Civilstandsattest fra Rusland

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
neurox
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Civilstandsattest fra Rusland

Indlæg af neurox » 05.03.2008 13:15:49

Hej!

Min russiske kæreste og jeg vil gerne giftes i Danmark, og skal i den forbindelse fremskaffe en civilstandsattest fra Rusland. Vielseskontoret på Århus Rådhus er alt andet end hjælpsomme med dette, og kan ikke hjælpe med at oplyse hvilken dokumentation de vil acceptere. Da jeg gik dem på klingen og spurgte om de ikke havde dokumentation for hvad de tidligere havde accepteret fra russiske statsborgere, var svaret det er meget nyt for os.

Hun kunne dog give mig en kopi af deres interne cirkulære, hvor hun bad mig se bort fra første afsnit om ZAGS, da det efter sigende kun vedrører skilsmisser.
Rusland:

Retskraft: En skilsmisse fra Rusland er retskraftig, når den er registreret. Registreringen dokumenteres ved en A5-attest, udstedt af et af de lokale ZAGS-kontorer (myndighed under indenrigsministeriet, hvor bl.a. ændringer i en persons civilstand registreres).

Legalisering: Ved skrivelse af 24. november 2000 meddelte Civildirektoratet, at originale russiske dokumenter kunne anses for ægte, selvom de kun var legaliseret i to led fra hhv. det russiske Udenrigsministerium og den danske repræsentation. Den danske ambassade i Moskva eller af det danske generalkonsulat i Skt. Petersborg. Legaliseringen kan efter denne procedure godt være foretaget på en kopi af et originalt dokument, hvis dokumentet forinden de tre nævnte legaliseringer er legaliseret af en notar, idet notaren indestår for kopiens overensstemmelse med originalen og for udstederen af det originale dokument. Det skal bemærkes, at der må påregnes udgifter til gebyrer for legalisering af dokumenter i Rusland.
Som jeg kan se, vedrører ovenstående udelukkende skilsmissedokumenter og legaliseringsproceduren. Jeg har tidligere kontaktet det danske generalkonsulat i Skt. Petersborg, som skrev følgende:
Det er desværre rigtigt, at det ikke for en russisk statsborger er muligt at få udstedt en civilstandsattest i Rusland, men til gengæld indeholder russiske indenrigspas alle oplysninger om borgerens civile status herunder også indgåelse af ægteskab, bevilling af skilsmisse etc. Derfor kunne en verificeret oversættelse af indenrigspasset være en løsning på jeres problem.

Generalkonsulatet har ikke mulighed for at legalisere russiske dokumenter, men kan udstede en skriftlig bekræftelse på, at russiske myndigheder ikke udsteder civilstandsattester.
Jeg talte med Vielseskontoret på Århus Rådhus og tilbød dem en apostille-legaliseret oversættelse af det indenrigspas, men igen kunne medarbejderen udelukkende tale om legaliseringsprocessen, og kunne sagde at dokumenter skulle forbi den danske ambassade i Moskva - hvilket iøvrigt er voldsomt upraktisk da min kærste bor i Skt. Petersborg. Igen, intet om præcist hvilket dokument de gerne vil have.

Min kæreste har selv gravet lidt i det - bla. på http://rusforum.dk/, og mener bestemt at et dokument fra den russiske ambassade i København er nok. Hun mener også at der ikke er brug for legalisering af dette dokument. Det er jeg stærkt tvivlende omkring, og frygter at stå med håret i postkassen når vi skal giftes i starten af maj i år.

Jeg er totalt på bar bund, og jeg føler at Århus har givet mig fingeren på trods af at jeg har boet her i 32 år og ikke har hverken kastet med brosten eller sat ild på noget! :?

Hjælp!

mvh.
HC

neurox
Kontakt:

Indlæg af neurox » 07.03.2008 15:42:02

Jeg kontaktede Det Russiske Konsulat i København idag, og forklarede at jeg skulle bruge et dokument til vielseskontoret i min hjemby, i forbindelse med indgivelse af prøvelsesattesten. De svarede at de kendte til dokumentet, og at de kunne udfærdige det i forbindelse med at hun besøgte konsulatet.

Det ser lovende ud.
HC

MDM001
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af MDM001 » 03.04.2008 16:41:12

Hej
Kunne du ikke lige skrive, om de godtog skrivelsen fra Konsulatet.

Jeg står i samme pine med en Chilensk pige og skrivelse fro konsulat

Mvh

neurox
Kontakt:

Indlæg af neurox » 03.04.2008 16:53:07

MDM001 skrev:Hej
Mvh
Det kan jeg desværre ikke - vi venter stadig i stor frustration på hendes 60-dages turistvisum til Danmark. Ingen kan oplyse noget om realistisk behandlingstid, men der sker måske noget indenfor 1-4 uger. Så er civilstandsprojektet øverst på listen, og jeg vil prøve at huske at melde tilbage. Jeg er ikke så aktiv her, så det var måske en ide at holde øje med vores blog.

Indtil da er mit bedste bud først at kontakte vielseskontoret i din kommune, og hvis de er lige så afstumpede som i Århus så prøv at tage fat i hhv. den danske repræsentation i Chile og den chilenske repræsentation i Danmark. De må kende noget til praksis.
HC

neurox
Kontakt:

Indlæg af neurox » 22.04.2008 10:49:27

MDM001 skrev:Hej
Vi afleverede ægteskabserklæringen i tirsdags sammen med erklæringen fra den russiske ambassade, og en udtalelse fra det danske generalkonsulat i Skt. Petersborg der understregede at de russiske myndigheder ikke udsteder civilstatuserklæringer. Indtil videre har vi ikke hørt noget brok fra dem.
HC

Alf

Indlæg af Alf » 01.08.2008 22:37:44

Hej

Hvordan er det gået i sagen ? godtog de papirene, eller måtte i skaffe nogle andre ? spørger da jeg selv står i samme situation.

mvh Alf

Besvar