Vi vil giftes d. 4. Februar

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
RobbingDaHood

Vi vil giftes d. 4. Februar

Indlæg af RobbingDaHood » 20.01.2012 15:47:11

Hej Forum

Jeg er dansk statsborger og min kommende kone er Kinesisk. Vi har planlagt at blive gift d. 4. februar i en kirke. Men grundet 2 præster der troede den anden mindede os om ægteskaberlæringen er der en stor risiko for at vi ikke kan nå at få den i tide.

Vores prioritet er at være i kirken og få Guds velsignelse af ægteskabet, så vil det være acceptabelt hvis det juridiske følger med bagefter.

Indtil videre har vi flere forskellige planer i værk, i prioriteret orden:

A) Al papir arbejde går op:
Vi mangler den kinesiske udenrigsministeriums og den danske ambassade i Kinas underskrift på vores civilattest erklæring, for at kunne få ægteskabserklæringen da alle andre aspekter er i orden. Da det Kinesiske nytår starter i morgen går der 10 dage før vi kan starte på de ansøgninger og så virker det urealistisk at det skulle kunne lade sig gøre. Men vi vil prøve at kontakte den Danske ambassade for at høre om de kan hjælpe os.

B) Frimenigheds bryllup:
I kræft af at vi bliver gift i en frimenighed, der pr. definition er frakoblet staten, er der en mulighed for at de vil tillade os at blive gift uden en ægteskabserklæring, men uden nogen juridisk gyldighed. Det eneste vi ved i øjeblikket er at ingen har prøvet det før, men op til nu har vi ikke set at der er et problem forbundet med det.

C) Cypern:
Vi har læst her http://aegteskabudengraenser.dk/jegvil/giftes at man kan blive gift på Cypern for 1000 kr. og at det vil gælde i DK. Det betyder at vi bliver gift der og får en såkaldt kirkelig velsignelse d. 4. Problemet er at nummeret som er givet er ude af drift og vi ikke ved om mailen virker, da vi lige har sendt en mail som vi ikke har fået svar på.
Derudover står der her: http://www.visitcyprus.com/wps/portal/! ... _Practical At man tidligst kan blive gift 15 dage efter og man er nød til at være i landet omkring 20 dage for at det er gyldigt. Dog med den mente at man kan betale et gebyr for at "få en tidligere dato", men vi kan ikke læse os til om det betyder at vi kan være der nede i 2-3 dage og så kommer hjem igen.

Det er primært den sidste plan jeg håber i kan hjælpe til med og jeg takker for jeres tid, i det mindste den tid i har brugt til at læse hertil og jeg er i forventningens glæde over jeres kommende svar.

mvh.
Daniel Winther Petersen

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vi vil giftes d. 4. Februar

Indlæg af mh1 » 20.01.2012 17:04:42

Jeg er særdeles skeptisk mht. om Cypern virkelig vil vie udlændinge uden at disse fremviser de samme dokumenter som alle andre steder: bevis på at hver især er ugift.

Det er da også, hvad der fremgår her: http://www.weddings-abroad-guide.com/cy ... ments.html

Det er da muligt, at I mod betaling vil kunne få en eller anden korrupt pater til at sige noget uforståeligt til jer, og så bilde jer ind at nu er i viet, men det vil jo gælde som nul og nix i forhold til de danske myndigheder. En vielse SKAL være foregået gyldigt efter vielseslandets lovgivning, OG skal overholde visse minimums danske grundregler, så som at I begge skal have været fysisk tilstede under vielsen. Vielse pr. skype eller ved stedfortræder gælder således ikke.
mh
Rådgiver for ÆUG

RobbingDaHood

Indlæg af RobbingDaHood » 20.01.2012 17:36:44

Jeg ved ikke om du hentyder til:

"Sworn Affidavits - statement signed and stamped by a solicitor confirming both parties are free to marry. This must be prepared one month or less before your wedding date."

For teknisk set virker det til at det kunne være:

"Hvis ægteskabskontoret imidlertid har dets tvivl omkring nøjagtigheden eller ægtheden af certifikatet fremlagt af det kommende brudepar, eller hvis det kommende brudepar ikke er i stand til at fremskaffe et sådant officielt dokument (f.eks. britiske borgere), vil de blive opfordret til at afgive en tro og love erklæring foran distriktsdomstolens registrator på, at de enlige og aldrig har været gift før."

Som der står i det andet link jeg har sendt. Derudover kan jeg ikke se hvad der ellers er af andre tekniske detaljer i vejen for denne metode.

Vielsen vil være på engelsk og ægteskaberlæringen lige så (det vil være det samme som en vielse på rådhuset her i DK), da Cypern er inden for EU vil det være tilstrækkelig til at vi er gift i DK og derefter kan vi få en kirkelig vielse d. 4.

Det virker til stadigvæk at holde vand, men jeg kan have overset noget i linket du sendte eller misforstået hvad du siger.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.01.2012 22:23:40

Foruden det første link har jeg tjekket på: http://www.cyprusembassy.net/home/index ... e&cid=1045

Det ser ud til at det, du har linket til er en oversættelse af info på ovennævnte link, som altså er til ambassaden og må antages at være den officielle vejledning.

Nu ved jeg jo ikke, hvordan de cypriotiske myndigheder selv tolker deres regler, men som dansk jurist læser jeg 'ikke i stand til at fremskaffe et sådant officielt dokument' som at man slet og ret i vedkommendes hjemland ikke udsteder sådanne ægteskabsattester (bevis på at man er ugift). Der er jo lande, bl.a. England, hvor man ikke bruger sådan noget.

Hvis man derimod kommer fra et land, hvor attester udstedes, men det bare gøres langsomt, så ER man jo i stand til at fremskaffe dokumentet, bare ikke lige nu og her. Og så ville jeg da ikke løbe an på at en tro-og-love-erklæring er acceptabel som erstatning. Men nu er jeg som sagt jurist og dermed indgroet skeptisk overfor eksistensen af 'smutveje'.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar