Hej
Jeg har læst til rundt i forumet, men synes ikke rigtigt jeg få et svar på mine spørgsmål.
Jeg har fået dansk indfødsret (er oprindelig fra irak). Jeg skal til Tyrkiet og blive gift med min fætter som er irakisk statsborger (jeg tror ikke at han har registret sig hos de Tyrkisk myndigheder)
1. Har ovenstående betydning for vores vielse?
Jeg er i tvivl om de dokumentationer jeg skal medbringer med mig fra danmark.
Jeg har været ned hos kirkekontoret og fik navneattest.
2. Skal jeg så også have fødselsattest med? (Jeg er ikke fødet i Danmark)
Jeg har også været ned hos kommunen og fik et bopælsattest, som skulle være det samme som civilstandsattest.
3. Kan ovenstående passe?
Jeg har taget 6 pasfotos og jeg har selvfølge min pas med.
4. Er der mere jeg skal have med udover de nævnte dokumenter?
Jeg har så fået at vide at jeg skal tage til udenrigsministiet og få apostille-stempel på navneattesten + civilstandsattesten.
5. Hvad med passet? Skal der også apostille-stempel på den?
Derefter har jeg fået at vide, at jeg oversætte alle ovennævnte dokumentationer til tyrkisk.
6. Kan nogen anbefale en autoriseret oversættere i Danmark?
7. Er det bare det jeg skal ?
Jeg har virkelig brug et hurtig svar, da jeg skal få ordnet tingene hurtigst muligt.
TUSIND tak på forhånd.
At blive gift med en Iraker i Tyrkiet
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: At blive gift med en Iraker i Tyrkiet
1) Jeg håber du kan læse engelsk eller tyrkisk:
http://en.beyoglu.bel.tr/beyoglu/servic ... ionId=1697
Du skal have et officielt dokument, hvor der står at du er ugift. Det skal din kæreste også.
2) Du skal have et dokument, hvor dine forældres navne fremgår. Det gør det fx ikke i dit pas.
3) Ikke, hvis der ikke står at du er ugift.
4) Penge og tålmodighed.
5) Nej, passet skal ikke have apostille.
MEN din apostille skal også oversættes (min erfaring). Apostillen stemples på bagsiden af dokumentet og indeholder en lille smule tekst.
Det er langt billigst at få oversat i Tyrkiet. Du kan få de dokumenter, du skal bruge, udstedt på engelsk så er det ikke så svært at finde en oversætter.
Forklar på borgerservice, at du skal vies i udlandet og har brug for internationale attester (engelsk).
Hvis du vil have dem oversat hjemmefra (det sparer selvfølgelig tid), så skal du finde en oversætter som er godkendt af Tyrkiet (det er en translatør ikke nødvendigvis). Ambassaden har ikke længere en liste på deres hjemmeside, men du kan ringe og høre om de kan give dig navne på nogle: http://copenhagen.emb.mfa.gov.tr
Jeg ved ikke, om ham her stadig er aktiv: http://www.krak.dk/p/abdul+gani+og+nura ... a/52189742
Hvis han er, er han også flink og hjælpsom.
Du skal have et officielt dokument, hvor der står at du er ugift. Det skal din kæreste også.
2) Du skal have et dokument, hvor dine forældres navne fremgår. Det gør det fx ikke i dit pas.
3) Ikke, hvis der ikke står at du er ugift.
4) Penge og tålmodighed.
5) Nej, passet skal ikke have apostille.
MEN din apostille skal også oversættes (min erfaring). Apostillen stemples på bagsiden af dokumentet og indeholder en lille smule tekst.
Det er langt billigst at få oversat i Tyrkiet. Du kan få de dokumenter, du skal bruge, udstedt på engelsk så er det ikke så svært at finde en oversætter.
Forklar på borgerservice, at du skal vies i udlandet og har brug for internationale attester (engelsk).
Hvis du vil have dem oversat hjemmefra (det sparer selvfølgelig tid), så skal du finde en oversætter som er godkendt af Tyrkiet (det er en translatør ikke nødvendigvis). Ambassaden har ikke længere en liste på deres hjemmeside, men du kan ringe og høre om de kan give dig navne på nogle: http://copenhagen.emb.mfa.gov.tr
Jeg ved ikke, om ham her stadig er aktiv: http://www.krak.dk/p/abdul+gani+og+nura ... a/52189742
Hvis han er, er han også flink og hjælpsom.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Hvis det er jeres plan at bo sammen i Danmark, skal I lige være opmærksom på reglen om formodede tvangsægteskaber. Den vil nemlig gøre det umuligt for jer at blive familiesammenført efter de danske regler, når I er i familie med hinanden.
Gå op under menupunktet "rådgivning" og find ÆUGs vejledning om familiesammenføring. Der er såvel denne regel som alle de andre beskrevet nærmere.
Gå op under menupunktet "rådgivning" og find ÆUGs vejledning om familiesammenføring. Der er såvel denne regel som alle de andre beskrevet nærmere.
Jeg er stadig meget i tvivl vedr. de dokumentationer jeg skal have med til Tyrkiet. Jeg har læst i et andet indlæg, at man skal have ægteskabserklæring. Jeg fik en fra kommunen, som jeg skulle udfylde på både mig og min partner, men vi er jo stadig ikke gift endnu. Jeg kan heller ikke udfylde hans adresse og underskrive for ham, men hende fra kommunen sagde at jeg bare skulle udfylde de oplysninger jeg ved om ham, så få jeg sådan en prøvelsesattest.
Er det et krav, at have sådan en med ? Og skal der stempel på den også?
Jeg har lavet min egen liste over de ting jeg SKAL have med til Tyrkiet, som SKAL have stempel på både fra Udenrigsministiet og Tyrkisk ambassade.
- Navneattest
- Civilstandsattest (Kommunen oplyste at det er bare en bopælattest, hvorpå civilstanden står. Sådan en kan man selv bestille fra borger.dk og koster 75 kr.)
- Fødselsattest ( Jeg kan ikke få sådan en, fordi jeg er ikke født i DK, men jeg fik et udskrift af CPR. registret af kommunen, hvorpå min mor- og fars navne samt cpr.nr. står. Fik dem til at stemple og underskrive den)
- Pas
- Ægteskabserklæring (som også skulle hedde prøvelsesattest)
Er det korrekt forstået eller er der mere jeg skal have med ?
mh; Du siger at passet skal ikke have apostille-stempel, men du skriver i andres indlæg, at det skal der. Du forvirrer mig. Og hvis der skal apostille-stempel på, så skal pas-kopiet også oversættes, da du hele tiden skriver, at apostille-stemplet skal oversættes.
Punkt 3 i ovenstående link står der at man skal have opholdstilladelse eller et styk papir fra hotellet.
Er det nemt at få sådan et styk papir fra hotellet ?
fundiver199, jeg skal ikke lave familesammenføring her i DK. Vi tager til Sverige. det er nemmest
Er det et krav, at have sådan en med ? Og skal der stempel på den også?
Jeg har lavet min egen liste over de ting jeg SKAL have med til Tyrkiet, som SKAL have stempel på både fra Udenrigsministiet og Tyrkisk ambassade.
- Navneattest
- Civilstandsattest (Kommunen oplyste at det er bare en bopælattest, hvorpå civilstanden står. Sådan en kan man selv bestille fra borger.dk og koster 75 kr.)
- Fødselsattest ( Jeg kan ikke få sådan en, fordi jeg er ikke født i DK, men jeg fik et udskrift af CPR. registret af kommunen, hvorpå min mor- og fars navne samt cpr.nr. står. Fik dem til at stemple og underskrive den)
- Pas
- Ægteskabserklæring (som også skulle hedde prøvelsesattest)
Er det korrekt forstået eller er der mere jeg skal have med ?
mh; Du siger at passet skal ikke have apostille-stempel, men du skriver i andres indlæg, at det skal der. Du forvirrer mig. Og hvis der skal apostille-stempel på, så skal pas-kopiet også oversættes, da du hele tiden skriver, at apostille-stemplet skal oversættes.
Punkt 3 i ovenstående link står der at man skal have opholdstilladelse eller et styk papir fra hotellet.
