Konsekvenser for egyptisk registreret ægteskab

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dansker i schweiz

Konsekvenser for egyptisk registreret ægteskab

Indlæg af dansker i schweiz » 23.06.2012 12:07:07

Hej ÆUG forum,

Jeg skal høre om der er nogen der kan rådgive mig om mine rettigheder som dansk ikke-muslimsk kvinde gift med en egyptisk mand. Vi har været gift siden 2007. Som ægtefolk har vi aldrig boet i Egypten og er indtil nu ikke registreret som gift i Egypten. Vi blev gift på Grønland (så dansk registeret), og har siden boet i Schweiz. Nu skal vi have barn og for at barnet kan få dobbelt statsborgerskab skal vores ægteskab være registreret i Egypten. Så det skal vi nu i gang med. Dog kunne jeg rigtig godt tænke mig at vide i forvejen konsekvenserne for denne registrering og hvordan jeg står i fht egyptisk lovgivning (forældremyndighed, ejendomsret, arveret etc).

På forhånd mange tak!

Stine

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Konsekvenser for egyptisk registreret ægteskab

Indlæg af mh1 » 23.06.2012 18:10:21

Du står på nøjagtig samme måde, uanset om dit ægteskab er registreret i Egypten eller ej. Det er ikke muligt at oplyse dig om, hvordan du vil være stillet ved en evt. skilsmisse, eller som enke.

Hvordan man står mht. arveret og formuedeling ved skilsmisse, og mht. forældremyndighed når ægteskabet er internationalt og man har boet flere forskellige steder, vil i høj grad afhænge af hvor man bor, når forholdet bliver aktuelt.

Hvis I flyttede nærmest direkte til Schweiz efter brylluppet, så vil danske internationale privatretlige regler føre til at en dansk domstol anser jer for at have schweizisk formueordning pga. at Schweiz blev din mands domicil. Schweiz vil også mene det, men flytter i fx til Sverige, vil man der efter at I har boet der 2 år anse jer for at overgå til svensk formueordning.

Egypten går ud fra at der er fuldstændigt særeje, da det afgøres efter mandens statsborgerskab, som jo er egyptisk. Men du vil kun være underlagt egyptisk lov, hvis du bor i Egypten.
mh
Rådgiver for ÆUG

dansker i schweiz

Indlæg af dansker i schweiz » 30.06.2012 08:32:08

Hej MH -

Mange tak for dit indlæg. Så vidt jeg har forstået har forskellen indtil nu været at vi i Egyptiske øjne slet ikke har været gift da ægteskabet ikke var Egyptisk registreret - og således kunne der ikke være tale om formuedeling etc i tilfælde af skilsmisse. Men hvis jeg er sikret under Schweizisk lov så længe vi bor her, er det jo fint nok.
Det er meget usandsynligt at vi flytter til Egypten, men på et tidspunkt vil vi muligvis kigge på en sommerbolig dernede og således tilbringe mere tid i Egypten end vi gør pt - dog stadig være bosat andet steds. Vil det påvirke hvorvidt Egypten f.eks ser på vores forhold? Jeg har hørt horror-stories om par der var på ferie i Cairo da manden dør og kvinden mister retten til både ejendomme i Egypten samt til barnet der blev overgivet til svigerfamilien på trods af at de var bosat i Europa. Kunne sådan situation juridisk forefinde?

Mvh
Stine

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 30.06.2012 14:39:51

I mange lande er det sådan, at en statsborger anses for at være underlagt landets lov, uanset hvor i verden han/hun måtte bosætte sig, og i hvert fald hvis vedkommende befinder sig i landet, når et eller andet juridisk bliver aktuelt.

Horror-historierne kan derfor meget vel være sande, især hvis manden er egypter og fx muslim, mens hustruen udenlandsk og ikke-muslim. En muslim og en ikke-muslim har nemlig ikke arveret efter hverandre, og er barnet over en vis alder vil de egyptiske myndigheder mene, at det bør opdrages af gode muslimske slægtninge frem for af en ikke-muslimsk mor.

Jeg mener, men er ikke 100% sikker, at Schweiz' regel er, at når et ægtepar ikke har fælles statsborgerskab, og ingen af dem er schweizere, så vælger man at sige at de har den formueordning, altså schweizisk, som gælder i deres fælles bopælsland. Det har i hvert fald været sådan.
mh
Rådgiver for ÆUG

dansker i schweiz

Indlæg af dansker i schweiz » 02.07.2012 22:23:03

OK, tusind tak MH. Det er meget brugbart.

De bedste hilsner,
Stine

Besvar