Hej allesammen.
Jeg skal giftes med min kæreste fra Argentina, som i øjeblikket opholder sig i Danmark under et Working Holiday-visum (Det er en gyldig, længerevarende opholdstilladelse, som varer 12 måneder og giver min kæreste mulighed for at have dansk CPR-nummer osv.). Vi har indsendt en ægteskabserklæring til Aarhus Kommune, hvor vi bor. Få dage efter fik vi en mail tilbage, hvor min kæreste blev bedt om at møde op på borgerservice og fremvise pas, opholdstilladelse, samt én original civilstandsattest. (blev ikke specificeret om den skulle være fra Argentina eller Danmark).
Vi mødte så op på borgerservice, hvor vi gik ud fra, at hun kunne nøjes med at få udskrevet en dansk civilstandsattest (som hun jo har ret til, da hun har dansk CPR-nummer og opholder sig i landet på baggrund af en gyldig opholdstilladelse). Efter en længere diskussion med borgerservice, som selv var meget i tvivl, fik vi til sidst at vide, at hun dog også skal fremvise en civilstandsattest fra Argentina, før vi kan blive gift. Jeg vil dog mene, at det kun er udlændinge, der ikke har dansk CPR-nummer og som blot befinder sig i Danmark på et kort ophold (altså 3 måneder eller derunder, som f.eks. på et turistvisum), som er forpligtiget til at fremvise en civilstandsattest fra hjemlandet. Der må da gælde andre regler for min kæreste, når hun som sagt befinder sig i Danmark på en længere opholdstilladelse og har dansk CPR-nummer. Kan hun så ikke blot nøjes med at fremvise en dansk civilstandsattest?
På forhånd tak for jeres svar. Venlig hilsen Kasper.
Civilstandsattest fra Argentina eller Danmark?
Re: Civilstandsattest fra Argentina eller Danmark?
Selvom hun befinder sig i Danmark kan hun jo godt være gift i hjemlandet - derfor skal hun også have en fra hjemlandet.
-
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Civilstandsattest fra Argentina eller Danmark?
Man skal, om muligt, fremvise civilstandsattest fra ALLE lande, man har boet i, siden man nåede den giftefærdige alder. Så din mening er i modstrid med reglerne.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG