Giftes med min tyrkiske kæreste i Danmark

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Giftes med min tyrkiske kæreste i Danmark

Indlæg af mh1 » 16.12.2012 16:21:29

I Tyrkiet fås apostillen hos den lokale 'valilik' eller evt. hos 'kaymakamlik' (statslige institutioner vi ikke har i DK).

Det tyrkiske konsulats hjemmeside giver ingen resultater på søgning på 'apostil', og jeg mener også på et tidspunkt at have læst, at de IKKE giver den. Men prøv at ringe til dem og høre.

Du kan finde en liste over tyrkisk-danske oversættere her: http://konsolosluk.gov.tr/dk/tr/Yeminli_Tercuman.aspx

Kontakt nummer: 39 20 55 00
mh
Rådgiver for ÆUG

Clotte

Indlæg af Clotte » 05.01.2013 18:18:45

Tusind tak for alt Jeres hjælp!! :)

Jeg spørger måske utrolig dumt, men skal lige være helt sikker!

Skal man have apostille stempel de oversatte papirer fra tyrkisk til dansk - eller skal det være på de tyrkiske dokumenter inden det bliver oversat??
og så de bliver vedlagt oversættelses-papirerne..

er utrolig taknemmelig for denne side!! :)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.01.2013 21:18:08

Tyrkiske dokumenter skal have en apostille fra Tyrkiet, danske skal have en fra Danmark.

Det er de originale dokumenter, der skal have apostille. Apostillen bekræfter, at dokumentet er udstedt af en offentlig myndighed.

Oversættelsen er ikke udstedt af en offentlig myndighed, så den skal ikke have apostille.
mh
Rådgiver for ÆUG

Arikan

Indlæg af Arikan » 02.12.2013 11:35:45

Måske jeg spørger lidt dumt, men de papir (fødselsattest, certificate of non-mariage og evt. familie papir) som alle skal apostille stemples og så oversættes til dansk eller engelsk - skal de ikk kun bruges til når man skal viels?

Og så skal US bruge vielsesattesten fra DK når man en gang søger FS?

US skal vel ikke have alle de apostille stemplede og oversatte papir, vel?

Fordi så skal man jo både skaffe papirerne, giftes og søge FS indenfor 3 måneder, ik..??

På forhånd tak for svar.
Med venlig hilsen

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.12.2013 13:15:46

Fødselsattesten skal han også bruge til ansøgning om fs. Af den fremgår jo, hvem der er hans forældre.

Den danske vielsesattest viser, at hans civilstatus FØR vielsen ER undersøgt, og at I derfor har et gyldigt ægteskab som ikke kan omstødes pga. bigami. Derfor skal civilstandsattesten ikke bruges til fs, og evt. andre familiepapirer skal heller ikke.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar