Erfaringer fra vielse i Tyrkiet, sådan gjorde vi:-)

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Fleischer

Re: Erfaringer fra vielse i Tyrkiet, sådan gjorde vi:-)

Indlæg af Fleischer » 03.03.2011 07:00:04

Stresset....ja, det tror jeg også :D

Og det er kun forsiden med mine infor i passet som skal oversættes ikke?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.03.2011 15:36:59

Det er i hvert fald hvad jeg har nøjedes med, da jeg fik oversat. Altså dobbeltsiden med billede, fødselsdato mv. - oversætteren tager sikkert betaling for to sider, bare så du er forberedt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 03.03.2011 17:05:10

Det eneste jeg fik oversat var civilstandpapirene samt min dåbsattest, det var også her jeg fik apostelstempel på.

På Nufuskontoret fortalte de hvor vi kunne gå hen og få lavede de blodprøver, vi betalte 200 lira i alt, tror det var privat for der var ike det store ventetid. fik svar efter 24 timer. de tjekker for Aids ogHepatitis, samt hvilken blodtype du har ( noget med at se om de matser) der er ikke det store ben i det.

Hos lægen som bare kikker på blodprøverne og så stempler han nogle papir. Vi blev gift i manavgat, min mand er ikke registeret boende i kommunen, men det er ikke noget problem længre da tyrkiet er blevet IT-styret ( sådan da) det fik vi fortalt.
Hvis i bliver viet i turistområderne er de mere vant til udlandske ægteskaber så det plejer ikke at blive noget problem

Fleischer

Indlæg af Fleischer » 05.03.2011 21:14:21

Vi har så lige fået afvide at der skal være en tilstede som taler engelsk ved vielsen som kan oversætte fra tyrkisk til engelsk... og at det ikke må være ægtefællen eller et af vidnerne.

Men vi er stadig ikke blevet klog på om det sørger for en tolk der kan oversætte, eller om vi selv skal sørge for det..

Nogen der ved noget om det.. og hvad har i gjort?????

Betoncirkeline

Indlæg af Betoncirkeline » 06.03.2011 21:36:11

Altså da vi blev gift var det bare min mand der oversatte. Han var den eneste der kunne oversætte det. Og det blev der ikke stillet spørgsmålstegn ved.

Held og lykke med det:-)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.03.2011 21:49:38

Ligesom i DK er der jo stor forskel på, hvor strikse embedsmænd m/k er - nogle er heldige, andre mindre heldige, og lige for Fleischers vedkommende er der nogle spørgsmål, som hun for en sikkerheds skyld bør have en prof. tolk med til afklaring af. Om det så er nødvendigt ved selve vielsen er noget andet. Men reglerne kræver altså, at der er tolk tilstede.
mh
Rådgiver for ÆUG

Fleischer

Indlæg af Fleischer » 07.03.2011 20:08:00

HJÆLP....
Så er vi selvfølgelig stødt ind i problemer dagen før jeg rejser.
Alle papirer til vielse er iorden. Vi mangler bare at få dem oversat og stemplet hos en notar.... MEN, alle steder vi har ringet til i Istanbul siger at der er 7 dages ventetid på at få en tid til en vielse... og der er jeg jo rejst hjem igen.

Hvor kan man få en hurtig tid henne.. jeg tænker indenfor 2-3 dage. ????

Om nødvendigt må vi jo rejse til en anden by, men hvilken...

Argh....Nu gik det hele lige så godt og så får vi sådan en oplysning. Sååå surt at tage derned og så kan vi slet ikke blive viet på grund af ventetid !!!!

onelove

Indlæg af onelove » 14.06.2011 17:21:36

Håber at det er ok at jeg bare hopper på tråden her.

Jeg er lige blevet gift her i Tyrkiet med min syriske mand. Jeg er dansk statsborger, der bor i Malmö. Min mand skal søge FS fra Tyrkiet, efter han får opholdstilladelse her i Istanbul.
Jeg skal registrere ægteskabet i Sverige, og han skal bruge et kopi af ægteskabsbogen ved interviewet her. Mit spørgsmål er om Skatteverket i Sverige vil godtage ægteskabsbogen som den er, eller er der behov for et apostille stempel?
Da min mand skal vedlægge et kopi af ægteskabsbogen til interviewet, skal hele bogen så kopieres eller kun bestemte sider, hvorpå der så skal apostille?

Tyrkiske myndigheder vil ikke sætte apostille i orginalen, kun på kopier.

Nogen råd?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.06.2011 19:03:10

Hvis du har en kopi, som har fået apostille hæftet på, så er det jo en officielt bekræftet kopi, som er lige så god og gyldig som originalen. Den bør andre apostille-lande acceptere.

Når I alligevel er i gang, så få 2 stk. kopi med apostillestempel, så er der en til Skatteverket når du går hen og får registreret ægteskabet, og en til konsulatet, når din mand skal søge visum.
mh
Rådgiver for ÆUG

onelove

Indlæg af onelove » 14.06.2011 20:17:42

Ok. :)

Ved du om det er det hele der skal kopieres eller kun udvalgte sider?

onelove

Indlæg af onelove » 14.06.2011 20:20:01

Hov, glemte lige at spørge om det tidligere nævnte Form B her i tråden. Kan det bruges og hvor får man det henne? Vi spurgte efter det på vielseskontoret og de har det ikke..

Glemte lige at spørge om ægteskabsbogen skal oversættes først?

Camill6

Indlæg af Camill6 » 22.05.2013 20:52:52

Hej jeg vil gerne ha hjælp til min vielse hvis du gider.. Er ikke helt med på hvor henne jeg kan gøre alle de fansie ting henne.. Jeg skal til Tyrkiet den 9. august og jeg vil gerne giftes med min kæreste mens jeg er der nede i den uge jeg skal være der..
Kan man nøjes med en kopi af dåbsattesten eller skal man have den originale med sig til Tyrkiet? Please lidt hjælp ville virkelig være skønt!!
Hilsen Camilla :)

Karamel

Indlæg af Karamel » 23.05.2013 14:38:31

Camill6 skrev:Hej jeg vil gerne ha hjælp til min vielse hvis du gider.. Er ikke helt med på hvor henne jeg kan gøre alle de fansie ting henne.. Jeg skal til Tyrkiet den 9. august og jeg vil gerne giftes med min kæreste mens jeg er der nede i den uge jeg skal være der..
Kan man nøjes med en kopi af dåbsattesten eller skal man have den originale med sig til Tyrkiet? Please lidt hjælp ville virkelig være skønt!!
Hilsen Camilla :)
Hej Camilla..
Du skal have originalen med dig, desuden skal du også have en ægteskabsattest og de skal begge 2 sendes til Udenrigsministeriet, for at blive appostille stemplet.
jeg skal også selv giftes i tyrkiet, og har da fået lidt styr på dokumenter osv.. du er velkommen til at skrive :)

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 25.05.2013 13:31:13

Du skal have din originale dåbs attest max 3 mdr. gammel samt apostile.
PÅ kommunen skal du have en ægteskabserklæring der fortæller du er fri til at blive gift, denne må max være 4 mdr gammel og skal ligeledes have apostile stempel på.
så skal du have dit pas med

Alle disse dokumenter skal du have oversat til tyrkisk (nogle steder acceptere de engelsk, men oversæt det til tyrkisk så du ikke skal stå dernede og lave det hele om i sidste øjeblik)
Hvis du får dem oversat i danmark skal der ligeledes apostile stempel på..
det er billigere i tyrkiet at få det oversat, dog kan der i visse regioner være svært at finde en der kan oversætte fra dansk, i alanya og antalya er der muligheder for translatør samt i større tyrkiske byer.

Apostile stempel fås i udenrigsministeriet, du kan både sende papirne eller selv tage derind det tager 5 min når man møder personligt op.. så hvis du bor i nærheden af kbh dette er at fortrække.

der kan derudover være regionale krav i tyrkiet til yderlige dokumenter eller krav, disse ting kan din kæreste jo meget vel klare at finde ud af. derudover er der krav om blodprøver hvor der testes for min HIV og hepatitist, samt blodtype, hvorfor de tjekker for blodtype aner jeg ikke :-D den forklaring jeg fik var at de tjekkede om man kunne få børn sammen eller noget i den stil.... hvilket jo ikke giver særlig meget mening at vudere udfra blodtype... de lavest ret biligt dernede vi betalte omkring 200 lira hos en privatklinik. vi valgte privat både fordi der ikke er nogen yderlige ventetid, samt jeg er ret kritisk til de metoder de vælger ingen skal stikke en nål i mig medmindre jeg er 200% sikker på de sterile forhold :-D en arbejdsskade tænker jeg.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.05.2013 13:57:11

Man tjekker for seglcelleanæmi, som er udbredt i Mellemøsten og kan give alvorlig blodmangel - hvis begge forældre er bærere, er det ikke godt, for det øger risikoen voldsomt.

Man tjekker for blodtype, fordi hvis moderen er rhesus-negativ og faderen rhesus-positiv, så vil ALLE deres børn blive rhesus-positive, og ved første graviditet vil moderen danne antistoffer mod rhesus-faktoren. Det vil kunne give komplikationer ved de følgende graviditeter og alvorlige fosterskader. Hvis moderen er rhesus-negativ, skal hun derfor straks efter barnets fødsel have en vaccination, så hun ikke danner antistoffer. Jeg ved det, fordi jeg er rhesus-negativ (det mindst almindelige), og fik vaccination efter mine børns fødsel.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar