Ægteskab med en pige fra Marokko...!

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JayP
Geografisk sted: Hvidovre, Danmark

Ægteskab med en pige fra Marokko...!

Indlæg af JayP » 19.04.2011 10:29:09

Hej med jer!

Nu er der så småt ved at komme skred i tingene, mellem mig og min kæreste fra Marokko. Nu har vi aftalt at vi så afgjort går efter at blive gift, jeg har talt med hendes forældre, fået ok derfra, så alt i alt, så skulle alt det "bagvedliggende" være på plads;-) MEN, nu er der jo enkelte spørgsmål der melder sig, inden vi gennemfører planerne!

1. Hvor skal vi gifte os? Jeg er for så vidt åben nok for at blive gift i Marokko, da det umiddelbart er det hendes familie ønsker skal ske (noget er, at de giver en dansk mand lov til at blive gift med deres datter, men hun må sgu' ikke rejse til Danmark som ugift;-)), men jeg er lidt nervøs for hvor "gyldigt" ægteskab indgået i Marokko er, efter danske regler? Bliver vi tvunget ud i at vi skal giftes igen i Danmark, og vil det give ballede i forhold til hvornår hun evt. kan få opholdstilladelse her i Danmark?

2. Jeg har et "særbarn", som det så smukt hedder, her i Danmark, fra et tidligere forhold. Dette gør jo naturligvis, at vi forsøger når tid er, at få min kæreste her til Danmark. Jeg har forsøgt at få lidt mere info om hvilke regler der helt præcist gælder, eller ikke gælder, for familiesammenføringer, når der er særbørn involveret?
Hun opfylder langt de fleste krav i forvejen, hun er over 24, hun har en uddannelse osv osv, men alligevel så er man jo nervøs for om hun alligevel falder for et eller andet krav, man har overset...
Desuden er jeg også i tvivl om den her garanti på de, i al fald snart, 100.000 kr. Bortfalder den også ved særbarn? for jeg har fundet to forskellige oplysninger på den, og kan ikke få et svar fra US, som ikke svarer på mails overhovedet...!

Håber en af jer skarpe mennesker her på dette fremragende forum, har lidt erafring, eller ved noget om lignende sager... Jeg er fuldstændig på bar bund, da jeg ikke lige går og bliver forelsket på mine rejser normalt;-) så det her er alt sammen meget nyt, men samtidig også vanvittig spændende, for det er jo et mål man helt 100% vil opnå, og gøre alt for sker!

MVH
JayP

fundiver199

Re: Ægteskab med en pige fra Marokko...!

Indlæg af fundiver199 » 19.04.2011 10:49:13

1) Ægteskaber anerkendes gensidigt mellem næsten alle lande i hele Verden. Der kan kun opstå problemer, hvis ægteskaber strider imod landets lovgivning. Som hvis du f.eks. har giftet dig med en pige på 14 år, eller har giftet dig med flere kvinder i et land, hvor den slags er lovligt. Det er alene et administrativt problem at få registreret et udenlandsk ægteskab i Danmark. Kravet er oversættelse og legalisering / apostillepåtegning af vielsesattesten. Det skyldes naturligvis, at danske myndigheder ikke kan forventes at kunne forstå de hundredevis af forskellige sprog og dialekter, som vielsesattester fra andre lande kan være skrevet på.

2) En dispensation gives, hvis man af hensyn til dit særbarn ikke kan henvise dig til at bo i Marokko. Så derfor bortfalder samtlige regler i Udlændingelovens §9 naturligvis, bortset fra reglen om formodede proformaægteskaber. Det ville jo ikke give nogen som helst mening at frafalde krav x og y, og så herefter give afslag, fordi krav z ikke er opfyldt. Og når man ikke må give afslag, så giver det jo ingen mening overhovedet at stille krav z, selvom du muligvis kunne opfylde det.

Det er i hvert fald sådan, at man hidtil har tolket situationen i Danmark. Alternativet ville jo også være, at man skulle ud i langvarige og komplicerede diskussioner, hvor myndighederne skulle forsøge at bevise, at du f.eks. godt kan stille bankgaranti, hvorimod du skulle forsøge at bevise, at du ikke har den mulighed. Og reelt ville man derved "straffe" dig for at have en god økonomi / kreditværdighed, hvorimod dem, der f.eks. har sørget for at blive registreret i RKI som dårlige betalere, ville blive belønnet. Og det kan der jo også være rent politiske grunde til, at man ikke ønsker.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.04.2011 11:01:39

Der har været indlæg her fra nogle, som er blevet viet i Marokko, så hvis du søger på indlæg med ordet Marokko finder du sikkert nogle med god info og gode råd :wink:

Marokko er IKKE apostille-land, så du skal forberede dig på at skulle have legaliseret vielsesattesten både hos de marokkanske og de danske myndigheder (ambassaden). Du kan sikkert også finde brugbar info her: http://www.rabat.um.dk/da
mh
Rådgiver for ÆUG

JayP

Indlæg af JayP » 19.04.2011 11:20:42

tusind tak for svarene!

imponerende så hurtige i er på aftrækkeren!

Men rart at vide at den her bankgaranti måske alligevel ikke bliver aktuel.. Jeg kan godt stille den, men det vil kræve noget lån i andelsbolig mv, så hvis man kan blive fri for det, så er det jo ikke ringe...!

Og tak for tipset om at søge i "gamle" indlæg, det vil jeg straks kaste mig over!

JayP

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.04.2011 15:21:16

Husk at være opmærksom på, om og hvor meget du forpligter dig til at betale i mahr (brudegave), til din hustru. Det er nemlig en aftale, som meget vel kan blive betragtet som gyldig i DK, så hvis du skriver under på at du vil give hende en opsat (ventende) mahr på 200.000 kr., ja så hænger du sandsynligvis på løftet. Det vil stå i jeres ægteskabskontrakt.
mh
Rådgiver for ÆUG

JayP

Indlæg af JayP » 20.04.2011 09:12:18

Hehe ja, der er mange regler og "begreber" man skal vænne sig til i den her situation, og Mahr er en af dem.. Jeg har talt lidt med hende om det, men er ikke kommet til det punkt med hendes forældre endnu!

Men tak for det, den skal jeg helt sikkert huske!

Besvar