Det bedste sted at spørge er hos de myndigheder i Makedonien, der skal gifte jer. Så det synes jeg, du skal sætte din kommende mand til at gøre. Læs også her:
http://www.familiestyrelsen.dk/samliv/a ... aalogsvar/
En ægteskabsattest er en international prøvelsesattest, der fortæller myndighederne i udlandet, at der ikke er noget i dansk lov, der forhindrer, at I bliver gift. Derfor giver dokumentet i princippet flere informationer end en civilstandsattest, der kun gælder for den ene af dem, der vil gifte sig.
Men det forekommer mig, at det kun er relevant at udfylde dokumentet med begge navne, hvis der er tale om to personer, som begge bor i Danmark, og som gerne vil gifte sig i udlandet. Man kan derfor godt sige, at soreng har en pointe i, at en civilstandsattest for dig burde være nok, når det kun er dig, der bor i Danmark.
Men nogle lande vil gerne have ægteskabsattesten, og den har også den ret store fordel, at den er på engelsk, netop fordi den er en international prøvelsesattest. Da jeg fik udstedt en af Københavns Kommune, stregede vi bare hele den del over, der handlede om min kone, da kommunen alligevel ikke kan eller vil skrive under på, at de har undersøgt, at en person må gifte sig, når denne person slet ikke bor i Danmark, og kommunen derfor ikke ved, om han/hun er gift i forvejen.
Men hvis din kommune er villig til at skrive under på det, så er det vel op til dem. Det kan også tænkes, at det er en lidt urutineret medarbejder, du er kommet til at tale med. Men jeg forstår godt din forvirring, for hvis det er i Makedonien, I skal giftes, så er det de makedonske myndigheder, der skal undersøge, om I har lov til at det efter Makedonsk lovgivning. Og i den forbindelse skal de kun bruge dokumentation fra Danmark vedrørende dig og naturligvis ikke vedrørende din kæreste, når han slet ikke har noget med Danmark at gøre.