Visum og vielse

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JaMAL

Visum og vielse

Indlæg af JaMAL » 16.03.2014 11:17:12

Hej ÆUG,

Min forlovede og jeg har været på kommunen for at aflevere de papirer der skal til, for at få godkendt en vielse. De to damer der sad bag skrækken sagde, at de var sikre på at hans visum skulle være gyldigt 3 måneder frem fra den dato vi ansøger om vielse. Jeg kunne på ingen måde genkende den regel, men damerne sagde de selv ville undersøge det og vende tilbage til mig pr telefon. De er ikke vendt tilbage endnu og vi går her og undrer os meget. Jeg ville høre om i kunne af-eller bekræfte denne såkaldte regel...

Hvis det er rigtigt, skal man jo ind på kommunen og ansøge om vielse den dag ens forlovede ankommer til landet... :?: Det giver ikke mening for os.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

H_Larsen

Re: Visum og vielse

Indlæg af H_Larsen » 16.03.2014 12:47:14

Hejsa

Kender ikke denne regel og kender andre der først midt i deres 90 dages visum har henvendt sig til kommunen. Jeg tro det er en and.

Jeg vil anbefalede dig, at sørger for at have din kommunikation med kommunen på skrift.

Skriv evt en mail gennem borger.dk, hvor du referer til det i har fået oplyst mundtlig og bed og et hurtigt skriftligt svar og følg evt op med en telefonsamtale.

Skriftlig kommunikation er nogle gange bedre, da modparten ikke kan gemme sig bag undskyldninger, som misforstået kommunikation

mvh
H_Larsen

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.03.2014 16:24:27

De gode damer har vist taget sig skrankepave-friheder. Men hvor længe er det siden? Der kan gå to-tre uger før man får prøvelsesattesten. Hvis der er gået længere tid bør du gå derned igen og kræve svar på hvorfor.

"Ægteskabsloven § 11 a: Ægteskab må kun indgås, når hver af parterne har dansk indfødsret eller lovligt ophold her i landet i medfør af udlændingelovens §§ 1- 3 a, § 4 b, § 5, stk. 2, eller § 6 eller i medfør af en opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7- 9 f eller 9 i-9 n.
Stk. 2. Hvis ganske særlige omstændigheder, herunder navnlig varigheden af en udlændings ophold her i landet, taler derfor, kan den myndighed, som efter § 13 skal prøve ægteskabsbetingelserne, give tilladelse til ægteskabet, selv om betingelsen i stk. 1 ikke er opfyldt."

Det vil sige, at nordiske statsborgere, statsborgere fra visumfri lande, som ikke allerede har overskredet deres 90 visumfri dage, EU-borgere og andre som må være 3 mdr. i DK visum- og registreringsfrit, som ikke har været i DK 3 mdr. endnu og udlændinge som enten har opholdstilladelse eller undtagelsesvist fået forlænget visum kan blive viet.

Hverken i loven eller i skrivelse om vielse af udlændinge er der noget krav om visums gyldighedslængde:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=440
mh
Rådgiver for ÆUG

JaMAL

Indlæg af JaMAL » 16.03.2014 20:24:18

Tak for svar !! :D

... Jeg er mere rolig nu, mere fordi jeg ikke er den eneste der tænker at de damer ikke har læst på lektien eller ikke kan deres kram.

Det er nu ikke længe siden vi afleverede papirerne, nærmere bestemt sidste onsdag, men de sagde bare de ville ringe dagen efter, hvilket de så ikke har gjort og heller ikke dagen efter igen. Men nu vil jeg prøve både at skrive og ringe til dem i morgen.

MVH

Besvar