Ægteskab med iraker der bor i Tyskland

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Iraqi1988

Ægteskab med iraker der bor i Tyskland

Indlæg af Iraqi1988 » 23.09.2014 14:50:28

Hej :)

Jeg er en pige på 26 år og er dansk statsborger med irakisk baggrund. Jeg studerer ind på Syddansk Universitet og jeg er i gang med min kandidatuddanelse nu. Ved siden af har jeg to jobs (jeg tjener omkring 3000 kr. om måneden ud over min SU)

Jeg har i ca. 6-7 år kendt en irakisk fyr (27 år) der bor i Tyskland og vi har været kærester i snart 5.5 år. Han har taget en bacheloruddannelse i Tyskland og hans opholdstilladelse var kun gældende for uddannelsestiden. Han skulle derfor rejse hjem efter afslutningen af bacheloruddannelsen. Vi har snakket om at blive gift inden han blev færdig men jeg var lidt usikker og stadig ung til at blive gift og jeg var også lige begyndt med min uddannelse og derfor sagde jeg at vi skulle vente lidt med det (dårlig ide).
Derfor besluttede han sig for at søge asyl i Tyskland for ikke at risikere at blive sendt tilbage til Irak (Især fordi hans familie ikke bor i Irak længere på grund af forfølgelse fra ekstremistiske militser da hans familie arbejdede i den daværende irakiske regering) Det var dermed umuligt for ham at vende tilbage til Irak men alligevel fik han afslag på asylsagen i Tyskland. Han bor nu i Tyskland og venter på at modtage nye dokumenter fra sin familie for at kunne genoptage sin sag.

Nu har vi begge to ventet i mange år og vi vil gerne giftes men jeg ved ikke helt hvad reglerne er når hans situation er som beskrevet ovenfor. Jeg håber at I på baggrund af historien kan besvare mine spørgsmål:
- Han kan ikke rejse lovligt til Danmark, da han ikke har opholdstilladelse og vi kan dermed ikke blive gift når han ikke er kommet lovligt til Danmark. Kan han så få visum fra Tyskland til Danmark når han ikke har tysk opholdstilladelse?
- Hvad er mulighederne for at blive gift i Tyskland? og kan jeg som dansk statsborger blive gift med min kæreste i Tyskland selvom han ikke har opholdstilladelse?
- Er det nemmere for vores sag, hvis han får opholdstilladelse i Tyskland? og hvad er reglerne for dansk statsborger der gerne vil giftes med en der har opholdstilladelse i Tyskland?

Min kærestes advokat i Tyskland sagde for nogle måneder siden at vi skulle give op fordi vores sag var ifølge ham umulig så længe min kæreste ikke får opholdstilladelse. Min kæreste og jeg blev meget ked af det og jeg ved at jeg ikke kan se mig selv med andre end ham og jeg vil derfor høre om der er mulighed for at vi kan være sammen.

Det blev et langt indlæg (undskyld) men jeg forsøgte at få alle detaljerne med for at give jer et billede af situationen.

Bedste Hilsner Iraqi1988

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægteskab med iraker der bor i Tyskland

Indlæg af mh1 » 23.09.2014 16:41:57

Din kæreste kan ikke få visum til DK, når han ikke har opholdstilladelse i det land, han opholder sig i.

Om man kan blive viet i Tyskland uden at have lovligt ophold ved jeg ikke. Mon ikke din kæreste er den nærmeste til at finde ud af det? For dig vil det ikke være noget problem, da du er EU-borger. Der er ikke nogen særregler for en dansker, der vil giftes i Tyskland.

Det kan være, han kan få visum til Tyrkiet? I givet fald kan I blive lovligt viet der, og hvis du er indstillet på det kan I derpå benytte EU-reglerne til fs i Tyskland/andet EU-land, eller fs i Danmark.
mh
Rådgiver for ÆUG

Iraqi1988

Indlæg af Iraqi1988 » 23.09.2014 18:15:49

Mange tak for dit svar.

Ved du om det er muligt for os at blive viet i Sverige? Efter hvad jeg har læst her på hjemmesiden kan man godt selvom man ikke har opholdstilladelse (bor illegalt) Er det rigtigt forstået?. Jeg har overvejet at rejse til Sverige med min kæreste og blive gift der, men hvad er reglerne så, hvis vi gerne vil rejse til Danmark bagefter?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.09.2014 21:16:29

Man kan have held til at blive viet i Sverige uden lovligt ophold. Han kan dog stadig ikke bare komme med dig til DK, for han vil stadig ikke have gyldigt visum eller opholdstilladelse.

Du kan evt. lægge en langsigtet plan, hvor du bosætter dig i Sverige, I bliver viet der og bruger EU-reglerne til at få fs.

Læs om det under RÅDGIVNING øverst på siden (Flytte til Sverige/EU-land).
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar