Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
soreng
Durmaz skrev:Ligeledes mindes jeg flere sager gennem årene herinde hvor folk er blevt gift selvom den ene har opholdt sig illegal i Eu

, Så det kan sagtens lade sig gøre...
Men der er jo altid en reel risiko... Men det er der jo sådan set hele tiden, hvergang din kæreste bevæger sig uden for døren er der jo en reeel risiko for at blive stoppede...
Dog er forskellen at her orienterer han lige myndighederne om et sted, og et tidspunkt for hvornår han vil befinde sig der.
Så risikoen er nok mere reel i det tilfælde, end når han bare går en tur til bageren.

-
ismanden1
Hej igen!
Vi har fået tilladelse til at indgå ægteskab i Sverige. Min kæreste spørger, om det i forbindelse med indgåelse af ægteskab kan være/blive en fordel at få mit meget danske efternavn? Eller skal vi vente med at ændre navn(e) til vi får adgang til det danske system?
Hvis vi får tildelt familiesammenføring, hvornår kan min kæreste så få udstedt et dansk pas?
På forhånd tak
venlig hilsen
Ismanden
-
AliBaba
8 år fra den dag hun for opholdskort i DK.
-
fundiver199
ismanden1 skrev:Vi har fået tilladelse til at indgå ægteskab i Sverige. Min kæreste spørger, om det i forbindelse med indgåelse af ægteskab kan være/blive en fordel at få mit meget danske efternavn? Eller skal vi vente med at ændre navn(e) til vi får adgang til det danske system?
Fordel i forhold til hvad? Det er helt op til jer selv at finde ud af, hvad I gerne vil hedde. Det kan andre ikke beslutte for jer.
ismanden1 skrev:Hvis vi får tildelt familiesammenføring, hvornår kan min kæreste så få udstedt et dansk pas?
Din kæreste kan få udstedt et dansk pas, hvis hun bliver dansk statsborger.
Din kæreste kan tidligst søge dansk statsborgerskab, når hun har været gift med dig og boet i Danmark i mindst 6 år.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
-
Kontakt:
Der skulle ikke være noget til hinder for at din ægtefælle kan 'overtage' dit efternavn ved en vielse i Sverige. Det er muligt at bevare eget efternavn som mellemnavn, eller at I begge har det som mellemnavn.
Det medfører jo imidlertid ikke automatisk, at det nye efternavn bliver registreret i hjemlandet, og det afhænger af hjemlandets regler om navneskiftet bliver anerkendt der. Det er noget, I skal være forberedt på, hvis passet skal fornyes.
mh
Rådgiver for ÆUG
-
ismanden1
Hej!
Kan en asylansøger i Sverige gifte sig med en dansker, som er bosiddende i Sverige og har svensk personnummer?
Hilsen
ismanden
-
soreng
Det skulle der Vel ikke være noget i vejen for at de kunne gøre, så længe det er i Sverige.
-
ismanden1
Hej!
Min ven fra Bangladesh og jeg, som er dansk statsborger er bosiddende i Sverige siden 23.12.2013. Vi er blevet gift i Sverige. Vi er selvforsørgende. Min ven har en sundhedsforsikring gældende et år. Jeg har svensk personnummer og er medlem af Försäkringskassen. Vi gør alt for at bevise, at vi er bosiddende i Sverige – lejekontakt på mindst et år, svensk forsikring, svensk avis, medlem af fitnesscenter, svensk bank med svensk kreditkort, svensk buskort osv.
Min ven henvendte sig til Migrationsverket for at søge om asyl i Sverige, inden vi indgik ægteskab. Efter interviewet hos asylafdelingen foreslog medarbejderne, at min ven i stedet skulle henvende sig til en anden afdeling hos Migrationsverket, hvor han skulle ansøge om et opholdskort. Ansøgningen om et opholdskort incl. alle iflg. ansøgningsskemaet relevante bilag incl. min vens originale pas blev personligt afleveret til Migrationsverket.
D.d. har min ven været hos Migrationsverket for at bede om en kopi af alle siderne i hans pas. Det skal han ansøge om digitalt! OK. Samtidig foreslog medarbejderen i dag, at min ven rejste tilbage til Bangladesh for derfra at ansøge om at blive familiesammenført med mig i Sverige. Var det et godt forslag, eller skal vi vente til Migrationsverket har færdigbehandlet min vens ansøgning om et opholdskort? Har I erfaring med, hvor lang tid det tager at færdigbehandle en ansøgning hos Migrationsverket?
Vi påtænker faktisk i maj 2013 at ansøge Udlændingestyrelsen i DK om at blive familiesammenført, da vi er af den overbevisning at kunne bevise at vi lever et ganske normalt dagligliv i et andet EU-land/Sverige. Vil I anbefale dette, inden min ven har modtaget et opholdskort i Sverige?
På forhånd tak
Venlig hilsen
Ismanden
-
closed1
Din ven er vel din mand ? Hvorfor har han søgt asyl i Sverige ?
Når i er gift og du er bosat i Sverige og han har søgt opholdskort på migrationsverket , så opholder han sig lovligt i Sverige .
Når du har samlet nok dokumentation for at have etableret et " faktisk og reelt " liv i Sverige kan i søge tilbage til dk på baggrund af eu reglerne ( om din mand har fået opholdskort i Sverige eller ej er lige gyldig )
Men søg nu opholdskort i dk før i flytter tilbage så det kan blive godkendt på forhånd .
Du kan jo læse under menu punket i toppen af hjemmesiden , flytte tilbage til dk .
-
ismanden1
Hej igen!
Min mand har IKKE søgt asyl i Sverige, men på anbefaling af asylafdelingen i Migrationsverket har han ansøgt om opholdskort. Desværre viser det sig, at de to afdelinger under Migrationsverket åbenbart ikke arbejder sammen. Vi får forskellige signaler fra Migrationsverket. I går foreslog en medarbejder som nævnt, at min ven burde rejse til Bangladesh og ansøge derfra.
Har I erfaring med, hvor lang tid det tager at behandle en sag om opholdskort i Sverige?
Tak for råd og vejledning.
Venlig hilsen
Ismanden
-
closed1
når i har indgivet ansøgning om opholdskort til din mand er han jo lovligt i Sverige , der må gå op til 6 måneder på udsteldelse af opholdskort.
-
ismanden1
Hej igen!
Vi er blevet gift i Sverige, hvor vi også bor. Min ægtefælle er fra et IKKE EU-land og ansøger nu om opholdskort i Sverige, hvorfor han endnu ikke har svensk personnummer. Jeg, som er dansk og EU-borger, har svensk personnummer og modtager diverse pensioner fra Danmark, hvorfor jeg også beskattes i DK. Da jeg nu har indgået ægteskab, formoder jeg, at jeg skal oplyse min nye status til Skat, DK - SkatØresund. Er det korrekt?
Pensionsstyrelsen skal vel også have oplyst min indgåelse af ægteskab!
Min ægtefælle har INGEN indtægt. Skal jeg til Skat, DK, og Pensionsstyrelsen oplyse dette sammen med min ægtefælles navn og evt. fødselsdata? Kan disse oplysninger få negativ indflydelse på behandling af min ægtefælles og min eventuelle ansøgning om familiesammenføring i Danmark efter EU-reglerne?
Er der andre myndigheder i Danmark, som skal oplyses om vort indgåede ægteskab?
Venlg hilsen
Ismanden
-
closed1
Når dit ægteskab er registreret i Sverige skulle det også være det automatisk i dk .
Og nej det har selvfølgelig ingen negativ indflydelse at man er gift tvært imod .
Held og lykke
-
ismanden1
Hej igen!
Vi er bosat i Sverige. Min ægtefælle har som nævnt søgt om et svensk opholdskort. Har I erfaring med, hvor lang behandlingstid der er hos Migrationsverket i øjeblikket? Vi har læst os til, at man godt må arbejde, hvis man er asylansøger i Sverige, men må min ægtefælle også arbejde, mens der ventes på svar fra Migrationsverket om et opholdskort?
Venlig hilsen
Ismanden
-
ismanden1
Hej igen igen!
Endnu et spørgsmål til jer:
Vi har tænkt os at ansøge om familiesammenføring i DK efter EU-reglerne. Vi overvejer at aflevere ansøgningen incl. diverse bilag i midten af maj 2013. Vi bor i Malmö. Hvor og hvordan afleveres ansøgningen? Skal vi aflevere ansøgningen hos den danske ambassade i Stockholm eller kan vi tage til København og aflevere ansøgningen hos Udlændingestyrelsen? Skal vi begge møde op ved afleveringen?
Min ægtefælle er fra et IKKE EU-land og har endnu ikke opholdskort i Sverige, men har ansøgt derom.
Endnu engang tak.
Venlig hilsen
Ismanden