Forpligtigelser hvis forholdet ikke holder

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
larschr5

Forpligtigelser hvis forholdet ikke holder

Indlæg af larschr5 » 15.04.2011 21:32:54

Jeg kunne godt tænke mig at få at vide hvilke forpligtigelser jeg står med hvis mit forhold går i stykker. Jeg har planer om at gifte mig og blive familiesammenført med en thailandsk kvinde, men vil gerne vide hvad jeg forpligtiger mig til hvis forholdet ikke holder.

Jeg er indforstået med at den stillede bankgaranti på kr. 64.000 kan egå tabt, men er jeg f.eks forpligtiget til at forsørge hende? Hvad hvis hun ikke vil skilles?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Forpligtigelser hvis forholdet ikke holder

Indlæg af mh1 » 16.04.2011 05:23:28

Som dansker vil du altid kunne opnå skilsmisse ved de danske domstole.

Som hovedregel, hvis der ikke er anden skilsmissegrund end at ægteskabet bare ikke fungerer, skal der mindst 6 mdr.s og i tilfælde af at den anden ikke vil skilles 12 mdr.s separation til, før man kan blive skilt. Boet kan dog gøres op og deles ved separationen.

Ved kortvarige ægteskaber bliver der i reglen ikke tale om ægtefællebidrag. Dog er retspraksis nu at der særlig, når der er tale om at den ene ægtefælle er indvandrer, som har opgivet sin tilværelse i hjemlandet og ikke har nævneværdig formue, ofte bliver pålagt den danske ægtefælle en kortvarig bidragspligt (aldrig længere end ægteskabets varighed), eller at betale et engangsbeløb, således at ægtefællen har mulighed for at genetablere sig i hjemlandet.

Bankgarantien vil kun 'gå tabt', hvis din ægtefælle søger om kontanthjælp ell.lign. i forbindelse med at I flytter fra hinanden. Hvis hun blot rejser hjem, og/eller du frivilligt betaler hende et bidrag indtil hun gør, får du garantien frigivet.
mh
Rådgiver for ÆUG

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 16.04.2011 07:28:26

Det kan også være klogt at få lavet en ægtepagt /særeje. Det har vi gjort i forbindelse med indgåelse af vores ægteskab.

larschr5

Indlæg af larschr5 » 16.04.2011 07:35:30

Tak for præciseringen mh. Det er rart at vide hvor man står når i tilfælde af det ikke går. Statistikkerne er desværre imod os, men jeg tror helt bestemt vores forhold holder.

@krikis
Jeg har diskuteret en ægtepagt og særeje med hende og det er hun indforstået med. Jeg får den også lavet på thai for at sikre mig hun forstår 100% hvad hun skriver under på.

Besvar