Ægteskab i Egypten.

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Angel

Ægteskab i Egypten.

Indlæg af Angel » 22.01.2008 15:08:45

Åh jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte eller slutte, da jeg har så mange spørgsmål. Jeg står og skal gifte4s men der er så meget jeg genrne vil vide først.
Min kommende mand er muslim fra egypten og jeg er dansk
Måske jeg burde kontakte en advokat men de er bare så dyre, har talt med en han vill have 1000 us doller for at besvare mine spørgsmål......

men her er noget af det jeg gerne vil vide lidt om. så håber en af jer eller flere kan hjælpe mig.

1. Hvordan kan jeg vide min kommende mand ikke har en kone før mig
2. Jeg ved at hvis jeg er hans første kone da kan jeg sige nej til at han gifter sig med en kone mere, men kan jeg også det hvis han stadig holder på han vil have en kone mere????
3. Kan jeg nemt blive skildt hvis han stadig holder på at vil have en kone nummer 2??
4. hvad sker der i tilfælde af skilsmiss med vores lejet lejlighed som jeg betaler til, kan jeg beholde den og hvad med alle de ting vi køber til lejligheden??
5. Og når vi bliver gift ikke giver hinanden noget, så kan det vel også ordnes sådan at vi heller ikke giver hinanden noget hvis vi bliver skildt?
6. Jeg står i den situation at jeg ikke kan få flere børn men ved jeg kan adobtere et barn i egypten som gift med en egypter, men hvad hvis min mand ikke vil det??
7. Og kan min mand nægte mig at tage hjem på ferie i danmark hos min familie og venner?

Angel[/i]

smukkemolly51

overskrift

Indlæg af smukkemolly51 » 22.01.2008 20:41:32

Hejsa Angel..

Jeg vedhæfter denne link. synes selv jeg har fået en del ud af den

http://www.islamstudie.dk/familie_aegteskab.blandet.htm

Kan egentlig høre at mange af de spørgsmål du stiller.
At der vil det nok være en god ide for dig at lave en ægteskabskontrakt. Så der feks står, at hvis han gifter sig på ny, kan du vælge at vil skilles. Men det kan du også læse mere om på den link. Du kan også vælge at få skrevet i den ægteskabskontrakt, at du har lov til at tag på ferie i Danmark
Samtidig kan i jo vælge at når i bliver gift, at i ikke har fælles eje. SÅ hvad du ejer ikke tilhører ham og det samme omvendt.
Der er også nogen regler om den "bryllups gave" han skal give dig. Det kan du også læse mere om i den link

Det med hvordan du kan vide om han ikke er gift.. Da jeg skulle giftes med min mand, også i et arabisk land. Skulle både han og jeg have et papir. Jeg fra min kommune. "folkeregister", ham fra ambassaden at ikke nogen af os, var gift i forvejen.

Du skriver det med at adoptere et barn i egypten, men hvorfor vil du det, hvis nu feks din kommende mand ikke vil.?

/Louise

Angel

Indlæg af Angel » 22.01.2008 21:33:31

Ja ja det er godt du siger i begge skal vise papir hvor på der står om i er gift eller har været gift, men jeg kan jo ikke læse hans papir

smukkemolly51

overskrift

Indlæg af smukkemolly51 » 23.01.2008 09:23:38

Nej det kan der jo være noget om :)

Men jeg håber da at du har lidt tillid til din kommende mand, Men ellers snakker de vil også engelsk dernede, så nogen der forstår hvad der står, kan du spørg dem.
Om ikke andet så den person der skal vie jer.

/Louise

ZB

Indlæg af ZB » 23.01.2008 10:29:26

Det kommer lidt an på hvor I bliver viet henne...
Hvis det er på det officielle kontor i Kairo for blandede ægteskaber taler de ikke nødvendigvis andet end arabisk...måske medbring en, der kan tolke...

