Gift som førtidspensionist med thailænder

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Accepterdet

Gift som førtidspensionist med thailænder

Indlæg af Accepterdet » 12.03.2018 10:28:09

Hej

Jeg Blev 14/2 2018 gift med en thailænder i Danmark.
Dagen efter har vi søgt om opholdstilladelse til hende, men der kan jo gå mindst 10 måneder inden man får svar.
Jeg er førtidspensionist og “enlig far” til et barn på 6 år.
Jeg blev i fredags ringet op af pladsanvisningen i min kommune, at nu var jeg jo blevet gift, så nu skulle jeg betale mere for at have min søn i børnehave, samtidigt fik jeg brev om at jeg ikke længere kunne få børnetilskud for enlige.
Rent faktisk mister jeg ca 3000 kr udbetalt om måneden, fordi jeg hat giftet mig, hvilket jo egenligt er ok hvis min kone så måtte arbejde i Danmark, så hun kunne hjælpe til økonomisk, som alle andre normale gifte mennesker i Danmark.
Men min kone må jo ikke arbejde medmindre hun får familiesammenføring, hvilket jo ikke er givet, så jeg skal forsørge 1 ekstra person, men fratages 3000 kr månedligt, uden mulighed for at kompensere for dette.

Mit spørgsmål er nu, er der andre der har været udsat for dette ? Og er der noget at gøre, jeg tænker anke afgørelserne eller lignende, da jeg føler at det gør mig til en andenrangsstatsborger, der ikke kan gifte mig med hvem jeg vil uden at blive straffet.

Havde jeg giftet mig med en dansker havde det jo ikke været et problem, da de i det mindste kan få bistandshjælp eller arbejde, jeg må indrømme at set føles rigtigt uretfærdigt.

skaanebo

Re: Gift som førtidspensionist med thailænder

Indlæg af skaanebo » 12.03.2018 12:46:30

Du får ikke noget ud af at anke. Men din kone må jo gerne rejse hjem og arbejde i Thailand, så hun kan tjene nogle penge og så vente med at rejse til DK, indtil opholdstilladelsen er bevilget.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.03.2018 13:43:59

Du kan så til gengæld se frem til at få penge tilbage i skat, når din kone får opholdstilladelse, og det med tilbagevirkende kraft fra vielsesdatoen.

Når hun får ophold, får du nemlig ret til hendes uudnyttede fradrag, så hvis du/I kan holde snuden oven vande indtil tilladelsen er på plads, så går det nok.
mh
Rådgiver for ÆUG

Accepterdet

Indlæg af Accepterdet » 16.03.2018 12:17:31

Ok det er da altid noget :D

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.03.2018 15:13:47

Du skal dog huske SELV at kontakte SKAT.

Nogle steder er de ikke klar over, at man får fradraget med tilbagevirkende kraft, selv om alle rent danske ægtepar får det, så du skal protestere, hvis de ikke giver dig det.
Tjek, hvad de skriver i dette. Reglerne gælder stadig: viewtopic.php?t=15
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar