DK -> USA

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Lilian2008

DK -> USA

Indlæg af Lilian2008 » 11.01.2009 11:27:50

Hej alle sammen,

Min kæreste bor i USA (amerikansk statsborger) og jeg er i DK (dansk statsborger. Vi er begge over 18 år og vi har overvejet at bo sammen i USA. Før havde vi tænkt på at det skal være DK, men efter vi har brugt tiden sammen i december måned har vi overvejet at jeg vil flytte til USA.

Er der nogen som kan komme med gode råd og mm?
Jeg har fået gode råd fra en sød veninde vedrørende turist visum. Der er tale om indenfor 90 dage, skal min kæreste og jeg giftes, dernæst søge greencard. Er det risikabelt og lovligt at bruge turist visum for at gifte og søge greencard?
Min kæreste mener at vi skal søge det der fiance visum, men det tager bare rigtig langt tid samt har jeg kigget på nettet at jeg skal udfylde nogle papirer i København. Er der nogen som kender til fiance visum?

Jeg håber i kan hjælpe mig med hint, råd og detaljer.

Mange tak :)

Lilian2008

tilføjelse

Indlæg af Lilian2008 » 12.01.2009 05:31:02

Jeg vil gerne tage chancen og benytte turistvisum og blive gift indenfor de 90 dage. Men jeg har hørt fra min kæreste at hvis man bliver fanget og sendt tilbage til landet, så forbyder de mig at indtræde USA i 10 år.

Jeg har en gymnasielle og akademisk uddannelses baggrund, har ikke trædt loven eller kriminalitet.
Jeg er så bekymret at jeg bliver sendt tilbage til landet (DK) og har ikke mulighed at tage til USA igen.
Er der nogen som kender til det? Har jeg en stor chance for at benytte turist visum for at blive gift og få greencard? Jeg vil så gerne leve lykkelig med min kæreste. :(

gabgri

Indlæg af gabgri » 15.01.2009 20:18:46

Hej
Jeg blev gift i USA på turist visum uden problemer. Du skal dog være forberedt på at det tager længe at få greencard. Immigrations er ikke det hurtigste. Det er heller ikke billigt og jeg anbefaler at hyre en advokat til at hjælpe med papirerne, som kan være MEGET forvirrende. Så din kæreste og dig skal være forberedt på noget tid hvor du ingen indtægt har.
Min advokat kostede $1000. dertil er der gebyrer på alle ansøgningerne. Mellem $100 og 400 hver. Dertil er der lægeerklæring og vaccinationer, der heller ikke er billige. Du skal også have en officiel oversætning af din dåbsattest, endnu $200. Og så skal du også vide at mens du er i immigration process kan du ikke forlade landet. Efter den første ansøgning bliver godkendt, kan du søge om en midlertidig arbejdstilladelse der holder et år, lige længe nok til at få dit greencard. Som sagt vil jeg anbefale en advokat, og helst en med en fast rate så der ingen 'overraskelser' opstår på regningen.
Din kæreste har ret i at du kan blive deporteret i 10 år, men det er ret sjældent. Jeg ville ikke bekymre mig, bare være forberedt på ventetid. En anden mulighed er at I bliver gift her, og du søger om greencard herfra. Din mand ville kunne få arbejdstilladelse her mens I venter. Bare et forslag. Det gør ingen forskel for immigrations hvor I bliver gift eller hvilket land du søger fra.
Held og lykke

gabgri

Indlæg af gabgri » 15.01.2009 20:26:07

Hej igen. Ville lige tilføje at der ingen love er mod at blive gift selvom man har turist visum. Jeg mener nu at det er en bedre ide end fiance visum, da ja, det tager lang tid og udover det kan du blive afvist. Når først I er gift kan de jo ikke afvise dig da du allerede er der og de kan ikke smide dig ud mens du venter på godkendelser. Selve papirerne er som sagt før meget tørre og forvirrende, ´men du kan downloade alle ansøgningerne fra nettet og gå dem igennem nu. På den måde er du også forberedt på hvilke dokumenter du skal fremvise, kopiere osv.
Hvis du har flere spørgsmål, så skriv endelig. Jeg ved hvor frustrerende det er

Lilian2008

Indlæg af Lilian2008 » 18.01.2009 21:26:48

Hej Gabgri,

Rigtig mange tak for hjælpen!
Min kæreste og jeg har overevejet at tage turist visum. Jeg har været meget bekymret i de sidste stykke tid da jeg er bange for at de vil sende mig tilbage og forbyde mig at komme tilbage til USA, men når du siger det vil jeg gerne tage chancen :)
Min kæreste er i gang med at finde en god advokat som han kan stole på, mens skal jeg foreberede dokumenterne herover. Jeg vil gerne spørge dig hvad du gjorde før du tog afsted. Jeg har stadig et job og vil sige op en måned før jeg tager afsted. Når jeg flytter derover, så vil det sige at jeg skal også informere folkeregister, skat og mm(?) om adresse ændringen. Men kan du fortælle hvordan du har taklet og gjort i de sidste par måneder før du steg på flyet og fløj til USA? Er der nogle specielle dokumenter som jeg skal medbringe hjemmefra (DK)?

Indtil videre er jeg stadig i gang med at finde informationer om turist visum, så jeg har ikke så mange spørgsmål. Jeg tror også at min kæreste vil tale med advokaten om det.
Men, hvor meget kostede det for jer med alt det ansøgning, lægeerklæring, vacine osv(ca.)?

Igen, rigtig mange tak for hjælpen. Ja vi er meget frustrerende for vi savner så meget hinanden og vi synes 3 uger om året at tilbringe sammen er alt for kort.

Med venlig hilsen
Lilian

gabgri

Indlæg af gabgri » 19.01.2009 07:38:20

Hej Lillian
Ok læste lige i avisen den anden dag at nu skal man udfylde formen I-94 inden man tager afsted. Det var den lille grønne man før udfyldte på flyet på vej over. Man kan gøre det på nettet. Spørg rejseselsab inden du tager afsted. Det er en indrejse registrering. Ellers er der ikke noget visum du skal have. Når du ankommer får du automatisk stemplet i passet der står 3 mdr på. Bare sørg for du bliver gift inden det udløber.
En anden ting du skal vide. Når du får dit greencard kan de tage det fra dig hvis du bliver skilt inden for 2 år efter du bliver gift. Også noget nyt.
Ang at oplyse folkeregister osv. Lad være med at gøre det før EFTER du er gift. Du kan enten få et familie medlem til at sende dig en flyttemappe eller gå på nettet og bede om at få en tilsendt. Hvis du skifter adressen til USA inden du er gift, kan de jo se at du ikke bruger turist visum til netop dets formål. Du skal også have retur billet. Du bliver ikke lukket ind med enkelt billet. For alle officielles vedkommende, er du turist.
Vedrørende hvor mange penge det kostede, vil jeg gætte på ca $3000 med advokat gebyrer.
Lige efter du er gift skal du have ansøgningen der hedder I-110. Det er godkendelsen til at søge om greencard og til at du kan lovligt blive i landet indtil du har greencard. Efter du får den godkendt, går du i gang med alt det andet. Også efter den bliver godkendt, kan du søge om midlertidig arbejdstilladelse der hedder I-710...tror jeg. Heldigvis er de begyndt at modtage ansøgninger på de lokale consulater, hvilket gør det meget hurtigere. Da jeg gjorde det gik det hele gennem hovedkontoret i Nebraska og det tog 8 mdr at få den første ansøgning godkendt. Du kan også søge om midlertidig rejse godkenselse når først du er igang med ansøgningen, men det vil jeg fraråde. Du skal blive i USA indtil du har greencard. Den midlertidige rejse godkendelse (den hedder advance parole) er ikke en garanti for at de lukker dig ind igen.
Ved godt det er en stor mundfuld.
Og det eneste du skal have med hjemmefra er dåbsattest. Den skal så oversætter i USA. DIn advokat kan fortælle dig hvor du kan få det gjort derovre.
Håber du kan bruge informationerne
Held og lykke
Sig endelig til hvis du har flere spørgsmål

