Hej skønne forum.
Jeg har to spørgsmål:
1. Jeg er højgravid med min kæreste fra Zambia og vil gerne giftes inden termin i september. Han kommer på tirsdag og kæmper lige nu hårdt for at få civilstandsattest fra udenrigsministeriet i Lusaka. De siger, at han vil kunne hente det på fredag. Jeg er dog nu blevet gjort opmærksom på, at han måske skal have legaliseret attesten fra en anden instans også. Passer dette? Og i så fald, hvor?
2. Jeg er endvidere blevet gjort opmærksom på, at fordi jeg har boet i Zambia i et halvt år, skal jeg ligeledes indhente civilstandsattest der beviser, at jeg ikke er blevet gift med en anden i Zambia. Hvor vil jeg kunne få indhentet den attest? Den zambiske ambassade i Sverige (DK har ikke zambisk ambassade), eller? Skal jeg fysisk til Zambia for at få det?
Jeg håber, at der er nogen, der kender svarene. På forhånd tak. Mvh
Dansk civilstandsattest fra Zambia
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Dansk civilstandsattest fra Zambia
1) Normalt kræves der legalisering, dvs. at udstederlandets behørige ministerium/myndighed med stempler mv. bekræfter at dokumentet er udstedt i landet, af en myndighed som har retten til at udstede det. Dernæst skal dokumentet en tur forbi en dansk repræsentation (ambassade/konsulat) og også der have et stempel.
I mange lande er det udenrigsministeriet, der foretager legalisering, men din mand må selv prøve at finde ud af hvor han skal hen i Zambia. Jeg fandt dette, men ved ikke om adressen stadig passer: "Legalisation of Zambian documents is only possible if the Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Zambia, Consular and Protocol Division, Charter House, Independence Avenue, Lusaka, Tel.: (+260-211) 25 26 66,"
2) Er det myndighederne, som kræver at du skaffer ægteskabsattest fra Zambia? Hvis ikke, så slap af og lad som ingenting.
I mange lande er det udenrigsministeriet, der foretager legalisering, men din mand må selv prøve at finde ud af hvor han skal hen i Zambia. Jeg fandt dette, men ved ikke om adressen stadig passer: "Legalisation of Zambian documents is only possible if the Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Zambia, Consular and Protocol Division, Charter House, Independence Avenue, Lusaka, Tel.: (+260-211) 25 26 66,"
2) Er det myndighederne, som kræver at du skaffer ægteskabsattest fra Zambia? Hvis ikke, så slap af og lad som ingenting.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG