jeg og min kæreste fra USA

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

oreogirl

jeg og min kæreste fra USA

Indlæg af oreogirl » 06.07.2011 16:08:07

Jeg er en pige på 26 år og dansk statsborger, som er kærester med en fyr fra usa som jeg mædte da jeg var på ferie i los angeles. Sitirationene er den at danmark´s udlændninge regler om familie sammenføring ikke lader os bo sammen resten af vores dage. han kommer her op på et 3 mdr visum senere på året. og vi vil gerne giftes. Har læst om reglerne om slesvig løsningen, og vil gerne stille nogen spørsmål omkring det.

1. Skal han have nogen papire med sig når han kommer og besøger mig senere på året, hvis ja, hvilke papire?

2. Hvordan kommer han til tyskland og bo sammen med mig?

3. Kan han blive tysk statsborger

4. Kan vi besøge min familie sammen når vi er flyttet sammen til tyskland?

5. Hvad er min opgave i alt det her, hvad skal jeg foretage mig, ang. papire lejlighed?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: jeg og min kæreste fra USA

Indlæg af mh1 » 06.07.2011 18:57:05

1. Hvis det er meningen at I skal giftes i DK, så skal din kæreste have papir med på, at han er ugift. Det er forskelligt fra stat til stat, hvordan man får det. Derudover evt. eksamenspapirer o.l. Alle dokumenter bør være legaliseret.

2. I planlægger, at han kommer umiddelbart før du flytter til Tyskland, så hans 90-dages ret til at være i Schengen strækker til at I kan flytte sammen til Tyskland, nu som ægtefæller. Når du så er blevet registreret og har tysk personnummer, søger I opholdskort til din nu ægtemand. Forudsat at du opfylder de få krav der er til at han kan få det. Enten har du job der eller i DK, eller du har en solid opsparing, eller på anden måde penge til at I kan klare husleje og andre leveomkostninger.

3. Ikke umiddelbart. Der er sikkert en række krav, bl.a. om at have boet lovligt i Tyskland i en eller anden længere periode.

4. Ja, så længe hans 90-dages ophold ikke er overskredet, eller når han har fået sit opholdskort.

5. DU skal finde et sted, hvor I kan bo, du skal have job parat, eller anden form for indtægt, der er stor nok til at I ikke vil være en byrde for det tyske samfund.

Vælg helst et andet sted end Flensborg amt at slå dig ned i. Flere skribenter på forum har oplevet problemer med ausländerbehörde i Flensborg.
mh
Rådgiver for ÆUG

oreogirl

Indlæg af oreogirl » 06.07.2011 23:46:55

Oki så du siger enlig at jeg skal søge lejlighed nu i tyskland, og finde job, og når han så kommer her op de 3 mdr, så kan vi bo sammen resten af livet når han har fået hans opholdskort ... han kommer til danmark senere på året for at vi kan gifte os,men han skal tilbage til usa efter vi har giftes os. har læst noget om at han skal ordne noget med papire i sit hjemland og aflevere de papire på den tyske ambassade i sat hjemland.

1. kan jeg flytte tilbage til danmark efter noget tid sammen med min mand i tyskland?
2. Hvad vil du foreslå vi gør mens han er her oppe og besøge mig?
3. Er det lovligt for ham at gifte sig når han kommer her op og besøger mig på ferie?
4. er det en god ide han tager de papire med når han kommer her op senere på året så jeg har dem, og så jeg kan tage til tyskland og aflevere dem der nede, eller skal han tage med mig der ned og aflevere dem?

5. Hvad for en by ville du så anbefale os at bo i i stedet for flensborg by og kommune?

6. Skal vi giftes inden vi kan bosætte os i tyskland?

7. Vil gerne have du lige fortæller lidt om reglerne for familie sammenføring i tysklan hvordan og hvorledes :)

8. Hvad vil han ikke har fået svar på endnu med det opholdskort efter hans 90 dages ferie

9. kan han rejse hjem og ordne de sidste ting i hans hjemby i USA, også komme tilbage til mig og bo for evigt, hvis han har fået svar på det opholdskort inden han 90 dages ferie er slut?

10. Hvad er et opholdskort specifikt / Skal der en masse papire til for at søge om det?

11. Skal han have fundet et arbejde inden han kan søge om opholdskort og inden han kan bosætte sig i tyskland med mig?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.07.2011 07:22:24

FØRST - læs her: viewtopic.php?f=7&t=3705
og nogle erfaringer her: viewtopic.php?f=7&t=6298&start=15 og her:

1. Ja, men lad være med at planlægge at flytte tilbage til DK hurtigst muligt. De 10 ugers ophold som er minimumskravet er yderst sjældent nok, hvis man beholder sit job i DK. Planlæg gerne 4-6 mdr., og opfør dig som om I skal bo i Tyskland i lang tid fremover. Dvs. meld dig til noget lokalt, sportsklub, fitness ell.lign., find en tandlæge, få et bibliotekskort eller kort til videoudlejning, køb ind hos de lokale med visa-kort, så du har kontoudskrifter, der beviser det, få en tysk bankkonto, betal husleje, el, varme, vand via banken.
2. Bliv gift i DK og flyt så til den lejlighed, du har fundet.
3. Ja naturligvis. Han skal blot have 'lovligt ophold' og det har man bl.a. hvis man er visumfri turist fra USA. Et tip: I kan evt. blive viet i Tønder, som er vant til at vie udlændinge, bl.a. amerikanske soldater, som er udstationeret i Tyskland. DU skal bruge en prøvelsesattest, som du får hos din egen kommune. Gør opmærksom på, at du vil vies i en anden kommune, hvis I bestemmer jer for Tønder. OG husk at bestille tid hos Tønder i god tid, det er stadig et populært sted.
4. Han skal jo have sit pas med, og han skal have en eller anden form for dokumentation på at han er ugift, så I kan blive gift. I forhold til flytning til Tyskland bør I få jeres vielsesattest oversat til tysk eller engelsk af en autoriseret oversætter. For at kunne søge om opholdskort skal han alene bruge pas og jeres vielsesattest, men han SKAL søge personligt.
5. Fx Süderlügum, som ikke ligger i Flensborg amt, men stadig tæt på den danske grænse, hvis du vil arbejde i DK.
6. JA!!!!! EU-reglerne gælder kun, hvis man enten er gift eller kan dokumentere at have levet sammen mindst 18 måneder.
7. Meget enkelt: når du/I er flyttet skal du gå til ausländerbehörde og blive registreret som tilflyttet. Du kan bede om at få et "Freizügigkeitsbescheinigung", der er gratis og beviser at du opholder dig som EU-borger. I ansøgningen om det skal du bl.a. angive om du er gift, så derved bliver det også registreret. Husk at få vielsesattesten med. Når du har fået dit bevis, søger din mand så om opholdskort. Foruden dit registreringskort skal I bruge bevis på din indkomst, ved lønsedler fra de seneste 3 mdr. og en ansættelseskontrakt, og lejekontrakt.
8. Som ægtefælle til en EU-borger har han RET til at opholde sig i Tyskland sammen med dig (og selvfølgelig også i det tidsrum på dagen, hvor du evt. arbejder i DK).
9. Ja, hvis det er nødvendigt for ham at ordne noget efterfølgende. I skal så blot være opmærksomme på, at hvis han har været de fulde 90 dage i Schengen, så kan han ikke UDEN opholdskortet (eller med et visum som EU-ægtefælle), komme tilbage til Schengen før han har været ude af det i 3 mdr. Hvis ikke han får sit opholdskort ganske hurtigt, er det nok bedst at I planlægger at han rejser hjem, FØR han har brugt alle sine 90 dage. For at kunne indrejse i Schengen igen er det nok, at han har blot nogle få dage tilbage. Det vil være langt det letteste for jer, fremfor at han skal til at søge om et visum, som de højst sandsynligt ikke ved en dyt om på den tyske repræsentation, som er nærmest ved, hvor han har boet i USA.
10. Nej, se ovenfor: pas og vielsesattest, samt bevis på at I har et sted at bo og du kan forsørge jer begge.
11. Nej. Det er DIG, der som EU-borger skal bevise at du kan forsørge jer begge. Det er fuldstændig ligemeget om han har nogen indtægt, den regnes ikke med.
mh
Rådgiver for ÆUG

oreogirl

Indlæg af oreogirl » 07.07.2011 23:26:14

mange tak for hjælpen.

