Ægteskab og FS - hvad er mest optimalt?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dkmentor

Ægteskab og FS - hvad er mest optimalt?

Indlæg af dkmentor » 02.11.2012 11:01:38

Hej

Jeg skal giftes med en øst-afrikansk kvinde i Januar 2013 og ønsker FS så hurtigt som muligt.
Jeg har læst igennem Jeres udemærkede rådgivning, nyidanmark og er i gang at læse Udlændinge lovgivningen som supplement. Jeg er stadig i tvivl om hvad der er mest optimalt i vores situation.

Så vidt jeg kan læse mig til er der flere muligheder i forhold til hvor ægteskabet kan indgås. Vi ønsker naturligvis at opholde os sammen efter vi er blevet gift.

Vi regner ikke med at der bliver de store problemer i forhold til FS idet alle krav til referenten (undertegnede) er opfyldt - er dansk statsborger, har ikke modtaget offentlige ydelser, har passende bolig og kan leve op til forsørgelseskravet. Jeg har særbørn.
Vi lever begge op til alderskravet men kan rende ind i en proforma mistanke. Hun har et barn på 3 år der ikke i første omgang skal med til Danmark, hvad skal vi være opmærksom på i den forbindelse?

Ansøger har været i Danmark nu to gange (april og juli-september) og har boet hos mig under sit sidste ophold på et turist visum. Jeg rejser til afrika i en måned dec-jan 2013.

Spørgsmålet er hvordan jeg får hende med til Danmark i januar:

1.
For os er det ikke en mulighed at indgive ansøgning of FS fra Afrika idet, så vidt jeg forstår, ikke kan udstedes visa mens FS behandles. Vi ønsker at rejse til Danmark sammen. Er dette korrekt forstået?

2.
Bliver vi gift i Afrika, ansøger om turist visum og derefter søger om FS i Danmark? Kan turist visa udstedes under disse forhold (når vi er gift)?

Risikoen ved denne løsning er, at turist visa udløber før hun får opholdstillandelse - det ønsker vi naturligvis ikke (på grund af graviditet).

3.
Skal vi søge turist visa, blive gift i Danmark og derefter søge FS og satse på procesuelt ophold?

Dette vil også, så vidt jeg forstår det, være en fordel i forhold til graviditet og behandling i dansk sundhedsvæsen idet der er præcedens på området.

Planen er at hun skal tage sin Masters på Københavns Universitet efter fødslen, formentlig i september 2013 og derefter i arbejde. Jeg går udfra ar SU er en mulighed når hun for opholdstilladelse?

Jeg glæder mig til at få input.

dkmentor

soreng

Re: Ægteskab og FS - hvad er mest optimalt?

Indlæg af soreng » 02.11.2012 11:36:49

dkmentor skrev:Hun har et barn på 3 år der ikke i første omgang skal med til Danmark, hvad skal vi være opmærksom på i den forbindelse?
At hvis barnets far har en form for forældremyndighed over barnet, skal han give lov til at barnet må flyttet til danmark. Us vil kræve at se dokumentation på enten det, eller at barnets far ikke har nogen form for forældremyndighed som han kan gøre gældende.
dkmentor skrev:1.
For os er det ikke en mulighed at indgive ansøgning of FS fra Afrika idet, så vidt jeg forstår, ikke kan udstedes visa mens FS behandles. Vi ønsker at rejse til Danmark sammen. Er dette korrekt forstået?
Ja
dkmentor skrev:2.
Bliver vi gift i Afrika, ansøger om turist visum og derefter søger om FS i Danmark? Kan turist visa udstedes under disse forhold (når vi er gift)?
Ja da. Hvis hun kan opnå turistvisum før i blev gift, kan hun bestemt også når i er blevet gift. Hvad i har tænkt jer at lave mens hun er i Danmark på turistvisum er ambassaden egentlig ikke så interesseret i, så længe det ikke er noget ulovligt.
dkmentor skrev:Risikoen ved denne løsning er, at turist visa udløber før hun får opholdstillandelse - det ønsker vi naturligvis ikke (på grund af graviditet).
Hun får automatisk procensuelt ophold når i ansøger fra Danmark af, så det behøver i ikke at bekymre jer for...I skal dog være opmærksom på at hun ikke har adgang til det danske sundhedsvæsen før hendes opholdstilladelse er i hus, så skanning og lægetjek i forbindelse med hendes graviditet er for egen regning. Hun får lov til at føde gratis i danmark også på et procensuelt ophold, men det kan være i lige skal igennem et par påståelige sygeplejesker først.

3.
dkmentor skrev:Skal vi søge turist visa, blive gift i Danmark og derefter søge FS og satse på procesuelt ophold?
procesuelt ophold er noget i helt automatisk får.
dkmentor skrev:Dette vil også, så vidt jeg forstår det, være en fordel i forhold til graviditet og behandling i dansk sundhedsvæsen idet der er præcedens på området.
Der er præcedens i forhold til selve fødslen. Så længe alt går efter planen og hun ikke står i en akut situation, kan hun ikke få gratis undersøgelse, som skanning osv.
dkmentor skrev:Planen er at hun skal tage sin Masters på Københavns Universitet efter fødslen, formentlig i september 2013 og derefter i arbejde. Jeg går udfra ar SU er en mulighed når hun for opholdstilladelse?
Ja
http://www.su.dk/SU/betingelser/udenlan ... fault.aspx

dkmentor

Re: Ægteskab og FS - hvad er mest optimalt?

Indlæg af dkmentor » 02.11.2012 14:27:36

Hej soreng

Tak for at du tog dig tid til at svare så præcist på mine spørgsmål.

Hav en god weekend

dkmentor

Besvar