Dubai & DK

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ssu012

Dubai & DK

Indlæg af ssu012 » 15.03.2013 13:02:53

Kaere medlemmer,

jeg er ny herinde, men kan se at der er imponerende respons paa de mange spoergsmaal her, saa nu proever jeg ogsaa lykken.

Jeg er dansker, 35 aar gammel, statsborger hele vejen igennem. Har vaeret udstationeret flere gange, men flyttede sidst til udlandet i januar 2009. Bor nu i Dubai med min dejlige hustru og hendes datter.

Jeg skriver hustru, for saadan opfatter jeg hende. Hun er muslim, vi er gift foran en Imam i DK, og har holdt en dejlig stor fest for min familie og venner sidste aar, med symbolsk vielse.

Vi har vaeret sammen siden 2007 - hun er selvfoelgelig grunden til at jeg flyttede til Dubai, som er hendes hjemland (hun er Emirati). Hun er 36.

Mit problem er, at hendes familie og eks-mand ikke kender til os, og ikke skal vide noget; hendes far vil sikkert ikke acceptere os, og hendes eks-mand kan tage datteren fra hende, hvis hun gifter sig igen. Saa vi lever faktisk skjult hernede. Kedelig historie - men vi tager den med godt humoer.

Nu vil vi ogsaa gerne have boern - enten vores egne, eller adopterede. Men da vi ikke er legalt gift ('kun' foran Imam og venner og familie), giver det selvfoelgelig problemer. Vi vil gerne blive boende i Dubai, ihvertfald de naeste 2-4 aar.

Mine spoergsmaal, hvis nogen kan hjaelpe, er;

- kan vi blive gift i DK, uden at hendes UAE papirer skal igennem noget 'mistaenkeligt' ? Hvis vi skal have en form for aegteskabstilladelse fra en UAE instans, saa kommer det helt sikkert ud her, og det kan vi ikke tillade. Kan vi blive gift i DK alene paa hendes pas (hun har allerede Schengen visa, ikke noget problem), foedselsattest etc ?
- hvilke dokumenter skal oversaettes til brug for vores vielse paa raadhuset i DK ?
- vil det aegteskab vi opnaar i DK - ref ovenfor - vaere nok til at adoptere og/eller at vores boern faar dansk statsborgerskab ?
- vil noget at det vi foretager os i DK blive kommunikeret til UAE ambassaden i DK, eller andre UAE instanser ? Igen, det vil vaere et problem.
- jeg har stadig en lejlighed i DK, som jeg lejer ud - og er derfor delvist skattepligtig, hvis det har nogen betydning ? Vi vil dog ikke bo i DK (maaske vil vi dog gerne, at hun foeder i DK), saa opholdstilladelse er paa nuvaerende tidspunkt ikke vores stoerste bekymring

Hvis nogen venlige sjaele kan hjaelpe, vil jeg saette stor pris paa det.

Venlig hilsen,

ssu012

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dubai & DK

Indlæg af mh1 » 15.03.2013 14:47:57

Læs her, hvad der normalt kræves af dokumentation til vielse:
https://www.borger.dk/Sider/Naar-I-vil-giftes.aspx

1) som hovedregel skal man kunne fremlægge en civilstandsattest, dvs. en attest på at man er ugift, for at kunne indgå ægteskab i DK. MULIGVIS står det i din forlovedes pas at hun er enlig. Det kan i så fald være at det kan accepteres som bevis. Ellers må hun skaffe en civilstandsattest, men det kan jo evt. forklares at det er af hensyn til en arbejdsgiver. Attesten skal legaliseres.

2) ALLE dokumenter som ikke er på engelsk. Er de tosprogede arabisk-engelsk, hvilket mange arabiske dokumenter er, så behøves der ikke oversættelse.

3) Du vil næppe kunne få lov til at adoptere din forlovedes datter, da hendes biologiske far vil skulle acceptere det. Hvis du mener andre børn, så læs om adoption på linket nedenfor.

4) Nej.

5) Ingen betydning for om I kan blive viet.

Læs her om adoption:
http://www.familiestyrelsen.dk/boern/adoption/
mh
Rådgiver for ÆUG

ssu012

Indlæg af ssu012 » 15.03.2013 18:54:26

Kaere MH,

paa trods af at du sidder i Tyrkiet ser du ud til at vaere rigtig godt inde i sagerne - tusind tak for det hurtige svar !

Civilstandsattest burde vaere muligt, jeps - og legalisering at dokumenterne foeler vi os ogsaa ganske okay med.

Det lyder heldigvis til at vaere relativt straight forward - og jeg gaar ikke ud fra at den danske kommune vil stille sig i vejen for en vielse, selvom jeg ikke laengere bor i landet ? Jeg skal vel opsoege den kommune jeg sidst boede i ?

Der er vel ikke meget andet at goere, end at soerge for at faa booket en billet hjem til DK ! ;-)

Hilsen - ssu012

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.03.2013 21:45:02

Du skal ikke vælge kommune ud fra hvor du har boet. Familiestyrelsen opgiver, at
"Hvis hverken du eller din partner har bopæl i Danmark, kan I kontakte den kommune, hvor I opholder jer."

Så I kan blive viet, lige hvor det passer jer. Husk, at det tager op til 3 uger fra ansøgning til vielse kan finde sted. I Tønder kan de i reglen klare det hurtigere, og traditionelt er Tønder jo stedET, når en af eller begge parterne er udlænding: http://www.toender.dk/Borgerlig-vielse- ... dinge.aspx

Andre populære muligheder er Ebeltoft og Ribe, men de er populære pga. at de også er romantiske, så der kan være længere ventetid.
mh
Rådgiver for ÆUG

ssu012

Indlæg af ssu012 » 16.03.2013 08:35:01

He he he - der er soerme sket meget i Toender, siden jeg spillede fodbold mod dem som knaegt ! Interessant !

Tak for det, MH.

Cinos

Indlæg af Cinos » 19.03.2013 12:16:30

Hej

mht. oversættelse af dokumenterne kan det gøres et sted ( jeg har ikke lige navnet ) til 120 dirhams. med legaliseret stempel osv. tager 1-2 timer.

jeg blev selv gift i dubai, og fik mine papir ordnet samt stemplet af ministery of foreign affairs efterfølgende.

hvis du skal bruge navnet på oversættelses stedet, kan du bare sige til, så kan jeg kigge efter det i aften.

ssu012

Indlæg af ssu012 » 19.03.2013 13:34:17

Hej Cinos,

tak for det - og jeps, det vil da saette pris paa, hvis du kan finde navnet paa det sted ?

Varme hilsner fra oerkenen,

ssu012

Cinos

Indlæg af Cinos » 20.03.2013 22:59:11

det var her,

http://uaetranslator.com/index.html

ligger i al twar center i dubai.

derefter kan du tage over til minister of justice for at stemple den oversatte papir, at den er ægte og valid.

jeg ved ikke om det er nødvendigt i dit tilfælde.

ssu012

Indlæg af ssu012 » 21.03.2013 11:33:33

Takker, Cinos.

Besvar