Civilstandsattest fra Kina?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Gizmo

Civilstandsattest fra Kina?

Indlæg af Gizmo » 14.09.2014 22:13:27

Hej. Vi er lidt i vildrede og håber der er nogle her på forummet som kan hjælpe ...

Min kæreste er på besøg fra Kina, på turistvisum. Vi forsøger at blive gift her inden hun skal hjem, så vi evt. kunne søge om opholdstilladelse mens hun er her i landet. Hun har brugt mange penge og meget tid i Kina på at få alle papirerne gjort klar, få dem oversat, underskrevet og stemplet af den danske ambassade.

Men nu siger min kommune at der mangler en civilstandsattest fra en officiel kinesisk myndighed. Hendes dokument er en "statement", en udtalelse fra hende selv som så er stemplet og legaliseret. Ifølge andre kinesere vil kender, er dette en almindelig måde at lave sådan et dokument på i Kina.

Er der andre som er bekendt med reglerne på dette område? Findes der et sådant dokument i Kina? Er reglerne mon de samme, eller er der forskelle på i hvilken kommune man vælger at gifte sig?

Håber nogle har et godt råd til os, vi ved ikke hvordan vi kommer videre eller hvem vi skal kontakte. Jeg har skrevet til Ankestyrelsen og vi prøver at ringe til den kinesiske ambassade i morgen. Vi ved heller ikke om sådan et dokument kan fremskaffes her i DK eller om man skal til Kina for at få fat i det.

Tak på forhånd
J & J

Satyra

Re: Civilstandsattest fra Kina?

Indlæg af Satyra » 15.09.2014 03:02:52

Det man bruger er en "single status affidavit"

Jeg har googlet lidt og det er ret svært at finde info om men det jeg synes jeg kom frem til er at hun skal henvende sig der hvor hun har registreret sin hokou (eller noget i den stil) med sin white book og så skulle de kunne lave dokumentet, som så skal oversættes og sandsynligvis legaliseres af en dansk myndighed.

Jeg håber nogen ved lidt mere men det her gav måske lidt at gå efter?

Gizmo

Indlæg af Gizmo » 15.09.2014 21:18:05

Tak for dit svar.
Ja, det er svært at finde info om det nogle steder.
Hun har en udskrift med fra Hokuo, dog ikke oversat. Men i den står der ikke om hun er single, det er en oversigt over hendes familiemedlemmer så vidt jeg har forstået.

Jeg har fundet et eksempel på en single status affidavit, men den ligner til forveksling det dokument hun har med og som de ikke godtog.

I dag prøvede hun at få fat i den kinesiske ambassade, men de er svære at få fat i åbenbart. Ankestyrelsen venter vil også på svar fra.

Frajaja

Indlæg af Frajaja » 20.01.2015 05:57:17

Hej Gizmo.

Jeg håber det lykkedes for jer.

Jeg håber det er okay jeg lige "de railer" tråden, eftersom jeg forhåbentligt i nærtstående fremtid også skal giftes med min kæreste fra Kina.

Egentlig ville jeg bare hører om du kort kunne skrive hvilke dokumenter i forberedte fra Kina, for at det kunne lade sig gøre? Jeg har søgt rundt omkring, men syntes ikke at der kommer et enstydigt resultat. Håber du kan hjælp.e

Pft

Mvh Frank J.

Besvar