Er ægteskabet gældende

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
diana1993

Er ægteskabet gældende

Indlæg af diana1993 » 26.03.2015 07:22:24

Hejsa

Jeg står i den situation at mig og min marokkanske kæreste gerne vil gifte os, i Marokko.
Men hvis vi bliver gift der, er ægteskabet så gældende i Danmark?

Jeg ved at fx med en fra Thailand at man skal "giftes" i begge lande før ægteskabet er gyldigt i begge lande...

Så jeg ville gerne høre hvad reglerne er for dette...

Mvh
Diana

skaanebo

Re: Er ægteskabet gældende

Indlæg af skaanebo » 26.03.2015 09:09:59

Det, du har hørt fra Thailand, kan ikke være korrekt. Og i langt, langt de fleste tilfælde, er et ægteskab indgået gyldigt i et land også gyldigt i et andet land. Det er kun, hvis lovgivningen er forskellig i forhold til, om parterne lovligt kan indgå ægteskab med hinanden, at der kan opstå den slags problemer. Nogle lande med stærk religiøs lovgivning anerkender fx ikke ægteskab indgået mellem parter af forskellig religion. Andre anderkender ikke ægteskaber indgået mellem personer af samme køn. Men i langt, langt de fleste tilfælde, så er et ægteskab indgået i et land også gyldigt i et andet land. Derimod kan der kræves forskellige former for oversættelse/legalisering af ægteskabscertifikater, hvis man ønsker at bosætte sig i et andet land, end det land man har giftet sig i. Endelig kan der fra land til land være forskel på en religiøs ceremoni og så indgåelse af et egentligt juridisk gyldigt ægteskab.

tonga

Indlæg af tonga » 26.03.2015 14:36:33

Min kone og jeg er KUN gift på Amphur (kommunekontor) i Thailand og det ægteskab er gyldigt i DK. Vi fik det så oversat og legaliseret, da det skulle bruges i forbindelse med familiesammenføringen i 2009. Men vi er aldrig blevet gift i DK hverken på rådhus eller kirke.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.03.2015 06:25:49

Det er slet ikke muligt at blive gift i to lande. For når man først er gift i det ene land, kan man jo ikke fra det land få en attest på, at man er ugift. Og så kan man ikke blive gift i det andet land.

Her taler vi selvfølgelig om retsgyldige vielser, og ikke om religiøse ceremonier, som ikke har nogen som helst juridisk betydning eller gyldighed men alene en følelsesmæssig betydning for parterne selv.

Somme tider skriver nogen i forum, at de er "muslimsk gift". Og måske har du hørt om en, der er "buddistisk gift" i Thailand. Dvs. det er slet ikke et ægteskab, fordi den munk, der har "giftet" dem, ikke har autorisation til det af de thailandske myndigheder.

Kasperc

Indlæg af Kasperc » 13.04.2015 13:45:32

Kan 2 udlændinge blive gift i Thailand..??
Min kæreste og jeg vil gerne giftes i Thailand… Jeg er Dansk, og hun er fra Filippinerne…

Er der nogle der kender noget til dette…??

Mvh Kasper

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.04.2015 15:15:13

1) Ja, se http://www.thaiembassy.com/marriage/marriage.php

2) jeg kender ikke til de nærmere detaljer.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar