førtidspensionist og ægteskab

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

angelwitch
Geografisk sted: grindsted
Kontakt:

førtidspensionist og ægteskab

Indlæg af angelwitch » 19.08.2010 15:14:15

hej allesammen

jeg er ny her, er glad for der er en side hvor man kan få lidt hjælp og støtte, da det hele er lidt forvirrende med alle de regler og papirer :-)

jeg er en pige på 29 år, som får min førtidspension, og har gjort det i et par år.
Jeg har fundet manden i mit liv, han er oprindelig fra Nepal ,han er her som student, i KBH, på studievisa, og ja vi skal giftes :-) vi har fået tilsendt de papirer som skal bruges, for at blive gift og vi glæder os rigtig meget.

Men er lidt meget bekymret, hvad så efter? hvordan vil det påvirke vores situation med at jeg får min pension? Samt er der andre regler når han er her som student? Kan han få udsættelse på hans udd indtil vi er kommet på plads eller hvordan forgår det? er helt rundt på gulvet.....

Vi ved jo at så snart vi er gift skal vi til at søge opholdstilladelse, og igen tænker jeg hvad er reglerne når man man er førtids og han er studerende?

har efterhånden ledt alle steder efter nogle svar, men syntes ikke rigtig jeg får dem, så håber måske nogle herinde kan hjælpe mig lidt

på forhånd tak

Kamilla

fundiver199

Re: førtidspensionist og ægteskab

Indlæg af fundiver199 » 19.08.2010 16:19:20

Kære Kamilla

Du kan læse om familiesammenføringsreglerne under ”jeg vil…. familiesammenføres”. Det har ingen betydning, at du er førtidspensionist. Andet end at det måske kan gøre det vanskeligt for dig at låne 62.231 i ban-ken til en garanti. Men har du pengene i banken, er det jo ikke noget problem. Og har du friværdi i en ejer-bolig, så kan du sikkert også godt låne mod sikkerhed i den.

Så skriver du, at du har været førtidspensionist i ”et par år”. Det kan være et problem, hvis ”et par år” er mindre end 36 måneder, og du forud for førtidspensionen modtog sociale ydelser. Så kan din mand nemlig først få opholdstilladelse, når der er gået 36 måneder efter den sidste udbetaling. Nogen form for mening giver denne regel ikke, når du er førtidspensioneret, men sådan er loven altså.

Som alternativ til de danske regler kan I søge efter EU-reglerne, hvis I starter med at bo i et andet EU-land end Danmark. Se ”jeg vil…. flytte til Sverige/Schlesvig”. Som førtidspensionist er der dog ingen grund til, at du begrænser dine overvejelser til vores nabolande. For din førtidspension kan du tage med dig til et hvilket som helst EU-land.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.08.2010 16:21:49

@ angelwitch, der er ikke specielle regler for førtidspensionister mht familiesammenføring, heller ikke hvis den anden ægtefælle er studerende. Du kan opfylde forsørgelseskravet med en førtidspension, også selv om du vil få mindre i pension som gift.

Hvis din mand har en gyldig opholdstilladelse som studerende, bortfalder den ikke fordi i gifter jer, så i behøver ikke søge fs før den ophører og han ikke kan få den forlænget pga studierne længere.
mh
Rådgiver for ÆUG

angelwitch
Kontakt:

Indlæg af angelwitch » 19.08.2010 16:26:01

okay det lyder godt, men han flytter jo over til mig fra KHB, når vi nu er blevet gift, kan man så få udsættelse på han udd? indtil vi er kommet på plads osv? han arbejder også ved siden af, men er garanteret arbejde herover også når han flytter.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.08.2010 16:37:04

Det er selvfølgelig ikke nemt at pendle mellem Grindsted og Kbh dagligt - hvad niveau studerer han på, kan han evt. skifte til Syddansk universitet? Jeg ved ikke, om man kan søge orlov som gæstestuderende, det tvivler jeg på, men afhængigt af hvad man studerer kan man fuldt lovligt evt. være selvstuderende og nøjes med at komme til eksaminer.
mh
Rådgiver for ÆUG

angelwitch
Kontakt:

Indlæg af angelwitch » 19.08.2010 16:50:06

han studerer media og kommunikation, har 2 år tilbage så er er han bachlorer.

jeg har fået pension, i snart 3 år, så de 36 mdr er gået samt min forlovede jo stadig har 2 år tilbge af hans udd.

Pengene, har jeg ikke lige pt, men man kan vel låne og få pengene til at stå på en lukket konto kan man ikke?

har en god familie og har da 2 år at spare op i endnu, til vi skal søge om hans permanente opholdstilladelse, eller skal man søge inden hans studie visa udløber?

Sorry for alle spørgsmålende men det hele er bare så overvældende og forvirrende, og vil bare gerne gøre det rigtige.

knuz Kamilla

angelwitch
Kontakt:

Indlæg af angelwitch » 19.08.2010 16:54:44

sorry min mor siger siden 2008 har jeg fået min pension, siden 1 august 2008 så de ikke gået endnu de 36 mdr

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.08.2010 20:34:53

Hvis du skal stille sikkerhed, så skal den stilles inden fs bevilges, altså man får brev om, at fs er bevilget på betingelse af at man stiller sikkerheden, så nej du har ikke to år til at spare op, medmindre din mand fortsætter sine studier og forbliver på sin studieopholdstilladelse.