Hvad hvis jeg ikke finder et job inden han kommer her op senere på året, eller mens han er her oppe de 90 dage?? Det er det store spærsmal for mig lige nu :)

Jeg har 6 mdr dagpenge tilbage her i danmark hvor jeg bor, så skal have et job inden januar ligemeget hvad, men er i tvivl om jeg skal søge job i odense eller tæt ved grænsen inden jeg får en lejlighed i tyskland...

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.07.2011 05:06:00

Søg så bredt som muligt vil være rådet under alle omstændigheder. Det kan jo også tænkes, I bliver glade for det sted, du finder og slet ikke har lyst til at flytte tilbage til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

oreogirl

Indlæg af oreogirl » 17.07.2011 07:12:41

Skal han søge om det opholdskort fra sit hjemland USA? hvis ja, hvordan og hvorledes??
2. er det svært og få opholdskort, og er der nogen chancer for at han bliver afvist til og bo i tyskland uden mig?
3. Hvad hvis jeg ikke har fået en lejlighed i tyskland inden han kommer her op på 2 - 3 mdr besøg senere på året, og vi ikke tilbringer de 2 - 3 mdr i tyskland, men i danmark, pågrund af jeg ikke har fundet en lejlighed i tyskland??

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.07.2011 11:57:00

1. Nej, det er der ingen grund til - og det kan han i hvert fald slet ikke, hvis ikke I er gift og du ikke er flyttet til et andet EU-land.

2. Nej, det er ikke svært - læs nu, hvad der står på det her link: http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu
Der gælder præcis de samme regler i Tyskland, som i Sverige og alle andre EU-lande.

3. Du SKAL finde et sted at bo i et andet EU-land, for at din mand skal kunne få et EU-opholdskort.

Han må som amerikansk statsborger blive 90 dage i Schengen uden visum, og har du ikke fundet hverken job eller bolig i Tyskland eller et andet EU-land, inden de 90 dage er gået, så må han rejse hjem igen. I så fald kan han først komme tilbage ENTEN visumfrit efter 3 mdr. ELLER når du har fundet bolig og job i et andet EU-land, og han har søgt om visum til at slutte sig til dig. I det sidste tilfælde skal han nemlig bruge et visum.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.07.2011 18:05:19

Når du kun har 6 måneder tilbage af din dagpengeperiode, så skal du søge job så bredt som overhovedet muligt. Både geografisk og indholdsmæssigt. Et eller andet sted er det faktisk vigtigere, at du koncentrerer dig om din jobsituation end om familiesammenføringen.

Er din jobsituation og økonomi i orden, så skal I såmænd nok komme til at leve sammen på den ene eller anden måde. Og er man først i arbejde, så er det også nemmere at finde et nyt job, hvis det eksisterende f.eks. ligger langt fra en landegrænse.

oreogirl

Indlæg af oreogirl » 21.07.2011 18:31:06

Nu vil min kæreste gerne have jeg Kommer til USA og gifter mig med ham.

