Indisk partner

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Torkild

Indisk partner

Indlæg af Torkild » 18.03.2015 01:09:32

a
Senest rettet af Torkild 13.06.2015 16:36:52, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Re: Indisk partner

Indlæg af fundiver199 » 18.03.2015 07:21:29

Det skal forstås sådan, at de danske myndigheder tilsyneladende først regner jeres forhold for at være etableret den dato, hvor I mødtes fysisk. Så hvis I ikke gifter jer under det første møde med først efter det 2. eller 3. møde f.eks. 1 år senere, så er det ikke "kort kendskab", uanset at I stadig kun har tilbragt f.eks. 6-8 uger sammen fysisk, fordi I begge har et arbejde at passe.

Så man kan sige, at den tid, hvor I er "kærester" via Skype TÆLLER med, men bare først regnet fra og med tidspunktet for jeres første fysiske møde. Måske skal vi overveje at præcisere dette yderligere i vejledningen.

Endelig får man ikke proforma afslag pga. en enkelt indikation. Som der også står i vejledningen, skal der typisk tre "minuspoint" til, før fællen klapper. Altså f.eks.:

"kort kendskab" OG
"stor aldersforskel" OG
"ingen fælles sprog"

Dette er et rigtigt svært emne at vejlede om. For på den ene side får selve det at omtale det mange til at bekymre sig uden grund. Men på den anden side ER det altså ærgerligt at få klasket et proforma stempel på sit ægteskab, hvis dette let kunne have været undgået ved en lidt anderledes planlægning af hele forløbet.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.03.2015 11:21:09

Kravet om at et par skal have mødtes 'in persona' betyder altså heller ikke, at de absolut skal have haft et seksuelt samvær. De skal bare have set hinanden i virkeligheden, og at fx sidde sammen hjemme hos forældrene nogle timer hver dag i 2-3 uger, gå ture, gå i biografen, gå ud at spise osv. vejer nøjagtigt lige så tungt som at gå i seng med hinanden.

Der er ingen af de fire store religioner, hinduismen, jødedommen, kristendommen og islam, som accepterer samliv uden for ægteskabet. For buddhister er ægteskab slet og ret ikke et religiøst anliggende, så der er det samfundet som sådan som enten accepterer eller ikke accepterer samliv uden for ægteskab. Så den med religiøs diskrimination er altså langt ude.
mh
Rådgiver for ÆUG

Torkild

Indlæg af Torkild » 19.03.2015 01:47:07

Tusind tak, Fundiver199, for den uddybning. Det var jeg nemlig også i tvivl om hvordan det skulle forstås. Selvom det kræver 3 minuspoint bliver man jo stadig nervøs :) Det var faktisk også mest fordi jeg kender nogle der er blevet stemplet af US som proforma, hvor os som kender dem ved hvor forelskede de var.

Og "mh" jeg har aldrig nogensinde klaget over at man skal mødes ansigt til ansigt. Det synes jeg da kun giver mening. Det jeg pointerede var den periode jeg troede man skulle opholde sig sammen før ægteskab for at undgå minuspoint. Mange kristne og muslimer undgår ofte lange forlovelsesperioder fordi de vil undgå at "dumme sig" før ægteskab. Hvis jeg er forlovet med en person vil jeg da også gerne have retten til at gifte mig med den person når vi vil og ikke efter en, af US bestemt, passende periode.

Min pointe er bare at jeg ikke synes at det er i orden at man lovgiver om hvilken type kærlighed der er rigtig eller forkert. Så længe begge parter frivilligt indvilger i ægteskab fordi de vil være sammen med hinanden ser jeg ikke nogen grund til at diskriminere mellem dem som vælger at blive gift dag 1 fordi deres stjerner og måner har de helt rigtige ascendanter i forhold til hinanden eller dem som har været kærester de sidste 7 år før de gifter sig. Om man så vil kalde det religiøs diskrimination eller diskrimination af forholdsformer der er jeg egentlig ligeglad med. Sagen er den at diskrimination betyder "at gøre forskel på" og her gør man tydeligt forskel ved at give minuspoint for en type forhold fordi den ikke er mainstream. Grunden til at jeg netop undersøgte dette område er faktisk at jeg kender flere Muslimer som har haft problemer med det netop fordi deres "type" forhold ikke blev betragtet som gyldigt og derved har udløst minuspoint. Derved er de jo netop blevet diskrimineret -ikke direkte pga. deres religion - men indirekte fordi deres religiøse praksis kan "straffes".

Det skal altså lige siges at jeg på ingen måde føler mig som et offer eller uretfærdigt behandlet. Jeg gjorde blot opmærksom på at jeg bestemt ikke er enig i den måde som tingene bliver gjort på.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.03.2015 11:48:34

Kravet skyldes ikke at man mener, øjeblikkelig forelskelse og lynbryllup ikke er i orden.

Kravet skyldes at rigtig mange danske og andre europæiske mænd er blevet lokket til ægteskab med især østeuropæiske og afrikanske kvinder, som de kun 'kendte' via brevveksling og senere skype o.l., og som via ægteskabet kunne komme til Europa og gå igang som prostituerede og sende penge til deres bagmænd/familie.

For de danske og europæiske kvinders vedkommende er det oftere sådan at den udenlandske mands formål i langt højere grad er at få en billet til at blive i Europa, end at etablere en familie.

Sådanne forhold vil man så i EU gerne forskåne sine borgere for, og da der ikke er tid og penge til at undersøge hvert eneste forhold til bunds, har man altså - på baggrund af empiri - indført nogle kriterier for hvornår det røde flag skal hejses.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar