Dobbelt statsborgerskab

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
runinho
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Dobbelt statsborgerskab

Indlæg af runinho » 03.01.2010 11:11:33

Efter at have læst en masse på nettet omkring emnet dobbelt statsborgerskab, er jeg ikke blevet klogere. - Fordi min kone mødt en advokat på sprogskolen, som sagde at man ikke kunne have dobbelt statsborgerskab i DK.

Jeg er gift med en polsk pige, pt. bor i DK.

Hvis vi får et barn, hvilket statsborgerskab har barnet så? Kan det have begge? Altså både polsk og dansk pas?
Eller hvordan er det?

Godt nytår

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Dobbelt statsborgerskab

Indlæg af Kim P. Nyberg » 03.01.2010 17:36:00

Det kommer lidt an på, hvordan den polske lovgivning på området er skruet sammen. Vores søn, som har filippinsk mor og dansk far, og som er født og bor her i landet, har dobbelt statsborgerskab. Begge lande anerkender det, såfremt barnet er født med det.

Der hvor advokaten har ret, er, at man ikke senere i livet kan søge om dobbelt statsborgerskab. Men fra fødslen kan man godt, hvis altså både fars og mors respektive hjemlandes lovgivninger tillader det.

Så hvis polsk lov ikke tillader det, så har jeres eventuelle afkom kun dansk indfødsret (statsborgerskab) fra fødslen (hvis barnet fødes i Danmark), eller polsk, hvis det fødes dér.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

runinho
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Indlæg af runinho » 03.01.2010 17:56:27

Okay, så vores eventuelle barn vil have både dansk og polsk statsborgerskab pga. de i polen går efter "blod" altså moderen i dette her tilfælde.
Samt jeg har far (danskstatsborger) til barnet, det vil medfører, at barnet har begge nationaliteter - og dermed kan de få både polsk og dansk pas?

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 03.01.2010 18:04:19

Hvis Polen tillader, at nyfødte af blandet ægteskab får dobbelt statsborgerskab, så er der ingen problemer i det. Dansk lov tillader det, men kun for nyfødte.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar