EU borger - vielsesattest

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
parabone

EU borger - vielsesattest

Indlæg af parabone » 25.09.2013 00:41:57

Hej

Situation ser sådan ud :
- jeg er EU borger med tidsbegrænset opholdtilladelse i Danmark(lønnet arbejde).
- hun er thailandsk borger

Vi forventer at blive gift i Thailand ved det lokale rådhus.

Man kræver en vielsesattest som dokumentation for ægteskabet i forbindelse med ansøgning om EU ophold.

Skal vi også igennem de danske myndigheder i Bangkok(idet jeg har bopæl i Danmark) eller skal attesten bare oversættes til engelsk og vedlægges ansøgningen?

Skal vielsesattesten ''godkendes'' af Den Danske Ambassade i Thailand( da vi skal giftes dernen) ? Tænker på apostillering osv.

Eller skal den godkendes af min bopælskommune?

Vi skal i hvert fald opfylde kriteriene krævet af ''vores'' myndigheder, men om der skal gøres noget mhp de danske myndigheder end andet at fremhæve en vielsesattest, ved jeg ikke.

Tak.

fundiver199

Re: EU borger - vielsesattest

Indlæg af fundiver199 » 25.09.2013 08:14:02

For det meste vil den danske kommune forlange en apostillepåtegning eller legalisering (i lande, der ikke er med i apostilleordningen) for at anerkende en udenlandsk vielsesattest og ændre din civilstatus til gift. Og hvis man søger om familiesammenføring i Danmark, kræver Udlændingestyrelsen det altid.

parabone

Indlæg af parabone » 25.09.2013 15:51:02

tak for svar.

men jeg mente, om Statsforvaltningen ville evt kræve, at ægteskabet først skulle registreres i Danmark, før vi kunne sende ansøgningen om familiesammenføring efter EU regler.

jeg tror ikke, jeg har noget at gøre med US, idet jeg er EU borger og det er Statsforvaltningen vi skal henvende os til mhp familiesammenføring, ikke US.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.09.2013 16:26:57

Det gør i hvert fald ikke tingene sværere, at man får registreret sig ægteskab inden man går i gang med fs - og du har pligt til at meddele din ændrede civilstatus.

Hvis vielsesattesten er forståelig, dvs. på engelsk, nogle steder godtages evt. også tysk, foruden landets eget sprog, så kan du formodentlig få dig registreret som gift på borgerservice. Der kan dog være kommuner, som stejler over en fremmedartet vielsesattest, og forlanger en legaliseret udgave.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.09.2013 07:18:10

Statsforvaltningen vil helt sikkert forlange, at vielsesattesten skal være legaliseret eller apostillepåtegnet, før de udsteder EU-opholdskort til din kone. Og ja det er dem, der skal behandle ansøgningen ikke US.

Besvar