Er det nemt at få sådan et styk papir fra hotellet ?
fundiver199, jeg skal ikke lave familesammenføring her i DK. Vi tager til Sverige. det er nemmest
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Du KAN ikke få apostille-stempel på dit pas, så det tror jeg bestemt ikke jeg har skrevet nogen steder. Jeg har derimod skrevet, at billedsiden skal oversættes. En oversættelse KAN ikke få apostillestempel, for den er jo ikke udstedt af en myndighed.
Du skal vise dit originale pas sammen med kopi af billedsiden og siden med indrejsestemplet (= bevis på dit lovlige ophold) og oversættelsen af billedsiden. Indrejsestemplet kan du af gode grunde ikke få allerede i DK.
Der er flere dansk-udenlandske par, som er blevet gift i Tyrkiet og har kunnet få en bekræftelse fra hotellet på at de bor der. Nogle af dem var ligesom du ikke født i DK.
Du er forøvrigt vel også klar over, at I selv skal have 2 vidner med til vielsen, og det skal være 2 personer som kender jer godt nok til at vide, at I faktisk er jer? Din forlovede kender måske et par voksne, som vil komme med jer på vielseskontoret.
I skal udfylde en blanket svarende til ægteskabserklæring når I går til Evlenme Dairesi, så hvis din bopælsattest dokumenterer at du er ugift, skal en dansk ægteskabserklæring næppe bruges. Den står da heller ikke på listen her:
http://tyrkiet.um.dk/da/rejse-og-ophold ... i-tyrkiet/
"1. Familieattest (for tyrkiske statsborgere) eller dåbs-/navneattest (for danske statsborgere)
2. Kopi af fødselsattest (nüfus-kort) med foto (tyrkiske statsborgere)
3. Sundhedsattest fra offentlig eller privat lægelig instans (begge parter)
4. 4 pasfotos i farve - må ikke være mere end 6 måneder gamle (begge parter)
5. Civilstandsattest udstedt af den danske parts bopælskommune. Det bør fremgå af attesten, hvorvidt den danske part er enlig, fraskilt eller enke/enkemand (danske statsborgere)
6. Pas (danske statsborgere)
Derudover skal der være en autoriseret tolk til stede ved handlingen, såfremt den danske part ikke taler tyrkisk."
Du skal vise dit originale pas sammen med kopi af billedsiden og siden med indrejsestemplet (= bevis på dit lovlige ophold) og oversættelsen af billedsiden. Indrejsestemplet kan du af gode grunde ikke få allerede i DK.
Der er flere dansk-udenlandske par, som er blevet gift i Tyrkiet og har kunnet få en bekræftelse fra hotellet på at de bor der. Nogle af dem var ligesom du ikke født i DK.
Du er forøvrigt vel også klar over, at I selv skal have 2 vidner med til vielsen, og det skal være 2 personer som kender jer godt nok til at vide, at I faktisk er jer? Din forlovede kender måske et par voksne, som vil komme med jer på vielseskontoret.
I skal udfylde en blanket svarende til ægteskabserklæring når I går til Evlenme Dairesi, så hvis din bopælsattest dokumenterer at du er ugift, skal en dansk ægteskabserklæring næppe bruges. Den står da heller ikke på listen her:
http://tyrkiet.um.dk/da/rejse-og-ophold ... i-tyrkiet/
"1. Familieattest (for tyrkiske statsborgere) eller dåbs-/navneattest (for danske statsborgere)
2. Kopi af fødselsattest (nüfus-kort) med foto (tyrkiske statsborgere)
3. Sundhedsattest fra offentlig eller privat lægelig instans (begge parter)
4. 4 pasfotos i farve - må ikke være mere end 6 måneder gamle (begge parter)
5. Civilstandsattest udstedt af den danske parts bopælskommune. Det bør fremgå af attesten, hvorvidt den danske part er enlig, fraskilt eller enke/enkemand (danske statsborgere)
6. Pas (danske statsborgere)
Derudover skal der være en autoriseret tolk til stede ved handlingen, såfremt den danske part ikke taler tyrkisk."
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG