikke i forbindelse med hans ansøgning nu. Mit spørgsmål er om det vil kunne forhindre os i at kunne blive gift? Kan nemlig forestille mig at vi ville skulle fremvise pas og dåbsattest, hvor der så vil stå to forskellige datoer.

Det skal lige nævnes at vi ikke også har planer om at søge fs i august, men først senere på året.

Må jeg i den forbindelse så godt udfylde papirene for ham? De er jo på dansk (og engelsk, men dt er han ikke så god til), så det ville jo være en del nemmere hvis jeg må udfylde dem.eller skal det være hans håndskrift?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh christina

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: må man gifte sig i Danmark på et turistvisum

Indlæg af mh1 » 12.06.2013 20:11:58

1) Ja.

For det øvrige se her: https://www.borger.dk/Sider/Generelle-b ... eskab.aspx

Dokumentation skal være oversat til engelsk af en autoriseret oversætter og skal legaliseres. Ecuador er et apostilleland, så det burde være enkelt. Læs om apostille her: http://um.dk/da/rejse-og-ophold/legalis ... illelande/

Har han sit gamle pas? Eller er der andet, som vil kunne godtgøre at han ikke forsøger at bruge en andens pas, så som et sjældent navn?

Fs-ansøgning må gerne udfyldes af en anden end ansøger, ansøger skal blot selv skrive under.
mh
Rådgiver for ÆUG

cina

Indlæg af cina » 13.06.2013 19:36:57

Mange tak for svar.

Har også været i kontakt med Borgerservice, der også har hjulpet mig, med nogle svar.

Mht til det du skriver ang legalisering af dokumenter og apostille konventionen, er jeg lidt forvirret. Sådan som jeg har forstået det, er det kun civilstandsattesten der skal legaliseres og oversættes til engelsk i Ecuador. Er en alm kopi af pas, dåbsattest og ID kort ikke nok?
For det sagde de nemlig ikke noget om hos Borgerservice.
Alle de dokumenter jeg får af ham, er nogle han scanner og sender til mig, hvor efter jeg printer dem ud, og sender dem til kommunen.
Så forstår ikke helt hvad du mener med verificering af dokumenterne.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.06.2013 04:08:44

Kommunen er mindre strikse end US (Udlændingeservice).

US vil have al udenlandsk dokumentation på nær pas i legaliseret form.

Der er langt til Ecuador og den eneste måde, man kan få en apostille på, er ved at tage til det land, som har udstedt det dokument der skal legaliseres. Ambassader sætter IKKE apostiller på.

En flybillet er væsentligt dyrere end en apostille, så hellere ofre de få hundrede kroner mere på at legalisere et dokument mere end nødvendigt, end skulle hjem for at få det gjort - efter min mening.
mh
Rådgiver for ÆUG

thore71

Indlæg af thore71 » 14.06.2013 11:46:20

Hej,

Da jeg blev gift med min kone under hendes turistophold i DK så krævede borgerservice kun en underskrevet erklæging på at hun ikke var gift, kopi af pas med indrejsedato og (kan ikke huske) måske også dåbsattest. Nemt og smertefrit.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.06.2013 18:19:18

Som skrevet: kommunen er ikke så strikse, men det er US.

Der er dem, som har oplevet at måtte rejse hjem for at få, eller få familie til med stort besvær at fremskaffe, legalisering af de dokumenter som US ønsker at se. Ordentlig forberedelse er den letteste vej til at få det, man ønsker.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar