Jeg kan ikke helt finde rundt i alle de regler der er, men kort fortalt er jeg dansk og har altid boet i Danmark. Min kæreste er fra Afrika men har arbejdstilladelse og fast fuldtidsarbejde (gennem de sidste 3 år) i Danmark. Hvilke rettigheder ville han have til ophold, hvis vi gifter os? Og i forhold til arbejde? Han opfylder i princippet alle regler til selv at få fast ophold, bortset fra at han endnu ikke har været her i 5 år, og jeg tænker selvfølgelig på at sikre os, hvis han nu skulle miste sit job inden der er gået 5 år og han selv kan søge om permanent ophold. Håber at høre fra jer
Ægteskab når vi begge har ophold i Danmark
Ægteskab når vi begge har ophold i Danmark
Hej.
Jeg kan ikke helt finde rundt i alle de regler der er, men kort fortalt er jeg dansk og har altid boet i Danmark. Min kæreste er fra Afrika men har arbejdstilladelse og fast fuldtidsarbejde (gennem de sidste 3 år) i Danmark. Hvilke rettigheder ville han have til ophold, hvis vi gifter os? Og i forhold til arbejde? Han opfylder i princippet alle regler til selv at få fast ophold, bortset fra at han endnu ikke har været her i 5 år, og jeg tænker selvfølgelig på at sikre os, hvis han nu skulle miste sit job inden der er gået 5 år og han selv kan søge om permanent ophold. Håber at høre fra jer
Re: Ægteskab når vi begge har ophold i Danmark
Så vil han kunne blive familiesammenført med dig, og ikke risikere at blive "smidt ud" af landet, hvis han bliver fyret.
Men i kan jo sagtens blive gift uden at han behøver at blive familiesammenført. Det kan så være et kort i har på hånden hvis han en dag bliver fyret.
Men i kan jo sagtens blive gift uden at han behøver at blive familiesammenført. Det kan så være et kort i har på hånden hvis han en dag bliver fyret.
-
fundiver199
Re: Ægteskab når vi begge har ophold i Danmark
Og umiddelbart er der ingen grund til at søge om en ny opholdstilladelse til ham, når han har en i forvejen. Det er kun, hvis hans forhold ændrer sig, og han f.eks. bliver fyret og gerne vil begynde at studere, at det vil kunne være en fordel for jer, at han får opholdstilladelse som familiesammenført. Så længe han arbejder, er I bedre tjent med den opholdstilladelse, han allerede har, da I bla. slipper for krav om bankgaranti og danskprøve samt en del administrativt besvær.