Hustru fra Tyrkiet

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
diab1535

Hustru fra Tyrkiet

Indlæg af diab1535 » 06.09.2011 18:15:29

Kære dejlige læsere og erfarne.

I min alder af 28 har jeg og min Tyrkiske kæreste (født og bosat i Tyrkiet, hendes alder er 25) besluttet os for at vi vil giftes. Vi har nu været kærester i over 1,5 år.

Jeg er adopteret til Danmark FRA Tyrkiet til adoptiv familie bosat i Danmark. Min adoptiv mor er pære-dansk og min adoptiv far er tyrkisk -de har været gift i 42 år nu og er lykkelige.

Via adoptionen fik jeg øjeblikkelig Dansk statsborgerskab og stod i min adoptiv mors danske pas og efterfølgende da jeg var myndig fik jeg mit eget danske pas.

Jeg har været inde og læse om alle de fantastiske regler og krav som forefindes i nyidanmark.dk og andre sider -resultatet af 4 timers "læse-lektie" er jeg nu DØD forvirret og håber på at nogen her inde kan hjælpe mig.

Jeg har min uddannelse i Danmark iform af Dansk folkeskole fra 0-9 plus 10 klasse, derfter HG-1 år hvor jeg efterfølgende har været i erhvervslivet i Danmark. I karrierens forløb besidder jeg ligeledes en god portion ustationerings erfaringer i lande som Swiss, Norge, Tunesien, Malta, Tyrkiet samt Grækenland men da jeg vil lykkeligt forenes med min kæreste og giftes er jeg nu i Danmark, bosat med en god taglejlighed på 55 kvm og et godt arbejde.

1: Skal min kæreste/kommende hustru søge om turist visum til Dk først?
2: Skal jeg efterfølgende begære/søge om ægteskabsføring og skal jeg gøre dette INDEN vi gifter os på Rådhuset i Dk? Og kan hun gifte sig med mig mends hun er på Visum/besøg i Dk?
3: Skal jeg vise "økonomiske sikkerhed" på kr. 100.000 ?

Det er jo en verden af beukrati vi lever her i vore dejlige lille land men gør det absolut ikke nemt for os der VIRKELIG vil leve vores lykke og stifte familie på den heeeelt normale og ærlige måde...

Jeg håber der er bare én varm sjæl der vil belyse disse spørgsmål for mig -for jeg er ren faktisk i panik må jeg ærlig indrømme...

soreng

Re: Hustru fra Tyrkiet

Indlæg af soreng » 07.09.2011 08:22:50

diab1535 skrev:Kære dejlige læsere og erfarne.

I min alder af 28 har jeg og min Tyrkiske kæreste (født og bosat i Tyrkiet, hendes alder er 25) besluttet os for at vi vil giftes. Vi har nu været kærester i over 1,5 år.

Jeg er adopteret til Danmark FRA Tyrkiet til adoptiv familie bosat i Danmark. Min adoptiv mor er pære-dansk og min adoptiv far er tyrkisk -de har været gift i 42 år nu og er lykkelige.

Via adoptionen fik jeg øjeblikkelig Dansk statsborgerskab og stod i min adoptiv mors danske pas og efterfølgende da jeg var myndig fik jeg mit eget danske pas.

Jeg har været inde og læse om alle de fantastiske regler og krav som forefindes i nyidanmark.dk og andre sider -resultatet af 4 timers "læse-lektie" er jeg nu DØD forvirret og håber på at nogen her inde kan hjælpe mig.

Jeg har min uddannelse i Danmark iform af Dansk folkeskole fra 0-9 plus 10 klasse, derfter HG-1 år hvor jeg efterfølgende har været i erhvervslivet i Danmark. I karrierens forløb besidder jeg ligeledes en god portion ustationerings erfaringer i lande som Swiss, Norge, Tunesien, Malta, Tyrkiet samt Grækenland men da jeg vil lykkeligt forenes med min kæreste og giftes er jeg nu i Danmark, bosat med en god taglejlighed på 55 kvm og et godt arbejde.

1: Skal min kæreste/kommende hustru søge om turist visum til Dk først?
2: Skal jeg efterfølgende begære/søge om ægteskabsføring og skal jeg gøre dette INDEN vi gifter os på Rådhuset i Dk? Og kan hun gifte sig med mig mends hun er på Visum/besøg i Dk?
3: Skal jeg vise "økonomiske sikkerhed" på kr. 100.000 ?

Det er jo en verden af beukrati vi lever her i vore dejlige lille land men gør det absolut ikke nemt for os der VIRKELIG vil leve vores lykke og stifte familie på den heeeelt normale og ærlige måde...

Jeg håber der er bare én varm sjæl der vil belyse disse spørgsmål for mig -for jeg er ren faktisk i panik må jeg ærlig indrømme...
1) Ja det ville være klart det letteste. I søger et almindeligt visum til hende, og blander ikke nogle myndigheder ind i at i ønsker at gifte jer. Hun skal så huske at have de relevante oversatte papirer med fra Tyrkiet. mh plejer at være godt inde i hvad de hedder. :)

2) I gifter jeg på rådhuset først, og så søger i familiesammenføring når i vil derefter (I københavn går bus 1A og 15 fra Hovedbanegården til Trianglen, og derfra er det en frisk gåtur på lige under 10 minutter :D ). Det jeg mener er at i har brug for at vedlægge jeres vielsesattest til ansøgningen, og den får i med det samme i bliver gift, så i kan principielt tage turen direkte fra rådhuset til US med jeres ansøgning hvis i vil.

3) Med mindre i har ting der giver anledning til dispensation skal du nok forberede dig på at du skal stille bankgarantien på 100.000 kr...De ting der kan give anledning til dispensation er hvis du har særbørn som du ser regelmæssigt, hvis du er flygtning eller hvis du er alvorlig syg. Bankgarantien skal du dog først stille når du får besked på det, så vent til du får at vide at du skal gøre det, men vær forberedt på at du nok bliver bedt om at stille den.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.09.2011 14:43:59

diab1535, hvor gammel var du, da du blev adopteret og kom til DK? Hvis ikke du har været dansk statsborger/boet 28 år i DK, så er der jo også liiige tilknytningskravet, der skal opfyldes: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... ngskravet/

Din hustru skal medbringe sit pas, nüfuz cüzdani, og en udskrift fra sit nüfus dairesi, der viser hendes civilstatus (at hun ikke er gift):
"Nüfus Kayıt Örneği: Nüfus Müdürlüklerinden alınacaktır.
Evlenme Beyanı (2 Adet): Medeni hal bölümüne “bekar”, “dul” veya “boşanmış” şeklinde uygun olan yazılacaktır. Dul ise eşinin ölüm tarihi, boşanmış ise boşanma kararının kesinleşme tarihi gün - ay - yıl olarak yazılacaktır.
Nüfus Cüzdanı: Başvuru sırasında aslı ve arkalı önlü fotokopileri getirilecektir."

Nüfus Kayıt Örneği skal oversættes til dansk eller engelsk (kan gøres billigst i Tyrkiet), og det er ikke af vejen at få en 'apostille' på - den får man på sit 'valilik'.
mh
Rådgiver for ÆUG

diab1535

Indlæg af diab1535 » 09.09.2011 18:34:37

mh skrev:diab1535, hvor gammel var du, da du blev adopteret og kom til DK? Hvis ikke du har været dansk statsborger/boet 28 år i DK, så er der jo også liiige tilknytningskravet, der skal opfyldes: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... ngskravet/

Din hustru skal medbringe sit pas, nüfuz cüzdani, og en udskrift fra sit nüfus dairesi, der viser hendes civilstatus (at hun ikke er gift):
"Nüfus Kayıt Örneği: Nüfus Müdürlüklerinden alınacaktır.
Evlenme Beyanı (2 Adet): Medeni hal bölümüne “bekar”, “dul” veya “boşanmış” şeklinde uygun olan yazılacaktır. Dul ise eşinin ölüm tarihi, boşanmış ise boşanma kararının kesinleşme tarihi gün - ay - yıl olarak yazılacaktır.
Nüfus Cüzdanı: Başvuru sırasında aslı ve arkalı önlü fotokopileri getirilecektir."

Nüfus Kayıt Örneği skal oversættes til dansk eller engelsk (kan gøres billigst i Tyrkiet), og det er ikke af vejen at få en 'apostille' på - den får man på sit 'valilik'.
Jeg har stabilt tilknytningsforhold her til Dk da hele min familie (adoptiv familie) ER i Danmark, så mit tilknytningsforhold her til er i sin fineste ordning.

Men det med de 100.000kr driller MEGET nu... Min kommende hustru er desuden uddanet og er meget snart færdig som læreinde. Disse kompetencer samt uddannelse kan hun med stor sandsynlighed benytte her i DK med efteruddannelse og bygge videre så hun kan gavne samfundet. Ville det ikke hjælpe vores ægteskabssammenføring?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.09.2011 21:57:56

Det er sådan set ligemeget, hvor stabil din tilknytning er, hvis ikke den har eksisteret i mindst 28 år. Din kommende hustru har jo ingen tilknytning til DK udover dig, og har endnu ikke sat sine ben i DK. En pæredansker med danske rødder tilbage til Gorm den Gamle på begge sine forældres sider bliver også stillet overfor krav om at både han/hun og ægtefællen samlet skal have mere end 50% tilknytning til DK, hvis vedkommende er under 28. Det opfyldes ved at den udenlandske ægtefælle har besøgt DK mindst to gange. Tidligere var én gang nok.

Så altså, hvis du fx var et år gammel, da du blev adopteret, så slipper I først for at skulle opfylde tilknytningskravet når du bliver 29 år.

Læs her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... ngskravet/

Hvis I vil søge efter danske regler, så er din kommende hustrus uddannelse klart en fordel, da der indtil videre stadig er pointkravene, der skal opfyldes. Læs her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... -point.htm

En tyrkisk læreruddannelse er dog ikke en, der umiddelbart vil kunne bruges i DK, dertil er uddannelserne for forskellige. Men når din kommende hustru har fået lært dansk, så hun kan bestå studieprøven, kan hun formodentlig få merit for en del af den, hvis hun har mod på at tage en dansk læreruddannelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

diab1535

Indlæg af diab1535 » 11.09.2011 15:40:32

Kære mh.

Tak for dit svar.

Jeg regner IKKE med at jeg vil blive boende i DK, kun arbejde og dernæst bosætte mig i Sverige.
Hermed takker jeg alle udlandske efterkommere som bare har giftet sig på kryds og tværs blandt fætre/kusiner og så meget andet, at jeg og mange andre nu må lide af de nye regler som man måtte indføre grundet ALT for meget "falske/proforma ægteskaber"...

Tak til jer alle | Herkeze tesekkürlerimi sunuyorum.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.09.2011 16:39:13

Du skulle nok snarere skrive: أعطي شكري لكم جميعا :mrgreen:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar