flytte til sverige

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
abda

flytte til sverige

Indlæg af abda » 04.12.2010 22:37:44

Pæn Goddag

Jeg er abda, og min dansk kæreste med dansk statborgere og en søn på 2mdr.

min kæreste har planer om at flytte til sverige , og jeg vil gerne flytte med , men jeg har marokkansk statsborger og Permanent opholdstilladelse.

Vi tænker på at blive gift her i danmark .

vi ved ikke om det er bedst at hun flytter først og og vi bliver gift i sverige eller blive gift her i danmark . og evt om hun kan flytte derover mens hun er på barsel ? og få socialhjælp i sverige ?

jeg vil gerne høre fra jer,hvis i har nogle råd , til min emne :)
Mvh Abda

skaanebo

Re: flytte til sverige

Indlæg af skaanebo » 05.12.2010 09:44:35

Du skal være klar over, at du mister din permanente opholdstilladelse i Danmark, hvis du flytter til et andet land i en længere periode, typisk hvis du er bortrejst fra Danmark i mere end et års tid.

Og hvis din danske kæreste er tvunget til at søge socialhjælp i Sverige, så kan I ikke gøre brug af EU-regler, men kun af Sveriges nationale lovgivning for udstedelse af opholdstilladelser. Her er det så underordnet, om I gifter jer eller ej. Men din danske kæreste skal først bosætte sig i Sverige, og dernæst skal du indgive en ansøgning om opholdstilladelse på nærmeste svenske konsulat eller ambassade i enten dit hjemland eller i Danmark, hvor du bor fast. Og du må så pænt vente på at få en svensk opholdstilladelse, inden du kan flytte til Sverige. Det tager normalt 3-9 måneder at få.

Besvar