Dobbelt statsborgerskab

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Glyming

Dobbelt statsborgerskab

Indlæg af Glyming » 15.02.2012 16:55:25

Jeg bor i Holland med min hollandske kæreste. Vi skal giftes meget snart, men jeg er meget usikker omkring regler mv.

1. Får jeg automatisk dobbelt statsborgerskab, når jeg gifter mig med en Hollænder i Holland?
2. Får han automatisk dobbelt statsborgerskab?
3. Skal vi til DK og underskrive dokumenter før/og/eller efter brylluppet, hvis ja, hvornår og hvor?
4. Skal jeg ansøge om at beholde mit danske statsborgerskab, når vi gifter os eller vil jeg altid beholde mit danske statsborgerskab med mindre jeg 'melder' mig ud?
5. Kan vi bare blive gift her og nu, og så ordne resten derefter eller er der papire, som skal underskrives inden vi bliver gift?

Er meget forvirret over alle de forskellige regeler, som finder sted i de enkelte lande.

soreng

Re: Dobbelt statsborgerskab

Indlæg af soreng » 15.02.2012 17:08:45

Man får ikke automatisk dobbelt eller andet statsborgerskab bare fordi man gifter sig. Danmark accepterer faktisk ikke dobbelt statsborgerskab, med mindre det er noget man fødes med.

Så for at tage dem en af gangen.
1) Nej
2) Nej
3) I skal registrere jeres ægteskab i danmark. Det er en rimelig simpel affære.
4) Nej...Du vil altid beholde det.
5) I skal givet underskrive en form for ansøgning om at i ønsker at blive gift. Det kan din kæreste helt sikkert bedre finde ud af, hvad der kræves af papirarbejde for at blive gift i Holland...Men en civilstandsattest på dig skal du nok huske at medbringe, og få oversat.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dobbelt statsborgerskab

Indlæg af mh1 » 16.02.2012 09:11:43

Prøv at google marry in netherlands, marriage in netherlands og/eller den hollandske ambassade. Også Dutch Family Law, for at finde ud af hvordan formueordningen er i ægteskabet, og om du evt. har behov for at lave en ægtepagt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar