Vielse og ægtefællesammenføring på kort tid

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Abby

Re: Vielse og ægtefællesammenføring på kort tid

Indlæg af Abby » 30.05.2012 20:18:54

Hej!

Din kæreste kan få CENOMAR fra NSO i Filippinerne. Hun kan spørge hendes forældre at gøre det. Hvis de kender nogen hos NSO bliver det hurtigere. Man kan bestille i dag of få det i dag eller efter 3 dage max. Efter NSO, sendes papirer til DFA (Department of Foreign Affairs) i Filippinerne (hvor CENOMAR bliver legaliseret og få "red ribbon"). Det tager ca.9 dage max (men hvis din kæreste kender nogen i DFA, kan det blive hurtigere end normalt :D). Bagefter, sendes CENOMAR til DK. Man kan bruge FedEx eller andre kurerer (at gøre det hurtig).

Hun kan selvføgelig blive her på processuelt ophold når I har afleveret familiesammenføring papir til US. Det har jeg gjort. Nu har jeg opholdstilladse.

Bagefter er i klar at blive gift på rådhuset. Det har min mand og jeg gjorde sidste år.

Jeg håber at det hjælper. :)

Brox

Indlæg af Brox » 12.06.2012 11:59:28

Det ser ud til at vi lige akkurat når det, så jeg siger mange tak for hjælpen.

De legaliserede papirer ankom i går aftes. I dag var kommunen flinke til at behandle ægteskabserklæringen, så jeg kan afhente den senere i dag. Desværre var der ikke længere ledige tider til at foretage vielsen, men vi fandt en anden kommune der har tid på fredag.

Jeg har et par yderligere spørgsmål, som dog måske hører til andetsteds.

Når vi nu forhåbentlig er blevet viet på fredag, kan vi så tage direkte ind til den nærmeste politistation og indlevere vores ansøgning om ægtefællesammenføring eller skal man vente på et eller andet dokument, der bekræfter, at vi er gift?

Med hensyn til ægtefællesammenføringen er jeg lidt mere på forkant, da den allerede er udfyldt. jeg har endvidere kopi af lejekontrakt og dokumentation for, at jeg ikke har været på kontanthjælp. Men udover pas og kopi af pas, er der så mere man skal have med ned på politistationen?
Her tænker jeg på:
- De 50.000 kr man skal stille som sikkerhed (Skal jeg evt. medbringe bankgaranti?)
- Man skal vel ikke betale noget ansøgningsgebyr på forhånd, hvis overhovedet?
- Pasfoto?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.06.2012 12:42:48

Mig bekendt får man stadig vielsesattesten med sig, når man forlader vielseskontoret.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 12.06.2012 12:59:19

I får jeres vielsesattest med jer i hånden når i går (i skriver den jo under efter at i har sagt ja til hinanden).

I tager ikke bare lige på nærmeste politistation og aflevere...Det er ikke alle politistationer der modtager ansøgninger.
Du kan finde din politikreds her, og så se hvilke politistation(er) du/i skal tage til.
http://www.politi.dk/da/borgerservice/u ... ekontorer/

1) De 50.000 kroner skal du først stille i garanti når de beder dig om det, så dem skal du ikke bruge på fredag.
2) Det koster ikke noget at søge om familiesammenføring, så nej i skal ikke betale noget gebyr på forhånd.
3) I skal vist ikke medbringe noget pasbillede længere. Der bliver taget et ansigtsfoto når i afleverer, eller det skal tages senest 14 dage efter (står på side 10 i ansøgningsskemaet)

Brox

Indlæg af Brox » 12.06.2012 14:33:57

Tak.

Det er Aarhus Politi. Jeg kan se at udlændingeafdelingen selvfølgelig har lukket om fredagen, men det kan også nås mandag.
Kan være at jeg skal ringe og høre, hvorvidt man alligevel kan komme og indlevere det fredag

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.06.2012 15:02:05

Hvis I har udfyldt ansøgningspakken FA1 til ægtefællesammenføring, så har du vel også læst de to checklister bagerst i de to dele af pakken, hvor der står, hvad man skal huske at vedlægge?

Brox

Indlæg af Brox » 12.06.2012 21:25:35

Sandt. Det burde ikke kunne gå galt.

Bo P

Indlæg af Bo P » 12.07.2012 11:30:44

Hej,

Jeg låner lige din udemærkede tråd her.

Jeg står og skal til at sende min kærestes Civilstandsattest afsted til Filippinerne for at få det legaliseret hos den danske konsulat i Manila (vi har fået hendes bror til at gøre dette for os), men nu har jeg lige modtaget en mail fra Det Filipisnke konsulat her i danmark som siger at de kan legalisere dokumentet for os, men da jeg efterfølgende har spurgte ind til det igen har jeg ikke hørt mere.

Jeg er lidt i tvivl nu, for det ville jo være hurtigere og lettere at vi bare tager til charlottenlund og får det Legaliseret, men vil kommunen godtage dette da det jo trods alt ikke er det Danske Konsulat i filippinerne der i dette tilfælde vil stå for Legaliseringen.... Jeg vil næsten hellere være 100% sikker end at tage chancen og skulle forsinke processen unødvendigt meget, for før man ser sig om så er der ikke mere tid til at få det hele på plads i.

Håber måske der er en der har lidt mere indblik og måske erfaring med dette....

Mvh
Bo

soreng

Indlæg af soreng » 12.07.2012 11:48:51

De kan ikke apostillepåtegne dokumentet, og det er med det formål at du vil sende din kærestes civilstandsattest til det danske konsulat i Manila ikk'?

Basalt set skal både de Filippinske og de danske myndigheder stemple dokumentet før det er legaliseret, og det Filipisnke konsulat her i danmark kan altså ikke stemple dokumentet på den danske stats vegne. Det kan kun den danske stat, eller i dette tilfælde, den danske stats udsendte i Filippinerne, nemlig det danske konsulat i Manila.

Det de nok har svaret på er om de kan stå for den Filippinske del af legaliseringen, hvis du står med en dansk civilstandsattest, som du vil bruge i Filippinerne, og det kan de fint nok, for så ville dokumentet jo også blive stemplet af det danske udenrigsministerium først.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.07.2012 12:02:38

Legalisering er en 2-delt proces

1) En myndighed i det land, hvor dokumentet er udstedt, typisk udenrigsministeriet, verificerer, at den person, der har underskrevet dokumentet, var ansat hos den myndighed, der har udstedt det på det tidspunkt, hvor den pågældende skrev under, og havde autorisation til at skrive under.

2) Ambassaden eller konsultat for det land, hvor dokumentet skal anvendes, legaliserer verificeringen.

Når der er tale om et filippinsk dokument, der skal anvendes i Danmark, skal dokumentet først til DFA (Department of foreign affairs) i Manila og herefter til den danske konsul i enten Manila eller Cebu.

Jeg har selv lige været igennem processen med en vielsesattest, og her accepterede Københavns Kommune, at vi stoppede efter trin 1). Så hvis din kæreste ikke har familie i enten Manila eller Cebu, således at det kræver en lang og dyr rejse at besøge en dansk konsul, så spørg din kommune, om de evt. kan klare sig uden konsulens påtegning.

Legaliseringen hos konsulen er nemlig kun mulig ved personligt fremmøde, hvorimod verificeringen hos DFA kan klares af det private firma DHL for den relativt beskedne sum af 400 peso (cirka 55 DKK). Så hvis din kærestes familie f.eks. bor på Mindanao eller i Visayas, så bed dem om at tage hen til det nærmeste DHL-kontor i stedet for at foretage en lang rejse hele vejen til Manila for både at aflevere dokumentet og hente det igen 2-3 uger senere.

Bo P

Indlæg af Bo P » 12.07.2012 12:12:59

fundiver199 skrev:Legalisering er en 2-delt proces

1) En myndighed i det land, hvor dokumentet er udstedt, typisk udenrigsministeriet, verificerer, at den person, der har underskrevet dokumentet, var ansat hos den myndighed, der har udstedt det på det tidspunkt, hvor den pågældende skrev under, og havde autorisation til at skrive under.

2) Ambassaden eller konsultat for det land, hvor dokumentet skal anvendes, legaliserer verificeringen.

Når der er tale om et filippinsk dokument, der skal anvendes i Danmark, skal dokumentet først til DFA (Department of foreign affairs) i Manila og herefter til den danske konsul i enten Manila eller Cebu.

Jeg har selv lige været igennem processen med en vielsesattest, og her accepterede Københavns Kommune, at vi stoppede efter trin 1). Så hvis din kæreste ikke har familie i enten Manila eller Cebu, således at det kræver en lang og dyr rejse at besøge en dansk konsul, så spørg din kommune, om de evt. kan klare sig uden konsulens påtegning.

Legaliseringen hos konsulen er nemlig kun mulig ved personligt fremmøde, hvorimod verificeringen hos DFA kan klares af det private firma DHL for den relativt beskedne sum af 400 peso (cirka 55 DKK). Så hvis din kærestes familie f.eks. bor på Mindanao eller i Visayas, så bed dem om at tage hen til det nærmeste DHL-kontor i stedet for at foretage en lang rejse hele vejen til Manila for både at aflevere dokumentet og hente det igen 2-3 uger senere.
Hej,

tak for svar, det eneste der mangler er stempel fra det danske konsulat, det har været i DFA og fået stempel og red ribbon osv., det mangler kun at det danske konsulat i Filippinerne siger det er ægte.
Men skidt, det ryger med UPS idag, så har min kærestes bror det på Mandag og tager derefter til det danske konsulat i Manila og får det stempel Kommunen manglede.
Derefter sender han det tilbage igen med LBC (via DHL) så med lidt held er det meget hurtigt tilbage i vores hænder igen.

Mange tak for jeres svar :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.07.2012 12:16:23

Hvis I træffer en aftale i forvejen, således at broderen kommer på et tidspunkt, hvor konsulen er til stede, kan broderen få dokumentet med sig med det samme. Ellers oplyser de, at det tager op til 3 arbejdsdage. Har I konkret spurgt din kommune, om de behøver konsulens legalisering? For ellers kan I da lige så godt spare jer selv for de udgifter. Hverken selve legaliseringen eller kurertransport mellem DK og FIL er gratis.....

Francesco

Indlæg af Francesco » 12.07.2012 13:38:35

fundiver199 skrev:Legalisering er en 2-delt proces

Hej

Jeg har et spørgsmål Fundiver199, først og fremmest vil jeg takke dig for dine svar tidligere angående FS i sverige. Det er så lykkes min kæreste at få opholdstilladelse.

Når hun kommer her til Sverige skal vi til at blive gift.
Er dette også gældende hvis man skal anvende dokumentet i Sverige?

Tak på forhånd.

soreng

Indlæg af soreng » 12.07.2012 13:47:16

Hvis dokumentet skal anvendes i Sverige, så skal det jo selvfølglig forbi en svensk konsul.

Francesco

Indlæg af Francesco » 12.07.2012 13:52:18

soreng skrev:Hvis dokumentet skal anvendes i Sverige, så skal det jo selvfølglig forbi en svensk konsul.
Det er jo godt klar over Søren :D

Besvar