skal giftes i peru næste sommer

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dammunch

skal giftes i peru næste sommer

Indlæg af dammunch » 09.06.2009 12:47:54

Hej har mødt en fantastisk pige i peru og vi vil gerne giftes i Lima-Peru næste år, til sommer, og så vil vi tage til danmark et år, derefter rejse til Peru igen og åbne en resturant, mit spørgsmål er følgenende, hvad kræver det at vi kan gifte os i Peru?, det skal siges hun er 20 år og jeg er 26 år, og når vi så er gift i peru kan hun så bo hos mig i Danmark et år?, eller skal hun have visa, har mulighed for at tage sverige metoden, men det betyder vil vi skal gifte os en gang til, eller kan man få papirene fra ægteskabet indgået i peru gældende i Danmark?
Håber meget på i/ jer kan hjælpe os med dette,
Med venlig hilsen Anders og Ines

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: skal giftes i peru næste sommer

Indlæg af mh1 » 10.06.2009 20:41:18

Danmark anerkender en vielse, der er indgået på lovlig vis i det land, hvor vielsen har fundet sted. Du får formodentlig en eller anden form for vielsesattest, som du så skal sørge for at få legaliseret af peruvianske myndigheder (dvs. du beder dem om at bekræfte at vielsesattesten er ægte), og oversat til dansk, hvis ikke den er både på spansk og engelsk (oversættelsen klares nok lettest i DK!). Det kan være en god idé at betale det, det koster ekstra at få oversat legaliseringen også, hvis den er et ekstra dokument. Desværre hører Peru ikke til 'apostille-landene, det ville gøre tingene en smule lettere. :?
Du går så i DK til din stedlige borgerservice med din legaliserede (og evt. oversatte) vielsesattest og bliver registreret som gift. Dermed vil du have en civilstandsattest, som formodentlig uden problem kan bruges som dokumentation i Sverige, hvis du vælger Sveriges-løsningen for at vise Skandinavien frem for din hustru, uden at skulle vente i halve eller hele år på at hun får lov til at komme hertil. :)
mh
Rådgiver for ÆUG

0505pipa

Indlæg af 0505pipa » 20.04.2010 20:53:38

hey takker for det gode svar, :P lidt er ændret siden sidst, vi skal stadigvæk giftes her til Juli, i Peru.

hun vil undersøge med visum og også anskaffe sig et pas, vi vil nu meget gerne blive boende i DK, og søge familiesammenføring, da vi nu bliver gift i Peru skal jeg så stadigvæk stille sikkerhed på de knap 60 tusind ???? jeg har en andelslejlighed på 50 kvm, men er meget usikker på det hele, med at flytte til sverige kan jeg nøjes med at flytte adresse til min onkels hus i sverige, blive i lejligheden i DK, og så tage til sverige i weekenderne????

håber meget at vi kan blive registret som lovligt gift i DK, så hun ikke skal være her ulovligt, hun bliver kun 21 til August, håber der er en der kan beskrive en udførlig ABC til mig, fra at blive gift i Peru til hun kan blive her hos mig i Danmark :D da jeg bliver forvirret af at læse alle de regler og love :(

ps er nu selv 27år, har fast arbejde

på forhånd tak hilsen Anders & Ines

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 21.04.2010 05:50:58

Da din kone er under 24 år, kan i ikke få FS i Danmark deværre
I må en tur til Sverige så i kan bruge EU retten og det skal være tale om en reel etablering i Sverige ikke en weekend adresse.
Du må igang med at læse denne hjemmeside samt US egen hjemmeside omhyggeligt :)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 21.04.2010 06:48:36

Det er ikke kun din kærestes alder, også din - indtil du fylder 28 er der også tilknytningskravet, som i ikke opfylder, da du har været i Peru, men hun ikke i DK.

Nogen gange kan det være en fordel i et blandet ægteskab, at man finder et land, som er 'udland' for begge. Min finske fætter bor fx i Sverige med sin brasilianske kone. Og hvis i bliver i Sverige i 5 år, kan hun blive svensk statsborger (og beholde sit eget ved siden af, hvis Peru tillader dobbelt). Som svensk statsborger vil hun frit kunne slå sig ned hvor som helst i Norden, inklusive Danmark. Har du ikke lyst til at bo i Sverige længere tid, kan i flytte videre til DK efter blot ca. 3 mdr.

Men hvis du ikke lige synes Sverige er så interessant, så kan i jo også tænke på om din kæreste i første omgang kan få en studieopholdstilladelse i DK- hun kan søge om det både til højskoleophold og til andre studier. Hun får så en chance for at se DK og finde ud af, om det er et sted hun kan tænke sig at bo. Og i bliver jo ældre efterhånden :wink:

Gå ind på http://www.nyidanmark.dk og læs om betingelser og muligheder, og læs informationerne du finder øverst på denne side under 'Jeg vil ...' - flytte til Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

0505pipa

Indlæg af 0505pipa » 21.04.2010 13:29:14

tak for de hurtige svar, kan jeg forstå det sådan at jeg søger om svenskstatsborgerskab plus flytter til sverige selfølgelig, men kan jeg beholde mit job i DK??, og jeg kan vil staidvæk beholde min lejlighed i Valby, og når jeg for skaffet hende et job heroppe kan det så ikke også foregå i DK???men skal alt dette først foregå før eller efter hun er ankommet på et turist visum??? jeg har det fint med at flytte til sverige men vil gerne hurtigst muligt flytte tilbage og starte vores tilværelse her i landet :D
skulle gerne have det hele klaret så jeg kan tage hende med hjem i August i år :D det er vores drøm ikke og skulle undvære hinanden længere
på forhånd tak mvh Anders & Ines

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 21.04.2010 14:40:02

DU behøver ikke søge om svensk statsborgerskab (som du heller ikke kan få, før du har boet mindst 2 år i Sverige (særregel mellem de nordiske lande)), du har lov til at bosætte dig i Sverige, når du er dansk statsborger.

Hvis du skal bruge et ophold i Sverige til at få familiesammenføring via EU-retten, så skal du
1) få en bolig
2) folkebogføres (= folkeregistrering)

Du skal være opmærksom på, at du KUN vil kunne folkebogføres, hvis du har til hensigt at blive i Sverige i mindst 12 mdr. (men du er ikke forpligtet til at blive, du har lov til at blive træt af Sverige og flytte tilbage til DK efter en tre måneders tid).

Du kan beholde dit job, hvis det er muligt at pendle mellem Sverige og jobbet, men din lejlighed må du fremleje, da rådighed over en helårsbolig i Danmark vil føre til at de danske myndigheder vil være meget svære at overbevise om, at du har 'etableret dig' i Sverige (betingelse for at du kan bruge EU-rettighederne).

Din kone skal slutte sig til dig, mens du bor i Sverige, og der er godt nok ingen nedre grænse for, hvor længe HUN skal have været i Sverige, men hun skal dog være der så længe, at det er et reelt ophold, og hun skal nå at søge om opholdskort (behøver ikke at FÅ det, for det kan vare op til flere måneder). Regn med mindst et par uger - men i den tid må hun selvfølgelig godt besøge DK også som turist.

Hun behøver ikke at arbejde i Sverige, men hun MÅ til gengæld heller ikke, før hun har søgt om opholdskort. Det samme gælder for Danmark, og indlæg her i forum antyder at det kan være svært at overbevise arbejdsgivere og myndighederne om, at man godt må arbejde som "EU-ægtefælle" FØR man har fået sit opholdskort. Men kan du finde et job til hende allerede før hun kommer, så er det da helt fint.
mh
Rådgiver for ÆUG

0505pipa

Indlæg af 0505pipa » 21.04.2010 14:41:14

lige et par spørgsmål mere :wink: skal jeg havde alle pengene til rådighed på kontoen, til visumkravet de 350 kr, eller skal jeg bare bevise at jeg tjener nok til os begge, har desværre ikke nogen opsparing da jeg har brugt det jeg havde på at rejse derned :cry: derfor håber jeg også for at skulle stille sikkerhed, håber virkelig i kan hjælpe os da det er svært at få ro i sindet :? vil gerne have det hele går glat første gang så vi ikke møder nogen hindringer....

mvh Anders & Ines :D

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 21.04.2010 15:01:43

Når du er flyttet til Sverige, kan din kone få et helt gratis visum til at slutte sig til dig, når hun gør opmærksom på at hun er ægtefælle til en EU-borger.

Der skal ikke stilles sikkerhed, og hun behøver ikke have en returbillet eller fremvise en bankkonto med x antal kroner. Men en rejseforsikring vil nok være en god idé under alle omstændigheder.

Kig under viewtopic.php?f=7&t=3705

"* Hvis du bosætter dig i et andet EU-land som "person med tilstrækkelige midler", f.eks. grænsegænger, så skal du dokumentere overfor myndighederne, at I kan klare jer selv, så jeres ophold i det pågældende EU-land ikke bliver en byrde for det sociale system. Hvis du har en indkomst, som svarer til den laveste sociale ydelse i det pågældende land for det antal mennesker, som din husstand består af, så opfylder du med sikkerhed kravet om at råde over "tilstrækkelige midler". Er din indkomst lavere end dette, skal myndighederne foretage en vurdering af din personlige situation for at afgøre, om du alligevel råder over tilstrækkelige midler. "

Du er grænsegænger, når du arbejder i DK og bor i Sverige. Du skal have ca. 6.000 SKR/md til overs når huslejen er betalt.
mh
Rådgiver for ÆUG

0505pipa

Indlæg af 0505pipa » 04.05.2010 18:01:41

hey tak for alle de gode svar og muligheder :D , vi har valgt at jeg finder en lejlighed i malmø før jeg drager ned til min komne kone :D , tager hjem og søger visa til hende fra sverige, fremlejer min andel, hvor vi så flytter hjem til DK igen efter en 3 til 6 måneder :P takker for al den gode hjælp :wink:

kærlig hilsen Anders & Ines

0505pipa

Indlæg af 0505pipa » 15.06.2010 21:54:54

min komne kone vil meget gerne efter vi er blevet gift, og er flyttet til sverige, meget gerne vil have at hendes 16 årige bror kommer til Danmark eller sverige i 3 måneder, hun så helst at han kunne blive hos os for altid, men kan ikke se hvordan det skulle være muligt :( mit spørgsmål er kan han få et turistvisum til sverige, da vi nu er blevet gift og det er familie? eller skal der en bank garanti til ? håber på et glædeligt svar påforhånd mange tak fra

Ines & Anders :D

0505pipa

Indlæg af 0505pipa » 29.08.2010 13:07:05

Hey alle kan meddele at vi bliv gift i Peru :D men ikke uden besvær, alle de papirer jeg havde gjort klar i Dk og Sverige da konsulatet i Kbh havde ferie lukket :-( skulle påny stemples certificeres Osv. plus en masse andre dokumenter, jeg ikke var vist om, al denne ekstra dokumentation var fordi det var et rådhus bryllup og ikke i kirken hvilket ville have været nemmere, men ikke en mulighed for os. Jeg var af sted i 25 dage, først 4 dage før jeg skulle rejse hjem kunne vi blive gift, så det var utrolig heldigt, at jeg ikke skulle til at forlænge min ferie, er glad for denne del er overstået, og takker meget for den gode hjælp herinde :D , ellers var det aldrig lykkedes.

vi venter nu på kommunen i Lima, hun vil efterfølgende sende mig papirene så jeg kan få dem oversat, og om muligt søge om et opholdskort til min kone :wink: , så jeg er lige nu på udkig efter en bolig i Sverige ( Malmø ) og håber jeg kan have alt klar til at jeg kan tage ned og hente hende og bringe hende med til Sverige inden jul, så håber bare alt går glat, så jeg kan vende tilbage til tilværelsen i Danmark med min nybagte kone, efter endt Svensk ophold self :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Har flere ???? men dem bringer jeg når tiden nærmer sig, afgang til sverige inden for den næste måneds tid :D

Med Venlig Hilsen Anders & Ines Rosenkvist :D

Besvar