Skal vi giftes inden vi söger FS?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Paty230465

Skal vi giftes inden vi söger FS?

Indlæg af Paty230465 » 28.09.2011 17:33:54

Vi er et par som er igang med planerne om at leve sammen i Danmark. Min kaereste og jeg vil gerne giftes til december og saa vil han flytte til Danmark. Jeg er dansk statsborger og min kaereste er fra Chile, bosat i Schweiz med fast ophold der. Han har boet i Schweiz de sidste 30 aar og har det der hedder opholdstilladelse C.
Vi har fundet ud af at vi gerne vil bo Danmark for der bor begge mine voksne börn og vi vil gerne kunne vaere taet paa dem.
Jeg ved hvor svaert det er for mange at faa opholdstilladelse i DK og vil gerne finde ud af hvordan vi "nemmest" griber det her an. Har et lille haab om at det maaske er nemmere for ham at komme igennem, naar han allerede har opholdtilladelse i Schweiz? Tager jeg fejl?
Det er meninegn at vi vil giftes engang i fremtiden, men planerne om at han kommer til DK har gjort at vi vil giftes til dec. Er det nödvendigt at vi er gift for at han kan FS med mig?

closed1

Re: Skal vi giftes inden vi söger FS?

Indlæg af closed1 » 28.09.2011 19:15:18

prøv at læse under ...jeg vil .... familiesammenføres .... der finder du svarene

fundiver199

Re: Skal vi giftes inden vi söger FS?

Indlæg af fundiver199 » 28.09.2011 19:27:29

Der findes en ordning i EU omkring fri bevægelighed for 3. lands borgere med permanent opholdstilladelse i et EU-land. Men den er en del af det retslige og indre samarbejde, som Danmark pga. vores forbehold ikke deltager i. Så derfor har det desværre ingen som helst betydning for jeres situation, at din udkårne allerede har permanent opholdstilladelse i et andet EU/EØS-land. Hvilket Schweiz er i denne sammenhæng pga. en bilateral aftale med EU.

Men hvis din udkårne bliver statsborger i Schweiz, så bliver han omfattet af den fri bevægelighed for unionsborgere, som er en del af det indre marked, og hvor Danmark derfor ikke har noget forbehold. Og så kan han frit flytte til Danmark, som det er beskrevet under "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land".

Men så længe han er statsborger i et land uden for EU/EØS, kan han flytte til Sverige, Tyskland og alle mulige andre EU-lande, men desværre ikke til Danmark.

Hvis du flytter ned til ham i Schweiz, kan I til gengæld efterfølgende blive familiesammenført i Danmark efter EU-reglerne, som det er beskrevet under "jeg vil... flytte tilbage til Danmark".

En anden mulighed er lige at have for femogtyve øres tålmodighed og se, hvilke familiesammenføringsregler vores nye regering laver. I kan jo begge rejse frit rundt i Schengen, som I ønsker det, og derfor haster det vel heller ikke mere, end det jager, med at kunne flytte adresse.

Besvar