bør man oprette særeje?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Basse666

bør man oprette særeje?

Indlæg af Basse666 » 16.03.2008 13:19:41

Hejsa! Jeg tænkte på, om der er nogen her, der ved noget om det juridiske, når man bliver gift? Jeg har en kammerat, der læser jura, og han mener, at jeg bør oprette særeje, hvilket efter sigende koster 1000 kr...og så kan man vist godt få det fjernet igen, koster så bare 1000 kr en gang til..

Det er ikke fordi jeg ikke stoler på min kæreste, og jeg vil for alt i verden undgå, at hun opfatter det som om, at jeg ikke har tillid til hende. Det er såmænd heller ikke fordi jeg ejer noget specielt af værdi, men hvis det utænkelige skulle ske, at man er nødt til at gå fra hinanden, er det så ikke meget smart at have rene linjer på området? Er det i det hele taget ikke normal procedure, at man opretter særeje, når man gifter sig?

Ellers er der andre juridiske aspekter, jeg skal være opmærksom på i forbindelse med at blive viet? På forhånd tak for hjælpen :)

matildeudenh

Indlæg af matildeudenh » 16.03.2008 16:01:23

Jeg ved ikke,om det er normalt med særeje, men jeg synes godt, at det kan være en god ide. Det sikrer også, at i tilfælde af, at du arver, er det din arv, og ikke hendes, osv. Hun kan jo også få særeje, sådan at det hun bringer ind i ægteskabet, bringer hun også ud, hvis nu det ikke går.

Nu er jeg ikke jurist, men jeg vil selv, når den tid måske kommer, undersøge lovene mht. børn, mest hvis de er forskellige fra min kærestes hjemland, sådan at vi begge ved, hvad der sker i tilfælde af skilsmisse.

Og så mener jeg at have læst, men hæng mig ikke op på det, at hvis man indgår ægteskab i Danmark, gælder de danske love for ægteskabet, men hvis man f.eks. gifter sig i Sverige, er det de svenske love. Men igen, jeg er ikke sikker, så det er nok sådan noget du kan undersøge.

Og tilsidst: Tillykke med det!

ZB

Indlæg af ZB » 20.03.2008 11:23:19

Ja, det er helt normalt at oprette særeje.
Hørte et eller andet sted op mod 80-90 % af dansk-danske par også gør det inden de bliver viet. Selvom det er knap så romantisk at diskutere økonomi inden bryllupsdagen er det jo meget godt at have styr på tingene....

Det er under alle omstændigheder altid en god ide at sætte sig ind i de juridiske forhold, der gør sig gældende or netop jer idet ægteskab, formue, arveforhold, skilsmisse, forældremyndighed, ejendomsret, underholdsbidrag mv tolkes forskelligt i jeres respektive lande/trossamfund alt efter hvor I befinder jer henne...

Der er en meget god artikel her hos Familieadvokaten:

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/517.html

Besvar