Hjælp, min far skal giftes med amerikaner

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
yezdk

Hjælp, min far skal giftes med amerikaner

Indlæg af yezdk » 08.07.2014 08:16:56

Min far er 81 år og har fundet en amerikansk kæreste. De har været kærester i flere år hvor hun har opholdt sig i Danmark i 3 mdr af gangen mange gange.

Der er så meget bureaukrati og han kan slet ikke overskue det. Tilmed har han ikke internet og ved ikke særligt meget om alt det digitale.
Han har henvendt sig til borgerservice og lader ikke til de kan give meget andet end ekstra forvirring, derfor henvender han sig til mig.

Men selv jeg, som ellers plejer at være god til at bruge nettet og finde de rette oplysninger, har svært ved at overskue det.

Derfor forsøger jeg her igennem at finde nogen der enten har erfaring fra lignende eller kender reglerne.
Jeg forestiller mig at jeg via dette opslag kan finde hjælp undervejs efterhånden som spørgsmålene dukker op. Håber det kan lade sig gøre.

I første omgang har jeg et spørgsmål omkring navn.
Hans kæreste vil gerne have hans efternavn, men jeg kan forstå at det kræver at en eller anden formular udfyldes. Men de formularer jeg kan finde kræver at man oplyser begge parters cpr-numre. Hun har ikke dansk cpr-nummer.
Er der eventuelt nogen der har prøvet noget tilsvarende og ved hvad man skal gøre og hvad der er af krav?

I det hele taget synes jeg der mangler en nem måde at se hvad der er af krav og betingelser for at indgå ægteskab med en amerikaner i Danmark. Jeg vil jo meget gerne hjælpe dem, når de nu vil forsegle deres kærlighed i den sene alder. Men hun kan ikke dansk, min far er ikke skrap til engelsk og det lader ikke til borgerservice formår at give god personlig hjælp.

Jeg vil blive meget glad hvis der er nogen der har erfaring/viden og på en nogenlunde overskuelig måde kan enten henvise mig til rette info eller måske ved hvad der skal til.
Det er jo lige før han opgiver på forhånd når han støder ind i den mur af regler og information :(

mvh
Jess

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp, min far skal giftes med amerikaner

Indlæg af mh1 » 08.07.2014 10:45:08

USAs stater bruger ikke at give civilstandsattester, så amerikanske statsborgere skal skrive under 'på tro og love' på at de ikke er gift til anden side.
Læs i øvrigt her:
http://denmark.usembassy.gov/getting--maried.html

Dertil skal den amerikanske statsborger så fremvise sit pas + en kopi af siden med identitetsoplysninger og siden med seneste indrejse(r), så kommunen kan tjekke om hun har lovligt ophold, dvs. er inden for den tilladte visumfri periode. Har hun været gift før, så også skilsmisseattest eller dødsattest på den tidligere ægtefælle.

Har hun sådanne attester, skal de forsynes med en apostille i USA.
Apostille: http://travel.state.gov/content/travel/ ... ments.html)

Du kan også læse nedenfor - der gælder det samme i alle kommuner, dog er de kommuner som nævnes på det øverste link normalt noget hurtigere til at få gennemført vielsen. Kommuner, som ikke er vant til processen, kan være op til 6 uger om det. Du kan forhåbentlig hjælpe din far med on-line arbejdet, eller med at få dispensation til at gøre det på gammeldags facon.

http://www.kk.dk/da/borger/personlige-forhold/vielse
mh
Rådgiver for ÆUG

yezdk

Indlæg af yezdk » 08.07.2014 12:33:35

Kære mh
Mange tak for info. Det er en god hjælp på vejen.
Ved du eventuelt noget om det med hun gerne vil have min fars efternavn?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.07.2014 19:35:35

Så vidt jeg kan finde frem til kan hun ikke ændre sit efternavn, før hun har fået opholdstilladelse:
https://www.personregistrering.dk/index.php?id=98
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar