Fra Mexico til Danmark.

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Rasmus15

Fra Mexico til Danmark.

Indlæg af Rasmus15 » 12.09.2012 11:30:29

Hej Ægteskab uden grænser.

Jeg vil for det første sige mange tak for en rigtig god side. Den har været meget informationsrig.

Jeg står i den situation min forlovede fra Mexico netop har afsluttede sin universitets uddannelse i Mexico og hun skal til at flytte til Danmark for at vi vil kunne være sammen igen. Vi har været sammen i 4 år og vi har valgt at vi skal giftes, når hun kommer til Danmark, så vi kan begynde et nyt kapitel i vores liv. Jeg har undersøgt alle reglerne for at vi kan være sammen og jeg mener at vi lever op til alle sammen. Jeg har en økonomisk garanti, god uddanelse, arbejde, samt en andelsbolig, og har boet i Danmark i mere end 28 år. Hun har 24 år, har en god uddannelse, taler flydende spansk, engelsk og er begyndt til dansk. Men af en eller anden grund er jeg bare bange for at jeg har glemt noget i denne proces. Synes at jeg har hørt så mange skræk historier om par der ikke kan være sammen, selvom de lever op til kravene. For at vi kan giftes skal vi have en del information indsamlet, apostle stemple, oversættelse af diverse papirer. Har jeg mon glemt noget ?
Vi står til at skulle giftes til December. Årsagen til at jeg skriver dette indlæg er fordi at jeg bange for at jeg har glemt en regel eller to, eller om der en faldgruppe, når hun kommer fra et ikke eu land. Jeg vil være meget taknemmelig, hvis i kan give svar på alle mine spørgsmål. Jeg håber inderligt at det er muligt for at os være sammen i det land som jeg elsker. På forhånd tak.

fundiver199

Re: Fra Mexico til Danmark.

Indlæg af fundiver199 » 12.09.2012 11:56:09

Hej Rasmus

For det første er indgåelse af ægteskab og ansøgning om opholdstilladelse (familiesammenføring) to forskellige ting, der ikke har noget med hinanden at gøre. Bortset fra at indgåelse af ægteskab som hovedregel er en forudsætning for, at man i det hele taget kan søge om familiesammenføring.

Mht. om du har ”glemt noget”, så er alle kravene til familiesammenføring listet systematisk op i både ÆUG´s vejledning (under menupunktet rådgivning), samt her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm

Så det er bare at læse listen igennem og herefter studere de krav nærmere, som der måtte være tvivl om, hvorvidt I opfylder eller ej. Der er ingen grund til at forsøge at ”huske” det hele, og der findes ikke flere eller andre krav end dem, der er oplistet på den side, du har fået et link til.

Kravene for at blive gift i Danmark er beskrevet på din kommunes hjemmeside og går i korthed ud på, at din kæreste foruden sit gyldige pas og dokumentation for "lovligt ophold" i Danmark, skal medbringe en oversat og legaliseret civilstandsattest fra det land, hvor hun bor. Mexicanske statsborgere er visumfri i Schengen, og din kæreste har derfor "lovligt ophold", såfremt hun nøjes med at være i Schengen i 90 dage pr. 6 måneder, hvilket vil kunne dokumenteres vha. stemplerne i hendes pas.

fundiver199

Re: Fra Mexico til Danmark.

Indlæg af fundiver199 » 12.09.2012 12:00:35

PS. Det er ikke fordi, jeg ikke gerne vil svare dig mere konkret. Men det er meget svært at tage højde for alle muligheder og gætte på, hvad du måske ikke har oplyst om, som kan have betydning for sagen. F.eks. kan jeg ikke vide, om du er dømt for vold imod kvinder eller børn inden for de sidste 10 år, eller om du måske har modtaget sociale ydelser i 2 måneder i forbindelse med, at du blev færdig med dine studier.

Du er og bliver den, der kender dine egne forhold bedst, og derfor er der ingen vej udenom, at du selv må løbe checklisten omhyggeligt igennem :D

Besvar