Skal giftes i Tunesien - papirspørgsmål??

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Karinanie

Skal giftes i Tunesien - papirspørgsmål??

Indlæg af Karinanie » 06.03.2009 17:07:04

Hej
Jeg skal om ca. 1½ måned til Tunis (Tunesien) for at blive gift med min kæreste :D (juhuuuu), så tænker jeg at det er på tide at få styr på alle papir der skal medbringes. Jeg har i den forbindelse været rundt og kigge lidt i forummet for at læse andres historier, og for at blive lidt klogere. - Men der er stadig nogen ting som jeg er lidt forvirret omkring. Så måske er der nogen som har erfaring med noget af det, som kan give mig nogen råd med på vejen.

Spørgsmål angående vielsen:
1. Jeg bor i sverige, og skal vel derfor have min ægteskabsattest på skatteverket i Sverige? Her efter skal den oversættes til fransk (og evt. arabisk?), skal man have gjort det her hjemme fra (og legaliseres hvor?) eller kan man evt. vente til man er i Tunesien og få det gjort på det svenske konsulat.

2. Ligeledes har jeg læst mig frem til at man også skal medbringe fødselsattest fra Danmark. Denne skal også oversættes til fransk, så her er mit spørgsmål det samme som foregående. Skal oversættelsen laves her i danmark og legaliseres i udenrigsministeriet, eller kan det klares i Tunesien?

Spørgsmål angående særeje og ægteskabskontrakt:
3. Jeg vil gerne have oprettet en særeje i tilfælde af skilsmisse. Jeg har læst mig frem til at man i Danmark kun kan oprette særeje hvis manden er bosat i Danmark, ellers skal det laves i mandens hjemland. Er der nogen der kender til reglerne angående særeje i Sverige?

4. Jeg overvejer at få lavet en ægteskabskontrakt i Tunesien i forhold til forældreretigheder omkring fælles børn ved enten skilsmisse eller død. Herunder kan der vel også laves et afsnit omkring særeje, hvis det skal gøres i mandens hjemland. Er der nogen der har erfaring med det? Hvordan er proceduren omkring det?

Håber at der er nogen der har lidt gode råd til mig.

Djengis

Re: Skal giftes i Tunesien - papirspørgsmål??

Indlæg af Djengis » 06.03.2009 17:58:57

Karinanie skrev:Hej
Jeg skal om ca. 1½ måned til Tunis (Tunesien) for at blive gift med min kæreste :D (juhuuuu), så tænker jeg at det er på tide at få styr på alle papir der skal medbringes.
Tillykke.
Karinanie skrev:Jeg har i den forbindelse været rundt og kigge lidt i forummet for at læse andres historier, og for at blive lidt klogere. - Men der er stadig nogen ting som jeg er lidt forvirret omkring. Så måske er der nogen som har erfaring med noget af det, som kan give mig nogen råd med på vejen.
Vi kan jo prøve :)
Karinanie skrev:Spørgsmål angående vielsen:
1. Jeg bor i sverige, og skal vel derfor have min ægteskabsattest på skatteverket i Sverige? Her efter skal den oversættes til fransk (og evt. arabisk?), skal man have gjort det her hjemme fra (og legaliseres hvor?) eller kan man evt. vente til man er i Tunesien og få det gjort på det svenske konsulat.
Du skal have en SVENSK civilstands attest fra den kommune du bor i. Dvs den kommune du er mantalsskrevent i som det hedder i Sverige.
Du skal have den verificeret på den Tunisiske ambasade i Sverige (Hvis der er en - ellers den repræsentation der repræsenterer dem i Sverige)
Karinanie skrev:2. Ligeledes har jeg læst mig frem til at man også skal medbringe fødselsattest fra Danmark. Denne skal også oversættes til fransk, så her er mit spørgsmål det samme som foregående. Skal oversættelsen laves her i danmark og legaliseres i udenrigsministeriet, eller kan det klares i Tunesien?
Hvis du ikke har din fødsels/dåbsattest skal du have en ny fra dit fødesogn.
Den skal så oversættet og du skal have den verificeret på den Tunisiske ambasade i Danmark (Hvis der er en - ellers den repræsentation der repræsenterer dem i Danmark)

Karinanie skrev:Spørgsmål angående særeje og ægteskabskontrakt:
3. Jeg vil gerne have oprettet en særeje i tilfælde af skilsmisse. Jeg har læst mig frem til at man i Danmark kun kan oprette særeje hvis manden er bosat i Danmark, ellers skal det laves i mandens hjemland. Er der nogen der kender til reglerne angående særeje i Sverige?
Reglerne i Sverige er meget som i DK.
Men du bliver IKKE gift i Sverige, men i Tunesien - så du skal kontakte en advokat der kender til særeje i Tunesien i første omgang. Og dernæst have en der gælder i Sverige.
Særeje er et juridisk dokument der oftes KUN gælder i det land hvor den er indgået. Du kan ikke være sikker på at Tunesisk ret vil anderkende en Svensk - eller at en Svensk/Dansk ret vil annerkende en Tunesisk.
Karinanie skrev:4. Jeg overvejer at få lavet en ægteskabskontrakt i Tunesien i forhold til forældreretigheder omkring fælles børn ved enten skilsmisse eller død. Herunder kan der vel også laves et afsnit omkring særeje, hvis det skal gøres i mandens hjemland. Er der nogen der har erfaring med det? Hvordan er proceduren omkring det?
God ide!
Men igen du skal have en advokat der kender til tunesisk ret - og som ovenfor..
Ægteskabskontrakt er et juridisk dokument der oftes KUN gælder i det land hvor den er indgået. Du kan ikke være sikker på at Tunesisk ret vil anderkende en Svensk - eller at en Svensk/Dansk ret vil annerkende en Tunesisk.

Inden for norden annerkendes disse, men uden for norden er retspraksis MEGET anderledens. Og dine rettigheder som kvinden - i bedste fald - begrænset hvis ikke - ikke eksisterende.

Jeg mener at du ikke kan forlade Tunisien uden din mands tilladelse fx.

Så du skal finde dig nogle gode advokater der kan lave disse dokumenter til dig.

Held og lykke!

Mvh
Djengis
Lev livet mens du har det.
Gælder jo om at nyde det!

Besvar