Legalisering - Brasilien

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nilselmano

Legalisering - Brasilien

Indlæg af Nilselmano » 26.06.2012 13:11:40

Hej.

Er der nogle der har erfaring med legalisering af dokumenter I Brasilien, nærmere bestemt São Paulo.
Min forlovede skal have legaliseret en civilstandsattest.
Jeg er interesseret i information om behandlingstider ikke mindst hos udenrigsministeriet i São Paulo.
Der står på hjemmesiden at det kan tage 20 arbejdsdage, men det er da for sløvt er det ikke?

Udover det skal dokumentet oversættes til enten Dansk eller engelsk hvilket jo også kan tage noget tid, er der nogle der ved hvor lang tid typisk?
Og kan de danske oversættere gøre dette lige såvel som de Brasilianske, eller har de danske oversættere evt. kun lovlige rettigheder den anden vej rundt?

Jeg håber der er nogle der kan opklare disse ting for mig, da dette vil gøre det lettere at købe flybilletter og arrangere hvornår min forlovede kan komme til Danmark

På forhånd tak
mvh

Nils

soreng

Re: Legalisering - Brasilien

Indlæg af soreng » 26.06.2012 13:29:56

Ja jeg var selv igennem det for et godt års tid siden, også fra São Paulo.

Problemet er at det kun er den danske Ambassade i Brasilia der kan legalisere dokumentet, så konsulatet i São Paulo sender bare din forlovedes civilstandsattest med posten til Ambassaden i Brasilia. Derfor de 20 arbejdsdage.

Vi valgte at smide lidt penge efter det fordi at vi ville have dokumenterne hurtigere, og fik en kurer til at flyve fra São Paulo til Brasilia, få dokumenterne legaliseret, og så aflevere dem hos min kones familie i São Paulo igen...Det kostede, som jeg husker det, omkring 2000 kr.

Skriv en pm til mig hvis jeg skal prøve at grave nogle flere oplysninger frem om hvad det rent faktisk var vi gjorde (det var min kone der var primus motor på det, af åbenlyse sproglige grunde). ;-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.06.2012 13:36:40

Prøv at spørg din danske kommune, om de virkelig behøver dette stempel fra den danske ambassade. Jeg har lige fået registreret en vielsesattest i Kbh. Kommune, og de var fuldt tilfredse med, at dokumentet var verificeret af udenrigsministeriet i det land, hvor det var udstedt (Filippinerne), hvilket jo er det første af de to trin i en legaliseringsproces.

Hvis din danske kommune tidligere har set papirer, som er verificeret af det brasilianske udenrigsministerium med rødt bånd og laksejl, er det ikke sikkert, at de synes, at det er nødvendigt med en bekræftelse fra den danske ambassade på, at det brasilianske udenrigsministeriums røde bånd og laksejl ser ud, som det gør :D

soreng

Indlæg af soreng » 26.06.2012 13:46:54

Husk at regne ind at det skal oversættes også. Vi brugte en statsautoriseret translatør i Danmark. Vi valgte (som det nok også kan læses) at gå med livrem og seler så der INTET var at komme efter mht stempler eller oversættelse, men mindre kan måske også gøre det.

Nilselmano

Indlæg af Nilselmano » 26.06.2012 15:31:28

Hej. Tak for jeres svar.
Jeg har lige skrevet en mail til kommunen hvor jeg spørger om en godkendelse af ambassaden er strengt nødvendig.

De 20 dage jeg beskrev er det de skriver på udenrigsministeriets hjemmeside under "legalisering af dokumenter - São Paulo stat" så det er faktisk trinnet før en eventuel legalisering fra ambassaden.
soreng skrev: Problemet er at det kun er den danske Ambassade i Brasilia der kan legalisere dokumentet, så konsulatet i São Paulo sender bare din forlovedes civilstandsattest med posten til Ambassaden i Brasilia. Derfor de 20 arbejdsdage.
Så hvis du (Søren) siger at trinnet ved at få legaliseret dokumentet hos ambassaden også kan tage 20 arbejdsdage ja så er det dårligt nyt.
Det er jo også et krav fra kommunen at dokumentet ikke må være mere end 3 måneder gammelt, så det er da lige før det kniber hvis ikke man betaler sig fra det, og det er ikke lige noget der er penge til lige pt.
Så jeg håber da lidt på at kommunen accepterer legaliseringen fra det brasilianske udenrigsministerium uden ambassade godkendelse, ellers må vi jo vente...

Mvh

Nils

soreng

Indlæg af soreng » 26.06.2012 15:38:27

Så vidt jeg husker er problemet med at få det legaliseret af staten lidt det samme...Dokumentet bliver sendt til udenrigsministeriet i Brasilia for at få sine stempler, og tilbage igen, og som jeg husker det var det også en af grundene til at vi betalte en kurer til at flyve til Brasilia.
For de 2 kontorer hvor han skulle hen lå noget ala 10 minutters gang fra hinanden. Hvis i kender nogle i Brasilia der vil hjælpe, vil i kunne skære meget tid af processtiden.

Nilselmano

Indlæg af Nilselmano » 26.06.2012 15:51:44

Ja det giver faktisk god mening i og med de skriver at de KUN vil modtage dokumenter per brev, så sætter de nok bare et mærke på og sender det afsted mod Brasilia.
Jeg vil høre min forlovede i aften om hun eller nogle fra hendes familie kender folk i Brasilia..

Tak for hjælpen.

Mvh Nils

soreng

Indlæg af soreng » 26.06.2012 16:01:37

Ja man skal lige vænne sig til at tingene foregår lidt på deres egen måde. :lol:
Min kone er f.eks født i en lille landsby nordpå, og man det er kun det lokale "kommunekontor" hvor man er født der kan udstede civilstandsattest.
Så det var også noget med at få en af de få fra familien der stadigvæk bor i området, til at køre de 20 km til det lokale kontor der kun havde åbent onsdag mellem kl 10 og 12...Og så var de endda lukket pga sygdom første gang papirerne blev forsøgt skaffet. :lol: :lol: :lol: Men ting lykkes som regel til sidst. ;-) Tålmodighed er dog en dyd man bliver nød til at have nogen gange. 8)

closed1

Indlæg af closed1 » 26.06.2012 17:16:05

Sådan er det jo når man ikke nøjes med at gifte sig med naboens datter :D :D :D

soreng

Indlæg af soreng » 26.06.2012 18:22:04

8)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.06.2012 04:34:09

På Filippinerne tog det også omkring 2 uger at få verificeret et dokument hos det filippinske udenrigsministerium DFA. Men det var muligt at anvende det private firma DHL som "kurer", således at man både indleverede og afhentede dokumentet på det nærmeste DHL-kontor i stedet for selv at skulle rejse hele vejen til Manila.

Konsulatets legalisering krævede derimod personligt fremmøde, men ville til gengæld have kunnet klares på stedet, hvis man efter aftale kom på et tidspunkt, hvor konsulen var til stede. Og ellers var den angivne sagsbehandlingstid 3 arbejdsdage. Så det var kun for at spare en lang og i øvrigt overflødig rejse, at jeg spurgte Kbh. Kommune, om de kunne klare sig uden denne legalisering fra ambassaden.

Som soreng og closed1 skriver, må man væbne sig med tålmodighed, når man ikke bare vil gifte sig med naboens datter, og 20 dages processeringstid er i realiteten ikke noget at snakke om. F.eks. tog det omkring 2 år for min kone at få ændret sit navn på Filippinerne. Og i Danmark skal Udlændingestyrelsen bruge omkring 11 måneder på at behandle en simpel ansøgning om forlængelse af opholdstilladese...... :D

Besvar