Vielse i DK eller i Egypten

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Zein27
Geografisk sted: Nordjylland

Vielse i DK eller i Egypten

Indlæg af Zein27 » 20.09.2008 12:15:58

Hej
Jeg har nogle spørgsmål ang. om det er bedst at blive gift i sin kærestes hjemland (Egypten) eller her i DK mens han er her på visum.
Jeg har kendt ham i snart 5 år og han har været i DK flere gange, så der er ingen problem med at han kan få turist visum.

Hvis jeg har forstået ret så:
Hvis vi vælger at blive gift i DK, så mister vi den bankgaranti, som vi har stillet i hans hjemland, når vi søger om FS?
Hvis vi gifter os i Egypten, skal jeg medbringe legaliseret ægteskabsattest, dåbsattest og pas på engelsk eller egyptisk. Efter vi er blevet gift, tager jeg hjem og får registret vores vielse, eller skal jeg også på ambasaden i Egypten? herefter søger ham om visum (uden bank garenti) og når han er i DK kan vi søge om FS?

Har jeg forstået tingende rigtigt og hvad er jeres mening/holdning til hvad der er bedst/nemmest AT blive gift i DK eller Udlandet :lol:
Håber i vil give jeres holdning/mening til kende - Dejligt at ÆUG findes, har læst mange spørgsmål og svar herinde - TAK for det

ZB

Indlæg af ZB » 22.09.2008 22:56:54

Salaam
Jeg svarer lige under dine spg.:

Hvis vi vælger at blive gift i DK, så mister vi den bankgaranti, som vi har stillet i hans hjemland, når vi søger om FS?

- hvis din kæreste har nemt ved at få visum til DK og har haft det mange gange er det ikke sikkert du behøver at stille nogen bankgaranti.Ellers jo, så skal I gifte jer, han tager tilbage og enten søger et nyt visum som din ægtefælle eller familiesammenføring direkte fra Kairo.

Hvis vi gifter os i Egypten, skal jeg medbringe legaliseret ægteskabsattest

- ja fra din bopælskommune - og alle papirer skal verificeres i Udenrigsministeriet og Indenrigsministeriet

- dåbsattest

- den skal oversættes til engelsk hos Kirkeministeriet og verificeres

- og pas på engelsk eller egyptisk.

- er du dansk statsborger er det bare dit danske pas.

Efter vi er blevet gift, tager jeg hjem og får registret vores vielse, eller skal jeg også på ambasaden i Egypten?

- Ved det ikke. Din mand skal i hvertfald bruge de ægte vielsespapirer til ambassaden

herefter søger ham om visum (uden bank garenti) og når han er i DK kan vi søge om FS?

- ja hvis I opfylder alle kravene

Har jeg forstået tingende rigtigt og hvad er jeres mening/holdning til hvad der er bedst/nemmest AT blive gift i DK eller Udlandet

- Det kommer lidt an på hvilke regler man ønsker for sit ægteskab og hvor meget tid man har. Det tager et par uger eller tre at blive gift i Ægypten f.eks. Jeg ved ikke hvor lang tid det tager i DK...

Tjek denne her:
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/517.html

Vi er viet "borgerligt" i Ægypten. Den beslutning er vi begge to glade for.

Held & lykke med jeres bryllup hvorend det bliver :-)

Egdk

Indlæg af Egdk » 23.09.2008 10:54:10

Jeg blev gift i Cairo (i Ministry of justice) for et par måneder siden og havde følgende med:
civilstandsattest på dansk - den danske ambassade oversætter og legaliserer attesten, så der er ingen grund til at få det gjort hjemmefra.

Jeg havde dåbsattest med, men den skulle vi ikke bruge.

Når I er blevet gift, skal I tilbage til den danske ambassade for at få jeres ægteskabskontrakt legaliseret, da du skal bruge den på kommunen herhjemme.

ZB

Indlæg af ZB » 23.09.2008 16:19:15

Okay, nu er det også et par år siden vi blev gift,men jeg skulle have oversat min dåbsattest på ambassaden.

Tjek dette link i UM: http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/ ... gypten.htm

Du kan også skrive direkte til attachéen på ambassaden i forvejen for hjælp. De er superflinke hvis du har nogen spørgsmål og kan også oversætte dine papirer hvis du sender dem i forvejen hvis du ikke har så meget tid. Så kan du bare hente papirerne i Ægypten når du ankommer.

Egdk

Indlæg af Egdk » 23.09.2008 17:00:41

Selvom jeg ikke skulle bruge min dåbsattest, så synes jeg at det vil være en god idé at medbringe den, da man aldrig kan vide sig helt sikker. Det er jo ikke sikkert at det er den samme fyr som tager i mod papirene i Ministry of justice og de kan godt forlange noget forskelligt.
Ambassaden nævnte dog ikke noget om dåbsattest.

Min erfaring med Egypten er at det er bedre at medbringe for meget end for lidt :wink:

Zein27
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Zein27 » 24.09.2008 15:38:52

:lol: Tak for svarene, det kan være jeg vende tilbage når vi har besluttet hvad - hvor o.s.v.

Besvar