Navneændring i forbindelse med vielse

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
EMO

Navneændring i forbindelse med vielse

Indlæg af EMO » 03.06.2010 10:39:27

Jeg blev gift med min polske hustru i december, og indgav i den forbindelse ansøgning om ændring af hendes efternavn, men fik den besked, at det ikke kunne lade sig gøre, så længe hun ikke havde ophold her.

Hun prøvede så at få ændret sit navn, da hun kom tilbage til Polen, men det polske bureaukrati er åbenbart værre end det danske, så på trods af indtil flere blanketter (der alle skulle betales for) og en erklæring fra mig, er det ikke lykkedes endnu.

Så når hun nu flytter til Danmark i næste måned vil vi ansøge om navneændringen her. Men jeg ser, at man skal betale knap 500 kr. for navneændringen. I forbindelse med navneændring ved ægteskab, skal man nemlig betale, hvis der er gået mere end 3 måneder.

Det må jeg jo så betale for, men jeg kan da godt forestille mig, at der er mange der er i den situation, at der går mere end 3 måneder fra de gifter sig, til opholdstilladelsen er i hus.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Navneændring i forbindelse med vielse

Indlæg af mh1 » 03.06.2010 11:25:14

Det er der helt sikkert - og de skal bare være glade for at det nu kun koster 500 kr., mod for nogle år siden 3.000 kr! og som du måske har set i et andet indlæg (viewtopic.php?f=7&t=5142&p=29408#p29408 ), så har man nogle meget trælse regler i DK vedrørende navneskift i forbindelse med vielse, når den ene part er udlænding :twisted:
mh
Rådgiver for ÆUG

diddy

Re: Navneændring i forbindelse med vielse

Indlæg af diddy » 03.06.2010 11:36:52

mit lokale sogn fortalte mig at hvis man har indgivet ansøgning om familiesammenføring, kan man inden de 3 måneder er gået vise en kvittering på dette hos sit lokale sogn inden 3 måneder, så vil man stadig få det gratis, også selvom at det skulle tage flere måneder efter før familiesammenføringen er i hus.

Jeg ved dog ikke om dette overhovedet er aktuelt for dig, når nu din kone er fra et andet EU land.

synes bare lige jeg ville dele info.

/diddy

Besvar