SVERIGE

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

MOM

Re: SVERIGE

Indlæg af MOM » 03.01.2014 21:18:57

Henrik S skrev:Hej MOM

Mit forslag er, flyt til Sverige og brug EU reglerne.
Når først din kæreste har opholdsret ifølge dem, har I lov til at søge efter de Svenske regler, uden at hun skal tage ud af Sverige.

Det har jeg og min kone selv gjort, mest for den ekstra sikkerhed der er i opholdsret efter svenske regler.

Det er bedst at gifte jer inden I flytter.
Hvis ikke I har levet sammen i 1½ år, er I nødt til at være gift for at hun kan få opholdsret i Sverige.

Når I er gift, flytter I bare derover sammen.

Venlig hilsen
Henrik
Hej Henrik,

Godt nytår! :)

Vi er nu gift og er lige flyttet til Sverige. Min mand har nu meldt sig i skatteverket og venter på at få et svensk cpr number.
Jeg har opholdstilladelse i Danmark kun til den 14.02.14 og derfor er lidt desperat og bekymret. Jeg vil ikke blive sendt væk fra min mand! :(
Når du siger opholdsret, er det så opholdstilladelse du mener? Skal vi så vente til jeg få opholdstilladelse efter EU regler så vi kan søge efter de Svenske regler?
Min mand har desværre ikke et job i øjeblikket så vi tænker på at søge efter EU regler som person men tilstrækkelige midler men, vi ved ikke ca. hvor mange penge er det man skal have i bankkontoen. Har du en idé om hvor meget det er?
En anden ting er, sygesikringskort. Vi har bestilt et (det blå sygesikring EU kort) men det var kun mulig at bestille et for min mand men ikke for mig selv. Kender du nogle andre muligheder?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Mvh
MOM

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.01.2014 11:56:34

MOM skrev:Jeg har opholdstilladelse i Danmark kun til den 14.02.14 og derfor er lidt desperat og bekymret. Jeg vil ikke blive sendt væk fra min mand! :(
Bare rolig ingen sender dig nogen som helst steder hen. :D
MOM skrev:Når du siger opholdsret, er det så opholdstilladelse du mener?
Nej EU-opholdsret er noget, man har, hvis man er vandrende EU-borger eller et nært familiemedlem (f.eks. ægtefælle) til en sådan. Det er en RET, du har i Sverige, ikke noget du skal SØGE om.
MOM skrev:Skal vi så vente til jeg få opholdstilladelse efter EU regler så vi kan søge efter de Svenske regler?
Nej tilsyneladende har svenskerne igen lempet deres praksis, således at personer med EU-opholdsret eller svensk opholdstilladelse kan aflevere en ansøgning om en (anden) svensk opholdstilladelse i Sverige, uanset hvor kort eller lang tid de har boet der.
MOM skrev:Min mand har desværre ikke et job i øjeblikket så vi tænker på at søge efter EU regler som person men tilstrækkelige midler men, vi ved ikke ca. hvor mange penge er det man skal have i bankkontoen. Har du en idé om hvor meget det er?
Er han ikke forsikret i en A-kasse? I så fald vil han jo stadig have indtægt. Det vil bare være dagpenge fra A-kassen i stedet for løn. Men ellers hvis man slet ikke har nogen indtægt overhovedet, så er ”tilstrækkelige midler” nok noget i retning af penge nok i banken til at klare sig i et lille års tid.

Men der er ingen faste regler herom, det er helt op til Migrationsverket, hvordan de vil skønne. Så de kan f.eks. også vælge at lægge vægt på, om din mand har en uddannelse inden for et område, hvor der er mangel på arbejdskraft og derfor må antages at have let ved at finde et nyt job, så han ikke behøver søge om svensk kontanthjælp, når pengene slipper op. Eller det modsatte, at han måske slet ingen uddannelse har og måske endda også f.eks. alkoholproblemer, så hans udsigter på arbejdsmarkedet er ret sorte.
MOM skrev:En anden ting er, sygesikringskort. Vi har bestilt et (det blå sygesikring EU kort) men det var kun mulig at bestille et for min mand men ikke for mig selv. Kender du nogle andre muligheder?
Det ser ud til, at Migrationsverket er begyndt at acceptere privattegnede sygeforsikringer. Og det vil umiddelbart være den eneste mulighed, så længe din mand er arbejdsløs.

MOM

Indlæg af MOM » 25.08.2014 19:56:06

Hej,

Der var desværre ikke nogen som svarede på vores sidste spørgsmål for nogle måneder siden! :(

Vi prøver lige igen men det drejer sig nu om noget andet. Vi håber på at få noget hjælp.

Vi er gift nu og har boet i Sverige siden 01.01.14. Vi søgte opholdstilladelse efter både, de svenske nationale regler og EU regler den 29.01.14. Jeg (konen som er Mexicaner), har nu fået cpr nummer her og har også fået arbejde siden maj måneden.

Det er så gået 7 måneder siden vi søgte opholdstilladelse og vi har ikke fået noget svar endnu. Jeg har læst at når man søger efter EU regler, det måtte ikke tage længere end måneder for at få svar. Har også læst her, at der har været nogen som sender en form for klage eller noget, hvor man nævner en eller anden artikel om ventetiden efter EU regler.

Vi vil gerne høre om I synes det ville være en god idé at gøre det? Eller om I har et forslag om hvad vi kunne gøre for at få dem til at give os et svar snarest muligt?

På forhånd tak for hjælpen!

MVH
MOM

Besvar