Hej forum,
Jeg er en dansk statsborger der i nærmeste fremtid skal giftes med en Mauritisk statsborger på Mauritius.
I den forbindelse kræver de en eller flere attester/bevis fra myndighederne i danmark der skal erklære at jeg ikke er en skidt karakter, ikke har nogen kriminelle påtaler eller er under efterforskning!
Derudover en attest på at jeg er i arbejde eller har formue
Disse attester skal så være verificeret i henhold til dansk lov, dvs rent juridisk vil jeg mene.
Skal jeg have fat på politiet, borgerservice eller en advokat måske?
Er der nogen der har prøvet noget lignende?
På forhånd tak.
Her er som det står på Mauritisk regerings hjemmeside:
(v) A certificate or certificates issued by the competent authorities or his/her country of residence attesting that he/she is of good character and is not the suspect in relation to any pending criminal proceedings, investigation or process. However, in case his/her country does not issue certificates of good character, the non-citizen can produce instead an affidavit certifying to the matters as specified above, sworn and duly authenticated in accordance with the law of his/her country of residence.
(vi) An affidavit sworn before the Master and Registrar of the Supreme Court of Mauritius, as well as a certificate from his/her country of residence, attesting that he/she is in gainful employment or, alternatively, has sufficient means to maintain himself/herself and
Giftes på Mauritius
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Giftes på Mauritius
Jeg håber da ikke at du er en "skidt knægt"
Den type dokumenter kan du i hvert fald ikke få herhjemme. Det nærmeste vi kommer er en udskrift af kriminalregistret, som du får hos politiet. Hvis den er fri for kaffepletter, skulle der være fri bane for alt, hvad der har med dårlig karakter, mistænkt, skudt og hængt at gøre 
Du skal også fra kommunen have en prøvelsesattest (nogle steder også kaldet en civilstandsattest). Begge attester kan fås på engelsk og er gratis.
Du kan bruge kontoudskrifter fra banken samt lønsedler som dokumentation for din løn/formue.
Derefter skal de legaliseres i det danske Udenrigsministerium i København og stemples af de mauritiske myndigheder her i landet (eller nærmeste repræsentation). Legaliseringen i Udenrigsministeriet koster 180 kroner pr. dokument. Læs mere om legalisering på http://www.um.dk hvor du søger på ordet Legalisering. Her er beskrevet hvordan du gør.
Du skal også fra kommunen have en prøvelsesattest (nogle steder også kaldet en civilstandsattest). Begge attester kan fås på engelsk og er gratis.
Du kan bruge kontoudskrifter fra banken samt lønsedler som dokumentation for din løn/formue.
Derefter skal de legaliseres i det danske Udenrigsministerium i København og stemples af de mauritiske myndigheder her i landet (eller nærmeste repræsentation). Legaliseringen i Udenrigsministeriet koster 180 kroner pr. dokument. Læs mere om legalisering på http://www.um.dk hvor du søger på ordet Legalisering. Her er beskrevet hvordan du gør.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Re: Giftes på Mauritius
Tak for svaret Kim,
Jeg tror nu nok jeg kan bede om en straffeattest uden dårlig samvittighed
Det med civilstandsattesten vidste jeg ikke, det er nok også en god ide.
Jeg var i øvrigt inde på udenrigsministeriets hjemmeside, der står specifikt om vilkår for at blive gift med en lokal statsborger i alle lande. Afsnittet vedrørende Mauritius så til dels ud til at være skrevet af fra den Mauritiske regerings hjemmeside med nogle enkelte tilføjelser.
Jeg tror nu nok jeg kan bede om en straffeattest uden dårlig samvittighed
Det med civilstandsattesten vidste jeg ikke, det er nok også en god ide.
Jeg var i øvrigt inde på udenrigsministeriets hjemmeside, der står specifikt om vilkår for at blive gift med en lokal statsborger i alle lande. Afsnittet vedrørende Mauritius så til dels ud til at være skrevet af fra den Mauritiske regerings hjemmeside med nogle enkelte tilføjelser.