Jeg har brug for et godt råd til hvordan min kæreste og jeg kommer videre fra hvor vi nu er strandet med familieretshuset.
Min Filippinske kæreste er netop nu på besøg i Danmark.
Hun ankom 11. februar 2025 og skal ifølge hendes turistvisum hjem igen 8. april 2025.
Vi har kendt hinanden siden 2022, og jeg har besøgt hende 2 gange på Filippinerne og hun er som sagt netop nu på besøg i Danmark for første gang.
Vi har siden hun ankom arbejdet på at blive gift her i Danmark, så vi kunne søge om familiesammenføring.
For at blive gift her i Danmark, med en person fra et 3.Land, skal man først have en såkaldt ”prøvelsesattest” igennem familieretshuset, før man kan booke en tid til vielse enten i kirke eller på rådhus.
Vi har søgt familieretshuset om dette, uploadet alle de dokumenter de har bedt om, og nu har vi så modtaget et brev om at de ønsker at se os til et interview i Odense d. 26.Maj 2025.
Mødet kan IKKE gøres online/virtuel, og vi skal BEGGE møde op fysisk.
Jeg meddeler dem at vi gerne møder op til interview, men at den angivne dato ikke er mulig, da hun jo allerede er på Filippinerne pga. udløbet visum.
Jeg spørger på en tidligere dato, og tilbyder sågar at vi kan træde hurtigt til på en afbudstid INDEN den 8. April 2025..
I dag har jeg så modtaget et brev hvor de skriver at det ikke er muligt at få en anden tid end den i forvejen angivne, og at såfremt vi ikke møder op SAMMEN, så vil vores sag blive afsluttet og skal genstartes fra ny hvis vi igen ønsker at blive viet i Danmark.
Mit spørgsmål lyder på om der er nogle der har viden/erfaring med sådan en situation, og hvilke krav og rettigheder man har.
Hvordan kommer man videre, og er der nogle som kan bekræfte at hendes evt. besøg nr. 2 i Danmark styrker vores chancer for ægteskab i Danmark.
Tusind tak for jeres tid og hjælp!
Ægteskabs problemer med familieretshuset
-
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Ægteskabs problemer med familieretshuset
Jeg vil anbefale, at i stedet for en vielse her i landet, bliver I gift i din udkårnes hjemland. Familieretshuset er blevet alt for besværlige at arbejde med. Om det er dem selv, der har bestemt, at de skal være så lukkede, eller om det er bestemt fra øverste politiske hylde, skal jeg lade være usagt, men de er hverken til at hugge eller stikke i. De opfører sig som små konger, og målet er soleklart at hindre så mange ægteskaber med en udlænding involveret, som muligt.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser