Hjælp vedr. ægteskabserklæring

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ramcan

Hjælp vedr. ægteskabserklæring

Indlæg af Ramcan » 30.04.2012 17:52:17

Hej der ude.
HÅBER i kan hjælpe, en eller anden :)

Historien er at jeg skal vies til sommer i makedonien. Min mand bor der nede.
For at jeg kan blive viet der nede, skal jeg medbringe en civilstansattest. Jeg har så været over og få en ægteskabserklæring som jeg skal udfylde. Der er en del hvor kvinden skal udfylde, og en del hvor manden skal udfylde.

Problemet er at han bor jo der nede, hvordan skal han udfylde den og underskrive den?
Er der nogen der ved om man "bare" kan udfylde hans del med navn, adr, fødselsdato?
Uden underskrift?

Er der nogle der har oplevet noget lignende? Så meld ud tak. For jeg er total forvirret. :o

soreng

Re: Hjælp vedr. ægteskabserklæring

Indlæg af soreng » 01.05.2012 08:32:54

En ægteskabsattest og en civilstandsattest er 2 forskellige ting.

Kort fortæller en ægteskabsattest om i 2 er blevet "godkendt" til at gifte jer med hinanden, og en civilstandsattest fortæller om DIN civilstand.

Når i nu skal giftes i makedonien, så vil det være logisk at det er makedonien der står for at tjekke om i lovligt må gifte jer med hinanden...Til at vurdere det skal de bruge en civilstandsattest på dig, og ikke en ægteskabsattest.

Det er ikke anderledes end at hvis en dansk kommune skulle tage stilling til at om dig og din mand måtte blive gift i danmark, så skulle de også bruge en civilstandsattest fra din mand. På baggrund at den civilstandsattest og dine oplysninger (som de så bare ville trække fra CPR registeret) vil de så kunne udstede en ægteskabsattest til jer.

Så du har fået det forkerte stykke papir virker det til.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.05.2012 08:48:16

Nogen lande vil faktisk gerne have en ægteskabsattest (f.eks. Filippinerne), og så lader man bare være med at udfylde den del, der handler om den anden part. Ofte er det nemmest at henvende sig til Borgerservice ved personligt fremmøde. Det gjorde jeg i sin tid, og efter cirka ½ times ventetid og 5 minutters ekspedition, havde jeg den ægteskabsattest, som jeg skulle bruge.

Ramcan

Indlæg af Ramcan » 01.05.2012 20:37:58

Tak for jeres tid..

Da jeg fortale damen jeg skulle giftes i udlandet, udleveret hun mig en ægteskabserklæring, som jeg skal udfylde. Til det sagde jeg at min mand ikke bor i dk, så hun sagde jeg kunne faxe det til ham, hvor han så skulle underskrive det. Samt at sende kopi af hans pas. Det forstår jeg bare slet ikke!!

Hun fortale mig også at det var en god ide med en civilstandattes, men at jeg først med sikkerhed skulle vide hvilke dokumenter der virkelig skulle bruges.

Efter han så har faxet ægteskabserklæringen med navn og underskrift, skal jeg aflevere den til borgerservice. Tror i der er behov for at få oversattet dokumenterne, som jeg skal aflevere i makedonien??? :?

closed1

Indlæg af closed1 » 01.05.2012 20:58:51

Det bedste sted at spørge er på ambassaden http://www.krak.dk/firma/makedoniens-am ... 8benhavn-k

De må være de næremeste til at vide hvordan det forholder sig .

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.05.2012 05:25:39

Det bedste sted at spørge er hos de myndigheder i Makedonien, der skal gifte jer. Så det synes jeg, du skal sætte din kommende mand til at gøre. Læs også her:

http://www.familiestyrelsen.dk/samliv/a ... aalogsvar/

En ægteskabsattest er en international prøvelsesattest, der fortæller myndighederne i udlandet, at der ikke er noget i dansk lov, der forhindrer, at I bliver gift. Derfor giver dokumentet i princippet flere informationer end en civilstandsattest, der kun gælder for den ene af dem, der vil gifte sig.

Men det forekommer mig, at det kun er relevant at udfylde dokumentet med begge navne, hvis der er tale om to personer, som begge bor i Danmark, og som gerne vil gifte sig i udlandet. Man kan derfor godt sige, at soreng har en pointe i, at en civilstandsattest for dig burde være nok, når det kun er dig, der bor i Danmark.

Men nogle lande vil gerne have ægteskabsattesten, og den har også den ret store fordel, at den er på engelsk, netop fordi den er en international prøvelsesattest. Da jeg fik udstedt en af Københavns Kommune, stregede vi bare hele den del over, der handlede om min kone, da kommunen alligevel ikke kan eller vil skrive under på, at de har undersøgt, at en person må gifte sig, når denne person slet ikke bor i Danmark, og kommunen derfor ikke ved, om han/hun er gift i forvejen.

Men hvis din kommune er villig til at skrive under på det, så er det vel op til dem. Det kan også tænkes, at det er en lidt urutineret medarbejder, du er kommet til at tale med. Men jeg forstår godt din forvirring, for hvis det er i Makedonien, I skal giftes, så er det de makedonske myndigheder, der skal undersøge, om I har lov til at det efter Makedonsk lovgivning. Og i den forbindelse skal de kun bruge dokumentation fra Danmark vedrørende dig og naturligvis ikke vedrørende din kæreste, når han slet ikke har noget med Danmark at gøre.

Ramcan

Indlæg af Ramcan » 02.05.2012 19:24:05

Tak for svaret igen!!

Jeg har nu snakket med min mand.

Han nævner noget med en straffeattest som skal oversættes til makedonsk. Hvor kan man få gjort det henne?

Kan man overhoved få udleveret en engelsk version af sin straffeattest hos politiet?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.05.2012 07:23:27

For at finde oversættere googler du ganske enkelt: makedonsk dansk oversætter

Så kommer fx dette link: http://www.hurtigoversaetter.dk/Oversæt ... edonsk.htm

Mht. straffeattesten, så læs her: http://www.politi.dk/da/borgerservice/straffeattest/

Når du hen for at bestille den, så bed UDTRYKKELIGT om at få den på engelsk, hvis du vil have det (men næppe nødvendigt, når der er dansk-makedonske oversættere). Det kunne lade sig gøre i 2010 har jeg læst, så det kan det nok stadigvæk.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ramcan

Indlæg af Ramcan » 03.05.2012 19:00:29

Jeg er rimelig lettet nu!!

Har fået min dåbsattest på engelsk, og en internatonial straffeattest.

Da jeg fik min dåbsattest sagde damen til mig, at den først skal legaliseres hos udenrigsministeriet. Hvad med straffeattesten?? Skal den også det?

Fordi da jeg spurgte politimanden sagde han bare " det er den nu" og stemplet den.
Men det var lidt i ironi synes jeg...

Tager jeg hel FEJL???

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.05.2012 07:25:24

Jeg tror, at makedonere i lige så høj grad som tyrkere ELSKER stempler, jo flere jo bedre. Så send dog straffeattesten med og betal de få hundrede kroner ekstra for en sikkerheds skyld :wink:

Jeg overvejer i øvrigt at indsende mit bachelorbevis til 'denklik' (ækvivalens) evaluering her i Tyrkiet. Mit kandidatbevis fra jura (AU) er overstemplet på bagsiden, men hvad mon de vil stille op med mit bachelorbevis fra tyrkisk (KU)? Det er nemlig indstøbt i plastic :lol:
mh
Rådgiver for ÆUG

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 04.05.2012 18:14:56

hehe de finder skam nok en løsning skal du se :-D... måske med nål indprenter de ala blindskrift

Besvar