gabgri

Indlæg af gabgri » 19.01.2009 08:19:34

lige et par ting mere, jeg gjorde altså ikke rigtig noget inden jeg rejste. det er bedst at lade være. du er jo "turist". du kan ikke rigtig begynde på ansøgningerne hjemmefra, for du skal først være gift. de skal have kopi af vielses attest osv. de skal også have de sidste 3 års skatteopgørelser fra din kommende mand (w-2's) samt hans lønsedler sidste 3mdr. Han skal bevise at han tjener over det de kalder poverty line, som vidst er lidt over $20.000 pr år. han skal bevise at han har "råd" til dig og kan støtte dig økonomisk mens du venter på at få greencard. det er lidt indviklet, men det kan advokaten også fortælle dig alt om. bare find en der specialicerer sig for immigrations.

Lilian2008

Indlæg af Lilian2008 » 21.01.2009 14:33:02

Hej Gabgri,

rigtig mange tak for din hjælp!
Jeg har lige nogle spørgsmål vedr. det du skrev.
Jeg er helt sikker på at vi ikke bliver skilt inden for de 2 år, så jeg tror ikke det vil blive et problem for greencard.
Ang folkeregister vil jeg vente når jeg bliver gift :)
Men hvad med postadresse (POST), SKAT og endda mit fagforening samt a-kasse? Skal jeg kontakte POST og SKAT vedr flytning samt melde ud efter jeg blev gift? Skal jeg ikke gøre det før?
$3000 er et stort beløb, men synes nok det er værd hvis det hele går godt. :)
Jeg har ikke tænkt mig at rejse nogle steder mens jeg venter på greencard, min kæreste og jeg vil gerne være sikker på at det hele fungerer rigtigt, så jeg tror ikke der kan ske noget der (håber jeg).
Vedr. dåbsattest, jeg blev ikke døbt så kan fødselsattest bruges som alternativ? Skal den blive oversat i USA? For ellers kan jeg få det oversat her i DK.
Du skrev at at er "turist" og kan ikke begynde på ansøgningerne hjemmefra, så vil det sige at jeg skal ikke tage nogle dokumenter med (bortset fra dåbs/fødselsattest)?
Min kæreste er i gang med alt det skatteopgørelse samt lønsedler. Han fortalte mig at vil klare det mens vi prøver at gør os klar til turistivisum.

Det jeg er mest bekymret over er at når jeg tager til USA, bliver gift og så skal jeg have mine dokumenter såsom dåbs-/fødselsattest, politi attest (der stod et eller andet sted på nettet at det skal jeg have med til USCIS), lægeattest osv. Fik du også taget dokumenterne med før du rejste, eller tog du noget med før du rejste? Eller kan man gøre det mens man er i USA? Jeg har ikke lyst at tage tilbage til DK for at skaffe de vigtige dokumenterne for at fuldføre det :(

Igen, rigtig mange tak Gabgri. Jeg føler mere sikkert og kan se foran mig hvordan det skal fremgå. Tak skal du have!

gabgri

Indlæg af gabgri » 21.01.2009 16:08:22

Nej altså, hvis du melder dig ud af noget inden, kan de tjekke det når du rejser ind i landet.
Ja fødselsattest er det samme som dåbsattest, men den skal altså oversættes af et certifikeret oversættelses firma. Meget vigtigt. Ellers er oversættelsen ikke gyldig.
Jeg gjorde faktisk intet hjemmefra. Ville have det til at se ud som var jeg turist. Tog bare min dåbsattest med, så jeg havde den klar. Aner ikke hvad det med politi raport er for noget. Det var jeg slet ikke igennem. De spurgte bare på ansøgningen om der var noget. Tror egentlig de selv følger op på den slags, men du kan da sikkert få en og tage den med, for en sikkerhedsskyld.
Altså alt udrejse fra USA er ulovligt mens ansøgningen er aktiv. Endda Canada og Mexico. Altså du må gerne rejse ud, bare ikke ind igen. Men du er selvfølgelig fri til at rejse fra stat til stat. Og kan da også flytte til en anden stat. Bare oplys dem hvis du flytter.
Jeg vil virkelig fraråde at du officielt "flytter" før efter du er gift. Eller i det mindste efter du er kommet ind i USA.
Tag alle de papirer med du har på uddannelse osv. Du har ikke brug for dem til greencard, men vil sikkert få brug for dem til fremtidige jobs. Men kom dem i kuffert, eller endnu bedre, send dem til din kæreste på forhånd..i tilfælde af de ser dem og stiller spørgsmål.
Ved det hele lyder meget "mission impossible" agtig, men det er altså ikke så slemt som det lyder.
Du kan prøve at tjekke om der er nogle steder du kan få fødselsattest oversat her.
Ang lægeerklæring, så kan du ikke gøre det nu. Den skal gøres tidligst 30 dage før sidste ansøgning indsendes...og tro mig, det er der noget tid til.
Du skal have ID og vidst også din fødselsattest for at blive gift og derefter skal du passe godt på både dit pas og vielses attest, for det skal bruges til greencard mere end en gang.
Håber jeg har dækket det hele

Lilian2008

Indlæg af Lilian2008 » 21.01.2009 18:07:14

Hej Gabgri,

tak igen for gode svar :D

Det med politi tror jeg ikke jeg skal have det med, som sagt vil det være mistænktsom. Den politi attest skal indeholde hvor man har boet i de sidste 16 år, så jeg tror ikke den skal jeg have med.

Jeg prøver at skaffe mit fødselsattest og får det oversat på engelsk :)

Jeg skal nok huske at flytte efter min kæreste og jeg er bleven gift :D

Nå ja, min kæreste spurgte mig angående $3000. Er det beløbet som du kom af med, eller din mand? Min kæreste vil gerne vide hvor meget han måske kommer til at betale for at være sikker på at der er nok indenfor de 1-3 måneder.

Vedr. lægeerklæring, fik du den i USA eller Danmark? Jeg forstår at den er gældende 30 dage, men hvis jeg tager den med fra DK, så vil de være mistænktsom.
ID, er det mit pas? Jeg synes ikke her i DK har ID, bortset fra vores sygesikringskort og pas.

Undskyld med så mange spørgsmål, jeg vil gerne være helt sikkert da det er så en lang og risikabelt "mission"

Mange tak for hjælpen!

gabgri

Indlæg af gabgri » 21.01.2009 18:27:07

ja dit pas er billede id. I skal ikke af med alle pengene på een gang. advokat gebyr og ansøgnings gebyrer bliver betalt på forhånd til advokaten, hvis i har advokat. ellers er det løbende. hver ansøgning har en pris vedhæftet!
lægeerklæring kan under ingen omstændigheder gøres her. når de har godkendt den sidste ansøgning, sender de et brev hvor der står deadline for lægeerklæring. 30 dage. du ringer så til et gratis nr, giver dit postnummer og så får du en liste over godkendte læger i nærheden. du bestiller derefter tid hos den læge, får en stak papirer som lægen skal udfylde. han kommer dem i kuverten og forsejler kuverten, så de kan se du ikke har ændret den. du kan bede om en kopi inden de forsejler den.
det er overdrevet og latterligt, alle disse sikkerhedsforanstaltninger, men sådan er det.
hvis du hat fået vaccinatuoner som barn her, så få kopi af dem fra lægen her, så slipper du for at få dem igen.

Lilian2008

Indlæg af Lilian2008 » 21.01.2009 23:51:24

Hej Gabgri,

jeg er så taknemmelig for dine hjælp! Rigtig mange tak!
Jeg er lidt forvirret med lægeerklæring, for hvis jeg beder om en kopi af vacine inden jeg tager afsted, så tror jeg nok det vil tage mere end 30 dage. Vi har tænkt os at jeg blive i USA som turist i omkring 25 tage pga vi vil gerne giftes på en specielt dag.
Du mener at der kan ikke laves lægeerklæring i USA, men jeg vil modtage et brev vedr. deadline for lægeerklæring som skal gøres i USA?
Da du fik dit lægeerklæring i USA, fik du sprøjte, vacine osv eller kan lægen derover se i systemet at hvilket vacine du har fået? Undskyld med det tricky spørgsmål for jeg er rigtig bange for nåle.

gabgri

Indlæg af gabgri » 22.01.2009 07:30:10

hej
ja det med lægen er rodet. altså du skal have vaccinationer hvis du aldrig har fået nogle før. hvis du har fået nogle herhjemme, så få en kopi fra lægen. få evt lægen til at sende dem til en du kender her, så kan de sende dem videre til dig i usa. bare så du slipper for at blive stukket mere end højst nødvendigt. du bliver nok nødt til at få en stivkrampe derovre, men kan slippe for resten. der er masser af tid til at få kopier fra danmark. der går noget tid inden du skal have lægeerklæringen, og du kan IKKE gøre den på forhånd. du skal vente til de giver besked om at du skal tage den.
jeg fik kun stivkrampe vacc, for jeg var gravid, men ellers skulle jeg have haft andre.
det er ligemeget hvornår du bliver gift, så længe det er inden for de 3 mdr.
ellers hvis du ikke kan få oplysninger fra lægen her, så bare få vaccinationerne når du får lægeerklæringen. det er nok ikke så slemt. koster bare lidt ekstra. tror hver vaccine er ca. $20 aner ikke hvor mange der er

Lilian2008

Indlæg af Lilian2008 » 25.01.2009 09:31:45

Hej Gabgri,

Rigtig mange tak for alt de gode forklaringerne!
Nu føler jeg mere sikkert og min kæreste og jeg vil gøre vores bedste. Du har givet os så mange gode råd og hint, rigtig mange tak!

Jeg vil skrive igen når vi er nået så langt. Tak for alt!

Mvh Lilian

hscph

Re: DK -> USA

Indlæg af hscph » 16.02.2010 02:19:16

Hej gabgri!

Jeg ved ikke om du stadig læser her, men jeg synes dine svar til Lilian var gode, så jeg håber du måske kan hjælpe mig også.

Jeg har en amerikansk kæreste, som jeg efterhånden har været sammen med et års tid.
Jeg startede med at være i USA som studerende (hvor jeg mødte ham), hvorefter han kom til Danmark et stykke tid og derefter tog jeg til USA igen som turist. Vi prøvede for nogle dage siden at tage til Canada for at ansøge om et nyt I-94 kort (90-dages turistvisum) til mig, men blev afvist. Jeg skal derfor nu tilbage til Danmark, og vil gerne tilbage til USA så hurtigt som muligt fordi min kæreste ikke har mulighed for at komme til Danmark i øjeblikket.

Mit spørgsmål er derfor hvad du gjorde før du blev gift? Har du nogle erfaringer med at forsøge at rejse til USA på turistvisum mere end én gang? Og har du i øvrigt nogle gode råd?

Min kæreste og jeg har også snakket om ægteskab, men om muligt vil vi gerne vente til vi kan holde et ordentligt bryllup (desuden er vi jo også nødt til at være i samme land for overhovedet at kunne tænke på at gøre det).
Vi er begge studerende i hvert vores land i øjeblikket, men jeg har mulighed for at være i USA i øjeblikket samtidig med at jeg arbejder på mine studier.

Jeg vil sætte pris på forslag fra enhver der måske kan hjælpe.

På forhånd tak!

Besvar