Mht. dagpenge udenfor EU, så skal du tale med din a-kasse. Har du et konkret projekt, kan det muligvis lade sig gøre. Jeg fik således dagpenge med uden for EU i 4 mdr., til en konkret plan om deltagelse i kursus, derefter overgang til beskæftigelse.
Mht. reglerne for arbejdstilladelse, greencard osv. er det nok bedre at spørge den amerikanske ambassade og tjekke deres oplysninger på nettet.
jeg og min kæreste fra USA
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: jeg og min kæreste fra USA
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Måske kan det lade sig gøre i helt særlige situationer, som mh fortæller om, men det absolutte udgangspunkt er, at man ikke må modtage dagpenge fra en dansk A-kasse, hvis man befinder sig uden for EU. Og i EU-lande desuden kun i højest 3 måneder, efter foregående aftale med A-kassen og under betingelse af, at man er aktivt jobsøgende.
Derimod er det en mulighed at frasige sig sine dagpenge og holde såkaldt "ferie for egen regning". I den situation vil du kunne få dagpenge igen efter din returnering til Danmark, men du vil have brugt en del af din 2-årige dagpengeperiode. Uret sættes således ikke i stå, blot fordi du ikke modtager nogen ydelse under en sådan ekstra ferie.
Hvis du vil holde ferie for egen regning, så skal du framelde dig arbejdsformidlingen, før du tager afsted, og herefter tilmelde dig som ledig igen, når du kommer hjem. I forbindelse med din nye tilmelding som ledig skal du også melde dig ledig hos A-kassen og udfylde en såkaldt fraværserklæring.
Derimod er det en mulighed at frasige sig sine dagpenge og holde såkaldt "ferie for egen regning". I den situation vil du kunne få dagpenge igen efter din returnering til Danmark, men du vil have brugt en del af din 2-årige dagpengeperiode. Uret sættes således ikke i stå, blot fordi du ikke modtager nogen ydelse under en sådan ekstra ferie.
Hvis du vil holde ferie for egen regning, så skal du framelde dig arbejdsformidlingen, før du tager afsted, og herefter tilmelde dig som ledig igen, når du kommer hjem. I forbindelse med din nye tilmelding som ledig skal du også melde dig ledig hos A-kassen og udfylde en såkaldt fraværserklæring.
Det er ikke nemt at få greencard i USA, men du kan kigge på om de har noget ala vores working holiday du kan bruge (jeg ved det findes for f.eks. australier), så du kan arbejde nogle måneder og i perioden blive gift og begynde jeres ansøgning om greencard mens du er i usa. Der er dog en del arbejde i det, så i skal forvente at bruge en del tid på at sætte jer ind i tingene. I mine øjne er USA mindst ligeså besværligt som danmark at bosætte sig i, lidt fladt når de ynder at kalde sig selv mulighederne lad, men det er vist efterhånden mange år siden det var sådan