Der er medievidenskab på sdu, men undervisningen foregår i Odense, og jeg kan ikke gennemskue om man kan blive overflyttet med fuld merit, men det kan en studievejleder jo fortælle - det er nok bare et skidt tidspunkt nu, ville have været bedre at have planlagt det og søgt i juni. Men igen, det kan studievejlederen jo fortælle mere om.

I orlovsreglerne står umiddelbart ingen forbehold om at man ikke kan søge, hvis man er gæstestuderende, men der er formodentlig betingelser i hans opholdstilladelse om at han skal være aktivt studerende. Ellers kan han godt søge orlov, når han har bestået 1. år, men så får han jo ikke SU.

I må i gang med at undersøge om han kan blive overført til sdu - man kan komme fra Grindsted til Odense på 2 timer, så det er ikke uoverkommeligt at deltage i undervisning der. Der er mange, der pendler 2-3 timer hver vej for at passe arbejde eller studier.
mh
Rådgiver for ÆUG

angelwitch
Kontakt:

Indlæg af angelwitch » 19.08.2010 20:42:31

Ja det må vi heller, puha alle de ting man skal finde ud af huske osv griner--

jamen han vil gerne være færdig med hans udd..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.08.2010 20:45:06

Ja din forlovede kan naturligvis sagtens fortsætte på den opholdstilladelse, som han allerede har, selvom I bliver gift. Så får han bare ikke de fordele, som der er ved i stedet at få opholdstilladelse som familiesammenført, nemlig adgang til gratis uddannelse, SU og deltagelse i integrationsprogrammet.

Men hvis I har udsigt til at få afslag, fordi du modtog sociale ydelser i 2008, så er det jo omsonst at søge. Så står valget mellem, at han fortsætter på sin opholdstilladelse som studerende, eller at I få flytte til et andet EU-land i mindst 3 måneder. Men det sidste vil måske medføre en tvungen pause i hans studier og er derfor heller ikke helt uden problemer.

I må jo undersøge konsekvenserne af de forskellige muligheder, herunder de økonomiske, og så tage en fælles beslutning.

angelwitch
Kontakt:

Indlæg af angelwitch » 19.08.2010 21:00:15

Okay men hvis han nu forsætter på hans udd, efter vi blevet gift, kan vi så søge familiesammenførelse, i den tid? for den 1 august til næste år, er der jo gået 36 mdr siden jeg fik min pension og der er hans udd jo ikke færdig endnu?

knuz

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.08.2010 21:06:59

Ja man kan altid søge opholdstilladelse på baggrund af et ægteskab, det er intet krav, at man skal søge inden for x uger eller måneder efter brylluppet. Det kunne jo f.eks. også være, at I gerne villle bo de næste 10 år i Nepal og herefter gerne ville bo i Danmark. Så ja I kan sagtens søge til næste sommer.

P.S. Når du svarer på det forrige indlæg i en tråd, så er der ingen grund til at quote hele det indlæg. Det gør bare tråden meget længere og sværere at læse. Quote er kun en god funktion at bruge, hvis man vil kommentere noget længere oppe i tråden eller gribe fat i en bestemt del af et indlæg og kommentere på det.

Hvis du bare vil svare på det forrige indlæg i tråden helt generelt, så er det "post reply", du skal trykke på.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.08.2010 21:08:51

Jada, når i opfylder alle kravene, dvs når de 36 mdr. er gået fra sidst du fik kontanthjælp, så kan i søge fs.

Hvis i har mulighed for at flytte ca. 3 mdr. til Tyskland, kan i jo også overveje EU-løsningen. Din mand kan godt holde det, der kaldes 'semesterfri', dvs undlade at melde sig til fag i et enkelt semester, uden at det regnes for studie-inaktivitet. Men han skal jo passe på at han ikke risikerer at forhale sin uddannelse, nu er der jo ret strenge regler for, hvor længe man må være om at blive færdig. Det er måske værd at overveje for også at få tid til at undersøge muligheden for at skifte universitet.
mh
Rådgiver for ÆUG

angelwitch
Kontakt:

Indlæg af angelwitch » 19.08.2010 21:14:00

okay lyder godt, så har vi jo tid til at spare lidt sammen samt, ingen som står og rykker i os det var da dejligt, men man ved jo ikke hvor lang tid sådan noget tager , så vi skal i gang så snart vi kan med at søge om det til ham, jo hurtigere jo bedre :-)

Det virkelig dejligt man kan få lidt hjælp herinde, syntes det er så svært at forstå alle de ting man får ad vide på kommunen osv.

jeg tænkte på er det sværre at få opholdstilladelse osv for en som er udenfor den der Schengen traktat end en som er under den eller du ved EU osv?

knuz og tusind tak for svarene, giver mig lidt mere ro omkring tingene når jeg forstår det bedre så mange mange tak

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.08.2010 21:16:11

Hvis I søger om familiesammenføring, så spiller din mands nationalitet ingen rolle.

Besvar