Vielse med en hollænder

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sek

Vielse med en hollænder

Indlæg af sek » 31.03.2011 10:08:02

Hej
Min forlovede og jeg skal giftes efter sommer, derfor er vi så småt ved at sætte os ind i reglerne om vielse her i Dk.

Jeg har derfor snakket med vielseskontoret omkring dokumentationskravet for min forlovede som er EU-borger.

-Citat fra kommunens hjemmeside:
"Kommer du fra et EU eller EØS-land, kan du opholde dig i Danmark i tre måneder, og hvis du vil giftes eller registreres, mens du er i Danmark, skal Vielseskontoret se dit pas med indrejsestempel. Hvis du opholder dig i Danmark i mere end tre måneder, gælder der særlige regler. Du kan kontakte Vielseskontoret for at få nærmere information"

Mit spørgsmål er så, hvis hun nu opholder sig mindre end de tre måneder, hvor kan hun så få et indrejsestempel?

Lily

Re: Vielse med en hollænder

Indlæg af Lily » 02.04.2011 19:19:11

Din forlovede skulle gerne få et stempel, så snart hun ankommer til Kastrup Lufthavn og skal hen og vise pas.
Hvis de ikke stempler det, kan det vel ikke skade, at hun spørger om det.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.04.2011 19:53:14

En EU-borger, der rejser direkte fra Holland til Danmark, skal jo ikke igennem nogen paskontrol og får ikke noget stempel i sit pas, så det lyder underligt og gammeldags med den passus. Prøv at spørge igen, mon ikke det er tilstrækkeligt bare at vise sine hollandske papirer.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.04.2011 21:12:35

Ja eller måske kan hun vise sin flybillet, hvis de absolut vil lave et stort bureaukratisk nummer ud af det med de 3 måneder.

Når der ikke er nogen paskontrol internt i Schengen, så giver det jo ikke særlig meget mening at gå op i den regel, og skillelinien i opholdsdirektivet mellem ophold af mere eller mindre end 3 måneders varighed handler vel mest om retten til at modtage sociale ydelser, hvilket der jo slet ikke er tale om her.

Så jeg vil da også mene, at et f.eks. hollandsk pas burde være rigeligt til at blive gift i Danmark. Alt andet virker da ærlig talt temmelig idiotisk.

sek

Indlæg af sek » 07.04.2011 08:49:50

Her er den seneste udmelding fra vielseskontoret: Hvis din kæreste er EU borger skal hun ikke have passet stemplet. Hun skal medbringe passet hertil os, ligesom I skal medbringe en civilstandsattest fra alle lande, hvor hun har haft ophold i som voksen.

Besvar