1: skal jeg have et fiance visa for at gifte mig med ham?
2: kan jeg godt bare tage der over og besøge ham på en ferie også gifte mig uden et fiancee visa?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.07.2011 10:30:50

Det synes jeg, at du skal bede din kæreste undersøge. Ham må vel være den nærmeste til at finde ud af, hvilke regler der gælder for den slags i hans eget land :wink:

Dog kan jeg hjælpe dig så langt som til at fortælle, at du skal bruge en civilstandsattest, der udstedes af din danske kommune. En sådan attest kan udstedes på engelsk, så derfor burde legalisering ikke umiddelbart være nødvendigt. Men hvis I er usikre på, om de amerikanske myndigheder alligevel vil kræve det, så kan man få legaliseret et dokument hos Udenrigsministeriet for cirka 200 kroner. Og det er jo billigere end f.eks. at købe en ekstra flybillet mellem Danmark og USA.

Jeg har en vag ide om, at et amerikansk "fiancee visa" er det, man kalder en opholdstilladelse i Danmark (eller familiesammenføring), og derfor er noget, som man kan søge om, hvis man gerne vil bo sammen med sin forlovede i USA. Men jeg er ikke sikker, og som sagt må din forlovede være den nærmeste til at sætte sig ind i amerikansk lovgivning.

Skulle I giftes her i Danmark, så ville det vel også være dig, der undersøgte, hvad din forlovede skulle bruge af papirer i den forbindelse. Så se du nu at få sat ham lidt i sving :D

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.07.2011 12:33:13

Der er noget info her: viewtopic.php?f=5&t=7423
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.07.2011 12:49:17

Fra nævnte tråd:
Sara A skrev:Husk, at du ikke må rejse til USA på det, der hedder Visa Waiver (visumfrit) med den hensigt at blive gift. Det betyder imidlertid ikke, at man ikke må blive gift på sin rejse, det må bare ikke være hensigten på indrejsedagen. Skal I blive i USA og søge permanent opholdstilladelse til dig, eller bliver I gift således at I kan flytte sammen i Europa? Det har nemlig en vis betydning.

I USA bliver det som udgangspunkt betragtet som ens hensigt med rejsen, hvis man bliver gift de første 30 dage på ens Visa Waiver rejse, i forbindelse med ens ansøgning om opholdstilladelse i USA. Inden for de første 60 dage kan det betragtes som ens hensigt, mens det ikke er tilfældet efter at de 60 dage er gået.
Jeg vil umiddelbart tolke dette sådan, at der kun vil opstå problemer, hvis I gifter jer mindre end 30-60 dage efter din visumfrie ankomst til USA, og du herefter søger om opholdstilladlelse (familiesammenføring).

Meningen med det hele må vel være, at hvis hensigten med rejsen er permanent bosætning, så skal man søge om lov til dette, før man rejser. Sådan er loven jo i udgangspunktet også i Danmark og andre europæiske lande.

At man skal søge om noget specielt bare for at få lov at gifte sig, det forekommer derimod hverken meningsfuldt eller sædvanligt, omend der dog findes lande, der har sådanne regler. F.eks. Tyskland. Dog mener jeg at huske, at Tyskland kun håndhæver sådanne regler (sit særlige "visum zum verheiraten") over for personer, der er visumpligtige.

For også i Tyskland handler det hele jo grundlæggende om immigrationskontrol og ikke om kontrol med, hvem der gifter sig med hvem. Men som sagt: Få din forlovede til at undersøge tingene, så I ved med sikkerhed, hvordan det forholder sig. Og viser det sig, at du skal bruge et særligt visum for at blive gift i USA, som det tager et år eller mere at få udstedt, så lad det dog være anledning til at ændre jeres planer og bliv gift i et mindre besværligt land. Som f.eks. Danmark.

oreogirl

Indlæg af oreogirl » 22.07.2011 21:59:06

Min kæreste vil gerne have jeg kommer til usa i 3 mdr og så vi kan blive gift, men hvad er reglerne for det når man er på dagpenge og ikke har flere ferie penge tilbage?

kan jeg sige til dem at min kæreste kan finde arbejde til mig i de 3 mdr jeg er der ovre eller skal jeg have et greencard inden jeg kan arbejde?

Kan jeg arbejde mens mit greencard er under behandling?

Kan jeg få udbetalt dagpenge når jeg er 3 mdr i usa?

Besvar