Silverfox

Jeg er egyptisk advokat

Indlæg af Silverfox » 27.04.2008 18:04:03

Jeg er egyptisk advokat samt ejer af et egyptisk advokatfirma, og har set mange af disse sager.
Jeg er dansk gift og bor i Danmark, hvis du har brug for et uforpligtende kig på sagen, er det gratis. Skal jeg sætte en sag i gang i egypten vil det naturligvis koste penge, men det kan godt gå hen og blive de bedste penge du nogenside har givet ud! Vi taler jo trods alt om din fremtidige lykke i dit liv!!

Et lille hurtig ting du kan gøre:
Bed ham om at scanne hans ID kort - begge sider - og når du har det, så send det til mig.

Det er helt afgørende i sagen at din udkårne er muslim.
I egypten kan de coptisk orthodoxe kristne gifte sig med 1 kvinde, og der er ikke noget, der hedder skillsmisse. En muslim kan gifte sig med 4 koner samtidig, og han har ikke pligt til at oplyse sine koner om de andres eksistens. Ydermere kan en muslim frit og meget let lade sig skille efter behag fra sine koner.

Ikke for at male fanden på væggen, men jeg råder gerne i denne typer sager til at tage et nøgternt kig på facts FØR indgåelse af ægteskab.
Silverfox Of Law

Clausen
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Kontakt:

Re: Ægteskab i Egypten.

Indlæg af Clausen » 28.09.2009 15:38:33

Til Silverfox

Jeg skal giftes med min kæreste til oktober, og tror godt at jeg ku bruge din hjælp.

Men jeg vil gerne lige spørge dig først og fremmest .. Hva ka du se ud fra hans ID kort? Jeg tænker bare, siden at du spørger

Nu er begge parter i det her kommende ægteskab, inforstået med at der ikke skal flere koner ind i forholdet, og jeg ved med sikkerhed at jeg er hans første kone. Men er det korrekt som Angel skriver: at man kan få det på skrift??

Har du noget som jeg skal huske og være opmærksom på når vi tager ind til justitsministeriet i Cairo for at indgå ægteskab?

og her til sidst :) Er det eventuelt muligt at træffe dig til en samtale, når nu du er advokat?

Mange hilsner herfra

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.10.2009 14:02:07

:!: :!: Jeg ville så sandelig ikke under nogen omstændigheder kopiere hverken mit eget id-kort eller nogen andens og sende det til andre :!:

MHT formue:
Der er helt automatisk fuldstændigt særeje efter islamisk ret, men det er en rigtig god ide at få skrevet ind i ægteskabskontrakten HVAD hver især ejer, og at senere sørge for dokumentation for, hvem der har betalt for hvilke større ting (bil, indbo). Skulle der gå mange år, før ægteskabet opløses (det sker jo senest ved den enes død), så kan man jo næppe huske alt.
Hvis du ikke konverterer, skal du være opmærksom på, at du og din mand ikke kan arve hinanden, da muslimer og ikke-muslimer ikke har arveret efter hverandre.
MULIGVIS, men det skal jeg lige undersøge nærmere, kan i bruge retten til at testere over 1/3 af jeres værdier til fordel for hinanden.
Det er ikke muligt at adoptere i et muslimsk land, man kan KUN blive plejeforældre. Det er ganske simpelt forbudt at adoptere i dansk forstand.
Jeg er dansk jurist med speciale i islamisk og international familieret, og kender en dansk advokat med speciale i islamisk arveret, som jeg vil kontakte mht muligheden for at testere :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Silverfox

Indlæg af Silverfox » 01.10.2009 15:36:04

Clausen skrev:Til Silverfox

Jeg skal giftes med min kæreste til oktober, og tror godt at jeg ku bruge din hjælp.

Men jeg vil gerne lige spørge dig først og fremmest .. Hva ka du se ud fra hans ID kort? Jeg tænker bare, siden at du spørger

Nu er begge parter i det her kommende ægteskab, inforstået med at der ikke skal flere koner ind i forholdet, og jeg ved med sikkerhed at jeg er hans første kone. Men er det korrekt som Angel skriver: at man kan få det på skrift??
Jeg går ud fra din mand er muslim.

Grunden til jeg beder om at se vedkommendes id-kort er, at der på bagsiden vil stå om manden er registeret gift. Og ud fra hans id-kort kan jeg iværksætte en undersøgelse af, om han er gift uden at have registreret ægteskabet.

Angående spørgsmålet omkring en skriftelig aftale omhandlende, at han ikke gifter sig med kone nr. 2, 3 og 4. Du kan godt lave sådan en kontrakt med din mand, men den er intet værd rent juridisk i Egypten, da islam giver manden ret til flerkoneri, og han har ikke pligt til at oplyse sine koner om indgåelse og opløsning af hans ægteskaber.

Angående særeje, så er det fint beskrevet af en anden skribent i tråden. Dog er der visse speciellle forhold, der gør sig gældende omkring ejerskab af fx fast ejendom, jord og investeringer, som du gør klogt i at sætte dig ind i før ,du går med til at ligge penge på bordet.

Der er mange ting, jeg vil anbefale dig at få undersøgt, samt sætte dig ind i før du bliver gift. Vigtigst af alt: - at du får undersøgt din tilkommende mands civilstand.

Til mh angående adoption.
Undskyld mig, men som journalist burde du sætte dig bedre ind i en sags detaljer, før du udtaler dig. Selv om Egypten er en islamisk stat, så vil barnets tarv da blive tilgodeset. Vi er jo ikke barbarer, som gerne vil fylde gaderne med hjemløse børn.
Silverfox Of Law

Åh Marie a vil hjem

Indlæg af Åh Marie a vil hjem » 02.10.2009 09:58:40

Tillykke til Clausen :D jeg håber du bliver stjerne lykkelig. Egypten er et vidunderligt land med skønne mennesker. Min mand er også egypter og vi er meget lykkelige.

Før vi blev gift hyrede jeg en advokat, som lavede en undersøgelse af min mands forhold. Ikke fordi jeg var mistroisk overfor ham, men fordi et menneske er mange ting, deriblandt sin historik. Nu var der jo ikke så meget at lede efter, for min mand er kristen. Det vil sige 1 kone, en gang, slut prut finale. Min advokat var en god sparingspartner i hele processen, hvor han blandt andet sørgede for at alle papirer blev oversat af en autoriseret translatør og at de fik de rigtige stempler i den rigtige rækkefølge ( meget meget vigtigt!! ). Hvis du vil købe ejendom eller investere i Egypten, så SKAL du tage en advokat med på råd, du ville jo heller aldrig drømme om at fx købe ejendom i DK uden at have en advokat ind over det, vel.

På min mands idkort stod der før vi blev gift: single. Nu står der: gift. Mit navn kan aflæses i den stregkode der er på kortet. Fedt! :mrgreen:

Jeg forstår ikke rigtig, hvorfor der sådan diskuteres om manden, hvis han er muslim, kan tage mere end en kone. Det ved vi jo alle godt han kan.
Jeg forstår tilgengæld rigtig godt en kvinde ikke potientielt ønsker at dele sin mand med en masse andre kvinder. Men det er altså den chance man tager, hvis man gifter sig med en muslim. Så det handler vel om, at man skal favne og acceptere hele mennesket, ikke kun den del man kan li, men også den del man ikke synes er helt så sympatisk.

Alle mennesker har jo sider som er meget lette at elske. Og vi har alle sider, som er meget svære at holde af. Inden man indgår et ægteskab har vi vel alle gjort os vores overvejelser. Har den udkårne nogle sider, som vi ikke kan eller vil lære at leve med, ja så ender det jo næppe i ægteskab - right?
Hvis du Clausen er konverteret til islam, så har du jo også valgt at sige ja til flerkoneri. Islam betyder jo noget i retning af at underkaste sig Guds vilje, det betyder hvert fald ikke: tag det du ka li og drop det du ikke kan li.
Er du kristen Clausen, så må du vel bare slutte fred med tanken om at du kan blive et nummer i rækken af koner. Og du er jo langt fra den første kristen der gifter dig med en muslim, og hvorfor skulle i da ikke blive lykkelige? Der er da mange eksempler på lykkelige par, og også eksemper på ulykkelige skilsmisser, men du satser vel på din mand holder sit løfte til dig. Længere er den vel ikke.

Så diskuteres det om man kan adoptere i Egypten. Ja, det kan man godt, og det på trods af at de vist ikke rigtig har en egentlig adoptionslov. Vi har to familier i vores bekendskabskreds i Cairo, som har adopteret. En kristen familie og en muslims familie. I begge tilfælde er der tale om at barnet har fået adoptionsfamiliens navn. Børnene er ikke i pleje. Det er vist meget vanskeligt at adoptere hvis man ønsker at forlade landet med barnet, men bor man i egypten og er mindst en af ægtefællerne egyptere, så er det muligt.

Det man er meget obs på i islam er jo at der ikke hersker tvivl om arveretten. Når et barn kun står til at arve retten til en plads i et overfyldt børnehjem eller en beskidt flise på gaden, så er det jo kun godt man lader barnet vokse op i en kærlig adoptionsfamilie. Ja, det er bare min mening.

Vi tager for øvrigt på ferie til Egypten i december, send mig en privat besked hvis du har lyst til at mødes dernede, det ku da være hyggeligt :D :D :D
Åh Marie a vil hjem til dai

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.10.2009 11:38:20

Firefox: jeg er ikke journalist.

Læs igen, hvad det var jeg skrev: man kan ikke adoptere i DANSK forstand. Jeg har intet skrevet om at forædreløse børn i Egypten af den grund flakker rundt i gaderne. De er naturligvis på børnehjem, hvis ikke de er i pleje.

Læs fx her:http://www.time.com/time/world/article/ ... 62,00.html

http://egypt4.wordpress.com/2008/08/24/ ... -in-egypt/

Love kan omgås, og jeg ved, hvordan man i Egypten kan omgå det islamiske forbud mod at adoptere, men jeg vil naturligvis ikke give vejledning om, hvordan man begår ulovligheder.
mh
Rådgiver for ÆUG

Åh Marie a vil hjem

Indlæg af Åh Marie a vil hjem » 02.10.2009 16:58:05

mh, det første link du giver fortæller netop at der er legale adoptioner i egypten blandt de kristne, og så taler det om nogle forsøg på dokumentfalsk, hvor man har villet nærmest stjæle nogle børn, - totalt irrellevant for vores diskution. Dernæst giver du et link, som igen omhandler folk der ønsker at rejse ud af egypten med et adopteret barn.
Sådan som jeg læser link nr 2, så forstår jeg at muslimske børn ikke kan adopteres, men det kan de kristne. For os der har boet der, kan jeg hilse at sige at der findes adoptioner, helt legale adoptioner som er gået igennem en domstol, men jeg er ikke helt klar over hvad der kræves for at få lov til det. Og jeg har da heller ikke spurgt hvad religion børnene har haft inden adoptionen. Syns vel egentlig også det er lidt urellevant når et barn er i nød først at spørge om det er har den rigtige eller forkerte religion. Ja, det er så bare lige en strøtanke.

Syns jeg også først så du havde skrevet du var journalist, men pyt, jurist er da også ok. :D Meget spændende faktisk :D

Er i grunden lidt nysgerrig hvorfor du er dansk jurist med speciale i islamisk familieret, har måske lidt svært ved at se, hvad vi skal med sådan en i danmark, vi har jo ikke shariaen implementeret i vores lov (gudskelov), så den danske domstol er vel ret ligeglad med hvad man ville ha gjort i en familieret på den anden side af jordkloden. Bare et spørgsmål....

Så vidt jeg kan se, er der ingen der beder dig give en opskrift på, hvordan man omgår et andet lands love, så den bemærkning har clausen ingen interesse i, ud over at det ikke rigtig skaber en sammenhæng for læsere af dit indlæg, at du kommer ind på det.

Helt uden at være uddannet i nogen lov ud over den lov som hedder snusfornuft, så kan jeg hilse og sige jer allesammen: En ting er at have ret, en anden ting er at få det -specielt hvis man er kristen kvinde i et muslimsk land og der bliver talt arabisk hen over hovedet på en :?

Undskyld mh, men jeg har svært ved at se, hvordan en dansk jurist kan rådgive en og syns det er en dårlig ide at få en lokal advokat fra selve landet til at se på sagen. Jeg mener ligegyldig hvor dygtig du er, så er du jo ikke uddannet i egypten. Må da til stadighed gå ud fra, at en dansk jurist har mere kendskab til dansk lov, mens en egyptisk jurist har mere kendskab til egyptisk lov. Ka skutte få det til at hænge sammen mh. Hvorfor er det lige du er så meget imod at clausen sku tage og lade sig rådgive af en egyptisk advokat inden hun bliver gift?

Og så en lille notabene. Der er desværre rigtig mange gadebørn i egypten, børnehjemmene er nemlig overfyldte, underbemandede og mangler resurser.

ZB

Indlæg af ZB » 02.10.2009 17:48:06

Hej

Undskyld jeg blander mig i debatten, men jeg synes der er en lang række modstridende oplysninger i denne tråd, der bør udredes.

1) Jeg vil mene Silverfox er gal på den- allerede i 1979 blev muslimske mænd forpligtet til at spørge om 2. kone ved lov.

Det er korrekt, at Clausen skal vide at en ægyptisk muslimsk mand i princippet kan tage op til 4 koner - til gengæld er det er langt fra de fleste mænd der har det eller ønsker det! Hvis ægteskabet med 1.kone ikke virker kan det være forbundet med stor skam at at gå til nr. 2 osv. Det er i hvertfald ikke noget man generelt kan sige om at ægyptiske muslimske mænd. Det kommer i sær an på deres geografiske og kulturelle ophav og hvordan deres far var gift osv. I andre arabiske lande er procentdelen i hvertfald langt højere end i Ægypten og det er det i og for sig også i det sydlige Afrika, hvor jeg har arbejdet - selvom mænd kalder sig kristne og går i kirke, uddanner sig som præster kan man stadig have 16 koner efter traditionel lov!

Der er iøvrigt en del "moderne muslimske" mænd i Cairo, der vælger IKKE lade sig skille
(forbundet med stor skam), men lader første kone blive i lejligheden med børnene . Jeg har selv to venner der gør det for ex-konen og børnenes skyld og for at forsørger dem økonomisk. Selvom de i princippet har "to koner" på papiret så lever de altså ikke sammen.

2) Koptiske kristne kan godt blive skilt nu, det er spg. om at deres menighed vil acceptere det. De kan i hvertfald godt blive borgerligt skilt.

3) ID-kort: Skal ikke kunne sige, at du kan bruge ID-kortet til noget overhovedet. Der stod intet på min mands (det kan jo så netop være fordi han ikke var gift da jeg mødte ha ha!,
men han fik aldrig lavet et nyt efter ægteskabet , der viste han VAR gift så jeg vil mene, at du ikke kan bruge det ID-kort til noget bevis) . Derimod er det vigtige, at din mand til sit lokalråd skal have lavet en civilstandsattest ligesom du selv får lavet herhjemme i bopælskommunen. Kan du ikke læse arabisk kan du få den oversat så du kan se hans status.

4) Jeg synes man skal passe på med at være forblændet af hvad der er "islamiske love".
I Ægypten er det ikke de islamiske love, der er afgørende. Det er det egentlig heller ikke i andre muslimske lande. Det er blandet af gamle kolonimagters lovgivninger (engelsk og franske), sædvaneret og islamisk love. Det varierer fra land til land og udover dette er der forskellige tolkninger i islamisk lovskoler, der gør at en ting kan vurderes anderledes fra land til land. I Ægypten er det Code Napoleon, fransk lovgivning, der er vigtig undtagen lige præcis i personstatuslovene. .
Dvs. mht. til ejendom hvis du ikke er muslim kan du forlange at indgå som en almindelig kontrakt mellem to forretningspartnere!

5) Det er muligt at få en kirkelig velsignelse i DK og dermed få danske regler for ægteskabet hvis I ønsker dette i stedet

6) Man kan godt arve en muslim. Men det er korrekt at børnene og forældrene af en muslim har stor betydning - de arver nemlig også. En muslimsk mand må i princippet ikke forskelsbehandle sin jødiske, kristne eller muslimske kone. Derimod er der problematisk fordi en muslim har svært ved at arve en kristen. Beholder I hver jeres religion er det muligt at oprette et specielt testamente og det er også muligt at oprette krydsliv og livsforsikring i DK.

7) Det er lidt mærkelig det med reglerne. Vi undersøgte det i ÆUG fordi vi havde en stor diskussion om hvilke regler gælder for hvad. De viste sig når man flytter her til med et udenlandsk ægteskab kan man ændre fordeling ved at oprette et særeje.
Bliver man skilt i DK er det danske regler ægteskabet selvom det er udenlandsk ægteskab. Er man en rig dame skal man pludselig af med det halve efter DK regler selvom man trygt var lullet ind i tanken om islamisk særret osv.

8. Jeg må opponerer imod å marie a vil hjems tanker om hvis man bekender sig til islam så er man nødt til at tage "hele pakken". Enhver muslim vil på overfladen bekende sig til islam, men hvis du skraber lidt i overfladen vil man se de mange forskellige tolkninger komme til udtryk på vidt forskellige måder. Jeg tror næppe der findes større uenighed end blandt muslimerne og deres egne fortolkninger af islam og hvad der bliver lagt vægt på i netop disse fortolkninger.
Det er korrekt, at verbet kan oversættes til "underkaste" på dansk hvilket vi jo forbinder negativt. Det kan dog også på arabisk betyde "hengive sig" hvilket for en muslim ikke skal forstås negativt, men positivt.
Det betyder heller ikke, at alle muslim underkaster sig/ hengiver sig og lever deres liv ud fra Koranens principper. Der er f.eks. renteforbud i koranen, men størstedelen af landene har en kapitalistisk økonomi osv.
Der kan f.eks. også være forskellige tolkninger om polygami, spiseregler, skilsmisse der bliver tolket meget forskelligt, men det tror jeg vist også jeg fik gjort opmærksom på lidt længere oppe...
Der er i virkeligheden kun få ting muslimer kan blive enige om: Det er de 5 grundlæggende søjler med trosbekendelse, bøn, almisse, faste, pilgrimsrejse, og så alligevel ikke engang for antallet af bøn varierer blandt shia og sunni muslimer f.eks . og sådan kunne jeg blive ved med talrige nationale og religiøse variationer...

9) Mht. lovgivning: Til Clausens orientering er det muligt at få fat i alle landes regler på Kongelige Bibliotek eller Statsbiblioteket i Århus.

Åh Marie a vil hjem

Indlæg af Åh Marie a vil hjem » 03.10.2009 11:20:23

Hejsa ZB, dejligt indlæg som jeg læste med stor interesse.

Syns også debatten er lidt sovset ind efterhånden af for mange bolde i luften, men pyt.

Lyder da spændende:
allerede i 1979 blev muslimske mænd forpligtet til at spørge om 2. kone ved lov.
hvor står det henne? Er det en tilføjelse til koranen eller shariaen eller sunnaen, eller en tilføjelse til den egyptiske lov. Ja undskyld, men syns det er lidt forvirrende...... :?

Jeg har tilladet mig at sakse dette stykke fra Pave Shenouda's livsværk:

Pope Shenouda III had then commented that no power on earth can force the church to go contrary to the teachings of the Bible, and these clearly state that there can be no divorce except in case of adultery, a principle which is non-existent in civil law.
...
But it was Pope Shenouda III who issued a papal decree in 1971 denying remarriage permits for couples who divorced through the civil courts, unless the divorce was based on adultery.

I praksis er det hurtigere at dø af alderdom end at få en kirkelig skillsmisse grundet utroskab, og omend endnu sværer at få tilladelse til et nyt ægteskab.

I den egyptiske lov som omhandler de kristne; part 2 dissolution of marriage, oversættes dissolution ofte fejlagtigt til divorce. dissolution betyder dog ikke skillsmisse men opløsning. Nu skal jeg ikke gøre mig klog på juristeri, men jeg tror da mange vil jo syns det er et ikke særligt sympatisk træk ved den orthodoxe tro at man ikke bare lige kan skifte mening og få en nem skillsmisse, men det er da ikke noget jeg syns man skal forsøge at kaste glimmer eller opbløde overfor omverdenen. Syns tilgengæld det er fint, at folk som overvejer at gifte sig orthodox de ved hvad de går ind til i yderste konsekvens. Har måske netop derfor lidt svært ved at se, hvorfor der kastes det jeg forstår ved glimmer, opblødning og røgslør ud over flerkoneriets yderste konsekvenser når det drejer sig om islam. Jeg har ikke noget imod islam eller muslimer, men syns det er lidt ærgerligt når de ikke rigtig vil stå ved de dele af deres egen religion, som nogen måske, måske ikke vil opfatte som mindre sympatiske.

Syns alle mennesker bør stå ved deres religion og være stolte af den, kristne som muslimer :D

Som borgerlig skilt kan en kristen kvinde jo nok godt gifte sig borgerligt med en muslim (men det anerkendes ikke af den orthodoxe kirke, som betragter dette som hor), mens en borgerlig skilt kristen mand ikke kan gifte sig med en muslimsk kvinde, med mindre han eller hun skifter religion. Skulle han skifte religion kan der blive tale om at kirken anerkender en opløsning af hans kristne ægteskab. Men en borglig skillsmisse vil ikke sådan bare lige blive anerkendt af Paven, jvf. længere oppe, og man vil ikke sådan bentbarelige kunne få en tilladelse fra den orthodoxe kirke til at gifte sig igen kristent.

Glæder mig til at høre fra dig igen ZB, og til at læse om den lov fra 1979. Jeg er altid glad for at lære noget nyt :D

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.10.2009 12:52:11

:?: Er der nogen, der optræder med 2 alias?

@ Å Marie a vil hjem:
Igen, vær venlig at læse, hvad jeg skriver. Jeg skriver IKKE at hverken Clausen eller andre ikke skal benytte en advokat, det være sig fra Danmark, Egypten eller andre steder, jeg skrev at JEG under ingen omstændigheder ville kopiere hverken mit eget id-kort eller nogen andens og sende det til andre.

Jeg har skrevet om det før, men gentager gerne: efter nugældende DANSK lov er det MANDENS domicil, dvs. der, hvor han bor og har til hensigt at blive boende inden for en overskuelig fremtid, der afgør hvilken formueordning (fælleseje, blandet formueordning, særeje mv.), der gælder for ægteskabet. Dette gælder UANSET hvor vielsen finder sted, og UANSET hvilket statsborgerskab parterne har. Således, som tidligere beskrevet, havde et DANSK ægtepar, som blev viet i Danmark, australsk formueordning, dvs. fuldstændigt særeje, da manden havde domicil i Australien på vielsestidspunktet.

Man kan ikke ændre formueordningen ved en ægtepagt, men man kan ved ægtepagt omfordele formuen.

Danmark har for nylig indgået en konvention med de øvrige nordiske lande, som medfører at ægtepar, som er statsborgere fra konventionslandene, og som bosætter sig i et andet konventionsland, efter en periode får bopælslandets formueordning.

Derfor kan ingen jurister nøjes med at beskæftige sig med deres eget lands lov. I øvrigt, Å Marie a vil hjem, så er jeg jo, som det fremgår under min signatur, ikke i Danmark.

@ZB: Man kan efter dansk lov ikke ændre noget som helst ved den lovgivning, som gælder for ens ægteskab, ved at få en kirkelig velsignelse af et ægteskab, som er indgået. Det er mig noget uklart, om du mener at en velsignelse i DK vil medføre at det er danske regler, der vil gælde i Egypten? Jeg tror næppe, det vil være tilfældet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar